سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت با بیان اینکه تاکنون فقط ۱۰۰ هزار کارت اعتباری در قبال وثیقه سهام عدالت پرداخت شده است، گفت: فروش سهام عدالت به صورت بلوکی برخلاف سیاست مقام معظم رهبری است.

 فروش بلوکی سهام عدالت خلاف سیاست کلی است

به گزارش قدس آنلاین، اکبر حیدری در مورد فروش سهام عدالت گفت: کسانیکه روش مستقیم مدیریت سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند باید دست‌اندرکاران فروش به این نکته توجه داشته باشند که طبق منویات رهبری در نامه ۲۶ خرداد سال گذشته فروش سهام عدالت نباید موجب تسلط سرمایه‌داران بر سهام عدالت مردم شود بنابراین فروش بلوکی باید از دستور کار خارج شود.

وی همچنین گفت: اجرای طرح فروش سهام عدالت در روش مستقیم نباید موجب محدود شدن حق مالکیت و اعمال مدیریت مردم بر سهام خود باشد در حالیکه کارگزاری‌ها درخواست مردم را نگه می‌دارند و این تقاضاها را به صورت بلوکی می‌فروشند.

به گفته سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت، تقاضاهای تجمیع شده برای فروش سهام عدالت باید ملغی شود اما کسانیکه به دلیل اضطرار مالی اصرار به فروش سهام عدالت خود دارند باید بتوانند مانند سایر سهامداران بازار سهام خود را به صورت خرد به فروش برسانند.  

حیدری در مورد اینکه الان تنها ۶۰ درصد سهام عدالت آزاد شده چگونه دارنده سهام عدالت این سهام را بفروشد، گفت: سهام عدالت در روش مستقیم هم باید مانند سایر سهام در پرتفوی سهامداران قرار گیرد و آنها به انتخاب خود بتوانند به میزان ۶۰ درصد از سهام خود را انتخاب کرده و بفروشند.  

وی در مورد اینکه قرار بود با وثیقه کردن سهام عدالت کارت اعتباری به سهامداران پرداخت شود، عنوان کرد: در راستای نگه داشتن سهام عدالت باید کارت اعتباری ویژه به آنها پرداخت می‌شد اما برخی از بانک‌ها از کارت‌های اعتباری معمولی به سهامداران عدالت دادند که در این زمینه تعداد  ناچیزی در حد ۱۰۰ هزار نفر توانستند از این کارت‌ها استفاده کنند که این کارت‌ها مزیت خاصی برای سهامداران عدالت ندارد. یعنی همانطور که مشتریان معمولی بانک کارت اعتباری می گیرند بانک‌ها سهام عدالت را هم به عنوان وثیقه در قبال این کارت‌ها قبول می‌کنند.

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت اظهار داشت: ما پیشنهاد می‌کنیم با محوریت شرکت‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تعاونی سهام عدالت کارت‌های اعتباری با ویژگی‌های بهتر برای سهامداران عدالت در نظر بگیرند و در قبال آن سهام عدالت را وثیقه کنند تا مردم به ماندگاری در سهام عدالت تشویق شوند.  

حیدری در مورد اینکه آیا شرکت‌های تعاونی سهام عدالت حذف شده‌اند، گفت: دولت قبل بسیار تلاش کرد که رکن مهم سهام عدالت یعنی شرکت‌های تعاونی شهرستانی را حذف کند اما نتوانست و به نظر من باید شرکت‌های تعاونی سهام عدالت احیا شوند و خدماتی که قرار است مانند کارت اعتباری به سهامداران عدالت داده شود از این طریق انجام شود.

وی این نکته را هم گفت: اگر فروش سهام عدالت به روش خرد انجام شود این کار هم مانع تسلط سرمایه‌داران بزرگ بر سهام عدالت می‌شود و هم به عمق‌بخشی به بازار کمک می‌کند.

 سهام عدالت که با هدف گسترش عدالت در جامعه از سال ۸۵ بین ۶ دهک کم‌درآمد جامعه توزیع شد بعد از ۱۵ سال ابتدا ۳۰ درصد و سپس ۶۰ درصد آزاد شد و در حال حاضر از ۴۹ میلیون سهام‌دار عدالت حدود ۱۹ میلیون نفر روش مدیریت مستقیم را انتخاب کردند که و ۳۰ میلیون نفر در روش مدیریت غیرمستقیم یعنی از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مدیریت سهام خود را برگزیدند.

همچنین عمده شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی وارد بورس شده‌اند و تنها شرکت‌های سرمایه‌گذاری استان تهران، البرز و سمنان هنوز پذیرش نشده‌اند. کسانی که روش مدیریت غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند سهام آنها در پرتفوی شرکت سرمایه‌گذاری قرار گرفته و معادل آن شرکت سرمایه‌گذاری استانی به آنها داده شده است که سهامداران در این روش می‌توانند مانند سایر سهامداران عادی سهام خود در شرکت استانی را خرید و فروش کنند.  

منبع: فارس

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.