شهرکرد- چهارمحال و بختیاری در گذشته تامین کننده ۱۱ درصد از آب کشور بود که به دلیل کاهش بارندگی دچار خشکسالی خشن شده است به گونه ای که ۴۰ شهر و روستا در این استان با تانکر آب رسانی می‌شود.

سراب تا واقعیت آب شرب در چهارمحال و بختیاری/ چهارمحال و بختیاری عطش دارد

قدس آنلاین- گروه استان ها:  چهارمحال و بختیاری که به عنوان سر منشأ سه رودخانه دائمی جنوب غرب کشور یعنی کارون، زاینده رود و دز شناخته می‌شود به دلیل کاهش شدید بارندگی‌ها با خشکسالی روبه رو شده است.

به دلیل خشکسالی‌های چند سال اخیر و کاهش آب‌های زیر زمینی ۱۰ دشت استان ممنوعه که از این تعداد چهار دشت با گذشتن از خط قرمز ممنوعه بحرانی معرفی شدند.

این مسئله تنها به این موارد ختم نمی‌شود و بسیاری از شهرها و روستاهای استان چهارمحال و بختیاری به دلیل نبود آب شرب با تانکر آب‌رسانی می‌شود که این مهم باعث شده زندگی طبیعی مردم مختل شود.

در سال ۸۷ به منظور خدمت رسانی و بهره مندی مردم محروم و مظلوم استان چهارمحال و بختیاری مصوبه طرح انتقال آب بن-بروجن صادر شد و کلنگ این طرح بعد از گذشت سه سال در سال ۱۳۹۰ بر زمین خورد که با نخستین ضربه امیدی در دل مردم مظلوم چهارمحال و بختیاری ایجاد شد، اما با گذشت ۱۰ سال ربان قرمز افتتاح تاکنون بریده نشده است.

طرح قانونی انتقال آب بن- بروجن که ۱۴ سال مجوزهای زیست محیطی آن دریافت شد هر بار به بهانه‌های مختلف متوقف شده است، این طرح با وجود اینکه کلیه مجوزهای قانونی را دریافت کرده متأسفانه مورد بی مهری قرار گرفت است.

در سال ۹۳ رئیس جمهور سابق در سفر خود به استان چهارمحال و بختیاری از بهره برداری این پروژه تا سال ۹۶ خبر داد. اما هفت سال از وعده رئیس جمهور سابق گذشته است اما این پروژه همچنان به بهره برداری نرسید و لب‌های نیمی از مردم چهارمحال و بختیاری از تشنگی ترک برداشت.

علی امیدی شهروند شهر کیان در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین با بیان اینکه «شهر کیان» در فاصله سه کیلومتری مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد، اظهار کرد: این شهر ۱۵ هزار نفری، طی چندین سال گذشته با کمبود شدید آب آشامیدنی مواجه است.

وی با اشاره به پیگیری‌ها و مطالبات مردمی، عنوان کرد: علی‌رغم پیگیری‌های مکرر مردم تاکنون این مشکل حل نشده که نشان دهنده بی توجهی و بی ارادگی مسئولین استان برای رفع مشکل است.

این شهروند با بیان اینکه مراجع قضائی باید با مسئولین سهل انگار برخورد جدی داشته باشند، تصریح کرد: کمبود آب زندگی مردم را در این شهر دچار اختلال کرده که نیازمند عزم جدی مسئولین ملی و استان برای رفع این مشکل است.

مهران کیوانی شهروند هفشجانی در گفت و گو با قدس آنلاین با اشاره به معضل کم آبی در این شهر، اظهار کرد: آب شرب شهر «هفشجان» از طریق چاه آب تأمین می‌شود که با وجود خشکسالی‌های چند سال اخیر و کاهش آب‌های زیر زمینی این شهر با مشکلات عدیده ای مواجه شده است.

وی با بیان اینکه بیماری کلیوی در این شهر افزایش یافته است، ادامه داد: نیترات آب چاه‌ها در «هفشجان» بالا است و این معضل بزرگی برای مردم این شهراست.

