بررسی آمار تولید و فروش دو خودروساز بزرگ کشور نشان می‌دهد ۷۸۱۲ دستگاه از محصولات تولیدی گروه صنعتی ایران‌خودرو در پنج ماهه ابتدایی سال جاری تجاری نشده است. دیگر خودروساز بزرگ کشور (سایپا) علاوه براینکه موفق به تجاری‌سازی تمامی تولیدهای از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه شده، را هم توانسته است، خودروهای تجاری نشده پیش از تولیدات سال ۱۴۰۰ را تجاری و روانه بازار کند.

۷۸۱۲ دستگاه خودروی ایران‌خودرو تجاری نشد

به گزارش قدس آنلاین، طبق آمار ارائه شده توسط خودروسازان بزرگ کشور به سازمان بورس، از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه، در مجموع ۱۶۹ هزار و ۹۵۶ دستگاه خودرو در گروه صنعتی ایران‌خودرو تولید شده است که از این تعداد برای ۱۶۲ هزار و ۱۴۴ دستگاه فاکتور فروش صادر شده و براین اساس قابلیت تجاری‌سازی داشته است.

این در حالیست که گروه خودروسازی سایپا در مدت مذکور سال جاری ۱۳۱ هزار و ۱۷۱ دستگاه خودرو تولید کرده و برای ۱۴۱ هزار و ۹۵۷ دستگاه خودرو فاکتور فروش صادر کرده است؛ در حقیقت این خودروساز، محصولات تولیدی پیش از سال ۱۴۰۰ را که احتمالا به سبب نقصی قطعات تجاری نشده بود را تکمیل و تجاری‌سازی کرده است.

آمار فروش و تولید خودروسازان به تفکیک محصولات 

طبق آمار،  گروه صنعتی ایران‌خودرو در مجموع پنج ماهه امسال نشان ۱۱۶ هزار و ۵۰۲ دستگاه از محصولات خانواده پژو (به‌جز پژو ۲۰۰۸) تولید کرده که ۱۱۶ هزار و ۲۳۱ دستگاه آن را فروخته است؛  همچنین ۱۰۳ دستگاه پژو ۲۰۰۸ تولید کرده که همه ۱۰۳ دستگاه آن را فروخته شده است.

تولید محصولات خانواده سمند در پنج ماهه ۱۴۰۰ نیز ۱۸  هزار و ۹۸۴ دستگاه بوده که از این تعداد ۱۷ هزار و ۶۰  دستگاه را تجاری کرده است.

علاوه‌ بر این در این مدت، ۲۰ هزار و ۸ دستگاه دنا، ۱۱ هزار و ۶۱ دستگاه رانا و ۱۳۴۱ دستگاه تارا در مجموعه گروه صنعتی ایران‌خودرو تولید شده است که به ترتیب از این میزان تولیدها، ۱۸ هزار و ۷۵۲ دستگاه دنا، ۷۴۱۰ دستگاه رانا و ۴۴۷ دستگاه تارا توسط ایران‌خودرو فروخته شده است.

ایران خودرو در محصولات مونتاژی نیز در پنج ماهه امسال، عملکرد تولید ۱۹۵۷ دستگاه هایما و همانطور که اشاره شد ۱۰۳ دستگاه پژو ۲۰۰۸ تولید کرده است که به ترتیب ۲۱۳۴ دستگاه هایما و ۱۰۳ دستگاه پژو ۲۰۰۸ فروخته است.

از تولیدات مونتاژی پیشین این گروه صنعتی، سه دستگاه تندر (L۹۰)، یک دستگاه دانگ‌فنگ و از تولیدات داخلی گذشته آن سه دستگاه وانت آریسان از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه به فروش رسیده است.

در گروه خودروسازی سایپا نیز در طول پنج ماهه ابتدایی سال جاری همانطور که اشاره شد،  ۱۳۱ هزار و ۱۷۱ دستگاه خودرو تولید شده است که علاوه براینکه تمامی تولیدات را تجاری کرده است، تولیدات پیشین را هم تکمیل و عرضه کرده است و براین اساس از ابتدای سال جاری تا پایان پنجمین ماه سال، ۱۴۱ هزار و ۹۵۷ تجاری‌سازی و فاکتور کرده است.

به تفکیک آمار، گروه خودروسازی سایپا در مجموع پنج ماهه ابتدای امسال در محصولات خانواده پراید با توجه به توقف انواع پرایدها تنها تولید وانت پراید داشته است. در این مدت ۹۱۴۵ دستگاه وانت پراید (سایپا ۱۵۱) تولید کرده اما در آمار فروش این محصول عدد ۹۴۵۵ دستگاه را ثبت کرده است.  

همچنین در این مدت ۱۱۵ هزار و ۳۷۶ دستگاه محصولات خانواده تیبا و ۶۶۵۰ دستگاه شاهین تولید کرده و به ترتیب ۱۲۴ هزار و ۹۷۰ دستگاه از محصولات خانواده تیبا و ۷۱۱۰ دستگاه شاهین را تجاری‌سازی کرده و برایشان صورت مالی ثبت کرده است.

این خودروساز همچنین یک دستگاه آریو، یک دستگاه سراتو، ۵۸ دستگاه از محصولات خانواده پراید (تعهدات ایجاد شده پیش از توقف تولید)  و ۳۶۲ دستگاه چانگان از تولیدات پیش از سال ۱۴۰۰ توسط گروه خودروسازی سایپا تکمیل و فروخته شده است.

لازم به تاکید مجدد است در مواردی که میزان فروش از میزان تولید بیشتر است، بدین معناست که از تولیدهای ماه‌های گذشته به هردلیل (همچون کسری برخی قطعات) تجاری نشده بود، تجاری و فروخته شده است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.