این شهروند با بیان اینکه لوله خط انتقال آب کوهرنگ – شهرکرد از ۱۰ کیلومتری این شهر می‌گذرد، گفت: مسئولین می‌توانند با متصل کردن آب شرب شهر «هفشجان» به این خط انتقال آب مشکل آبی این شهر را بعد از چند سال حل کنند.

کیوانی به قطعی مکرر آب در این شهر اشاره کرد و ادامه داد: همه روزه از ساعت ۲۴ تا ۵ صبح آب شرب «هفشجان» قطع است که مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورده است.

این اعتراضات تنها به این دو شهر محدود نمی‌شود و مردم شهرها و روستاهای فراوانی در چهارمحال و بختیاری از کمبود آب و قطعی‌های مکرر معترض هستند به گونه‌ای که استاندار چهارمحال و بختیاری در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان به عملکرد اداره کل آب و فاضلاب استان انتقاد شدید کردند.

در حالی که به استاندار چهارمحال و بختیاری در خصوص عدم تکمیل پروژه انتقال آب بن- بروجن انتقاد فراوانی وارد است.

چشم انتظاری ۱۰ ساله مردم استان برای رسیدن به آب

سعید پویش کارشناس آب چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین با بیان اینکه پروژه انتقال آب بن – بروجن بیش از ۱۰ سال است که در استان کلید خورده است، اظهار کرد: فساد مالی پیمانکار و مدیر سابق اداره کل آب منطقه‌ای استان، خرابکاری‌های برخی مخالفان در آبگیر پروژه از جمله دلایل عدم پیشرفت این پروژه آب‌رسانی است.

وی با اشاره به اینکه کارشناسی‌های مورد نیاز این طرح قبل از آغاز عملیات اجرایی انجام گرفته است، تصریح کرد: در گذشته استان چهارمحال و بختیاری جز استان‌های پر آب کشور بود که به دلایل مختلف ازجمله خشکسالی، تغییر شرایط اقلیمی و بارشی موجب شد این استان دچار مشکل کم آبی شود.

کارشناس آب چهارمحال و بختیاری ادامه داد: دو درصد از آب زاینده رود به طرح انتقال آب بن – بروجن اختصاص دارد که این مهم تأثیر چندانی بر این حوزه آبی ندارد اما مشکل نیمی از مردم استان را حل می‌کند.

پویش با بیان اینکه اجرای کار فرهنگی ضروری است، عنوان کرد: مسئولین باید مردم منطقه را از علت اجرای این طرح آگاه کنند تا از مخالفت‌های بی مورد جلوگیری شود.

وی افزود: این طرح مصوبه سه دولت را دارد و کلیه کارشناسی‌های لازم جهت اجرای طرح انتقال آب بن- بروجن انجام گرفته است.

کارشناس آب چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه باید مشکل آب استان حل شود، اظهار کرد: با اجرای این طرح مشکل آب نیمی از مردم چهارمحال و بختیاری حل می‌شود.

۴۳ شهر و روستا با تانکر آب‌رسانی می‌شود

مراد محمودی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری طی چند سال اخیر دچار خشکسالی خشن شده است، اظهار کرد: در گذشته این استان بیشترین آب کشور را داشته اما امروزه با کمبود شدید آب مواجه شده است.

معاون بهره برداری و توسعه آب چهارمحال و بختیاری با اشاره به کمبود آب در این استان، اظهار کرد: در طرح انتقال آب کوهرنگ- شهرکرد هدف، آب‌رسانی به شهرکرد بوده است و شهرهای در طول مسیر در میزان آب قابل پیش بینی نشده است.

وی با بیان اینکه مشکل آب مردم استان با اجرای پروژه انتقال آب بن- بروجن حل می‌شود، گفت: با کاهش آب زیر زمینی مردم استان دچار مشکل آب شده‌اند که شهر شهرکرد از این مسئله مستثنا نیست.

با تداوم خشکسالی و بحران آب در چهارمحال و بختیاری تعداد شهر و روستاهایی که با تانکر باید آب‌رسانی شوند افزایش می‌یابد. محمودی ادامه داد: بسیاری از چاه‌های استان خشک شده است و برای دستیابی به آب باید چاه‌های جدید زده شود که این مهم بیش از شش ماه زمان نیاز دارد.

معاون بهره برداری و توسعه آب چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه دشت‌های استان به دلیل بحران کم آبی ممنوعه شده است، اظهار کرد: امکان احداث چاه جدید در بسیاری از مناطق و دشت‌های استان وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه طی هفته‌های گذشته شهرهای بن، کیان و سرخون با تانکر آب رسانی شدند، عنوان کرد: در حال حاضر ۴۰ روستا مشکل آب شرب دارند که با تانکر آب رسانی می‌شوند.

محمودی افزود: با تداوم خشکسالی و بحران آب در چهارمحال و بختیاری تعداد شهر و روستاهایی که با تانکر باید آب‌رسانی شوند افزایش می‌یابد.

عقب ماندگی چند ساله انتقال آب بن- بروجن / پروژه متوقف نیست

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی شهر با بیان اینکه دولت دوازدهم وعده تکمیل و بهره برداری انتقال آب بن- بروجن تا پایان کار دولت دوازدهم را به مردم چهارمحال و بختیاری داده بود، اظهار کرد: از آغاز عملیات اجرایی طرح تا کنون ۵۲۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده است.

حجت الاسلام امیرقلی جعفری با بیان اینکه پروژه انتقال آب بن-بروجن تعطیل نیست، عنوان کرد: به دلایل مختلف پروژه ۲ سال متوقف بوده است.

وی با اشاره به اینکه مشکلات متعددی در آب گیر این پروژه به وجود آمده است، ادامه داد: شورای عالی امنیت کشور سه رأی در جهت برقراری امنیت منطقه صادر کرده است.

پروژه انتقال آب بن- بروجن برای استان چهارمحال و بختیاری حیاتی است که طی چند سال گذشته دچار اختلالات و سو مدیریتی شده است.  نماینده بروجن در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت برقراری امنیت طرح، گفت: این پروژه برای استان چهارمحال و بختیاری حیاتی است که طی چند سال گذشته دچار اختلالات و سو مدیریتی شده است.

حجت الاسلام جعفری با بیان اینکه ۹۹ درصد از پروژه در زمین چهارمحال و بختیاری است، ادامه داد: تنها ۲۰۰ متر از این پروژه که مربوط به آبگیر است در زمین استان همجوار قرار داد.

وی به خلع ید چهار پیمانکار اشاره کرد و گفت: این پیمانکاران به دلیل تورم و افزایش قیمت‌ها حاضر به ادامه همکاری نبودند که فرآیند خلع ید و انتخاب پیمانکار جدید بیش از هشت ماه به طول انجامید.

نماینده بروجن در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تأسیسات آبگیر خریداری شد است، اظهار کرد: امنیت طرح باید از طریق مراجع انتظامی و قضائی برقرار شود.

حجت الاسلام جعفری به خیانت‌های انجام شده در این پروژه اشاره کرد و افزود: مشاور پروژه انتقال آب بن- بروجن و مدیر عامل سابق آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری به دلیل فساد مالی بازداشت شدند.

وی با بیان اینکه پروژه عقب ماندگی دارد اما تعطیل نیست، عنوان کرد: این طرح با متراژ ۱۱۶ کیلومتر در حال اجرا است که حداکثر ۱۰ کیلومتر دیگر از لوله گذاری باقی مانده است.

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: زمان برای تکمیل پروژه نمی‌توان تعیین کرد چرا که این مهم به عوامل متعدد مثل نحوه فعالیت پیمکانکاران، برقراری امنیت در آب‌گیر و پیگیری مسئولین بستگی دارد.

بنابراین گزارش، چهارمحال و بختیاری که روزی ۱۱ درصد از آب کشور را تأمین می‌کرد هم اکنون دچار خشکسالی خشن شده است که تأمین آب شرب این استان با مشکلات عدیده ای همراه بوده است.

مشکلات موجود پیش روی موجب شده است تا همه بر ضرورت طرح انتقال آب بن- بروجن پی ببرند.

انتظار می‌رود متولیان امر در استانداری، نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری در مجلس شورای اسلامی، آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب شهر و روستایی با حمایت و برنامه‌ریزی مسیر رفع این مشکلات را هموار کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.