ایرانشهر- باید گفت کمتر کسی است که با قصه تکراری خشکسالی‌ها و کم آبی آشنا نباشد زیرا این مسئله، جزئی از زندگی و زیست بوم مردم شده و برخی از نقاط را به شدت تحت تاثیر قرار داده است و در نهایت آثار منفی آن به مهاجرت و بیکاری هر چه بیشتر دامن زده است.

روستاییان زیردان چشم به مساعدت مسئولان دوخته اند

قدس انلاین –گروه استان ها-ایرانشهر – حسین سپاهی : توسعه هر شهرستان ،ارتباط مستقیمی با راههای ارتباطی دارد. برای تحقق و توسعه شهرستانهای مرزی سیستان و بلوچستان باید ابتدا مشکل راه های ارتباطی این استان بخصوص جنوب سیستان و بلوچستان مرتفع شود .

امروزه باید اذعان کرد که راه های ارتباطی از مهمترین زیر ساخت های اساسی در هر شهر و روستا به شمار می روند که راه های ارتباطی علاوه بر امکانات و دسترسی ها موجب رفاه بیشتر مردم و تبع ان توسعه و پیشرفت در جوامع می شود همه ما به خوبی می دانیم که بحث راه ها و جاده های مواصلاتی اعم از روستایی،شهری وبین شهری یکی از ضروریات برای هر شهرستان در حوزه راه و شهرسازی است .

شاید برای ساکنان شهرها کمی غیر قابل باور باشد اما واقعیت این است هنگامی که خبرنگار ما مطلع شد که مردم روستای زیردان و ۱۷ پارچه آبادی با مشکلات عدیده ای ازجمله آب آشامیدنی سالم که از حداقل های زندگیست مواجه هستند، از شهرستان ایرانشهر برای مشاهده و انعکاس مشکلات راهی این روستا شد. که به جرات باید گفت دوربین و دیدگان خبرنگار، مهر تایید بر محرومیت مردم این منطقه را می زند.

باید گفت کمتر کسی است که با قصه تکراری خشکسالی‌ها و کم آبی آشنا نباشد زیرا این مسئله، جزئی از زندگی و زیست بوم مردم شده و برخی از نقاط را به شدت تحت تاثیر قرار داده است و در نهایت آثار منفی آن به مهاجرت و بیکاری هر چه بیشتر دامن زده، موضوعی که در روزهای کرونایی که نیاز مبرم به آب است  در اغلب نقاط و در روستاها بیش‌تر نمود یافته و موجب نارضایتی مردم شده است . حکایتی سخت و دردناک که گویا گوش شنوا برای شنیدن و همتی راسخ برای مرتفع سازی آن وجود ندارد.

آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم

۱۷پارچه آبادی به مرکزیت زیردان یکی از مناطق محروم سیستان و بلوچستان از توابع شهرستان نیکشهر که جمعیتی بالغ بر۵۰۰۰ هزار نفر دارند، متاسفانه ساکنانش از داشتن امکانات اولیه زندگی همچون آب آشامیدنی سالم ،راه ، بهداشت ،کشاورزی و اینترنت  و.... محرومند.

  هنگام رسیدن به روستا مردم خونگرم ،مهمان نواز و کدخدا عمر بلوچ معتمد و سر طایفه منطقه زیردان و توابع ان به  همراهی رئیس شورا و دهیار به استقبال ما آمدند.  استقبال گرم این مردم علی رغم کمبود ها و مشکلاتشان نشان دهنده اعتماد آنان به نظام است که با همه کمبود ها ،گلایه ها و مشکلات شکرگزار و دوستدار نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند والبته هنوز ناامید نشده و چشم امیدشان به مرتفع سازی این مهم است .

کدخدا عمربلوچ یکی از معتمدین و سرطایفه روستای زیردان میگوید: سالهاست که فرمانداران ،بخشداران و مدیران کل آب و فاضلاب روستایی  و راه و شهرسازی به ما وعده برخورداری از نعمت آب آشامیدنی سالم و راه را داده اند اما هیچ یک از این  وعده ها به سرانجام نرسیده است .

عمر بلوچ میگوید : جاده روستای زیردان در سال ۱۳۸۹ زیر سازی شده است  و بعد از ۱۱ سال پیگری های مکرر هیچگونه اقدامی از مسوولین راه و شهرسازی صورت نپذیرفته است و ۲۷ کیلومتر آن هنوز خاکی  بوده و می باشد که در زمان بارندگی مردم با مشکل تردد مواجه هستند .

تا به حال از آب گودال نوشیده اید؟

در این روستا و توابع آن  مردم به علت کمبود آب آشامیدنی از چشمه و گودالی که در زمان بارندگی از آب باران پر شده  و در اصطلاح محلی به آن هوتک گفته می شود جمع می شوند تا نیاز های خود را از این گودال آب بر طرف نمایند

هوتک یا چاله پر از آب گل الود سهم مردم این روستا ها از آب آشامیدنی سالم  است .

اهالی این روستا از هوتک ها برای تامین آب آشامیدنی ، شست و شو و استحمام استفاده می کنند.

نبض زندگی در چاله می زند

کد خدا عمر بلوچ در گفتگو با خبرنگار ما میگوید : در روستای زیردان و ۱۵ پارچه آبادی دیگر امکاناتی همانند راه ، آب آشامیدنی، بهداشت، اینترنت و.... وجود ندارد. انتظار میرود مسولان بیایند سرکشی کنند و با تخصیص اعتبار به این بخش مشکلاتمان، علی الخصوص آب آشامیدنی و راه را به حداقل برسانند .

بلوچ ادامه می دهد: آب و فاضلاب روستایی شهرستان نیکشهر  اصلا توجهی به مشکل آب آشامیدنی ما ندارد حتی با مراجعات مکرر، مسوولان ذیصلاح حاضر نیستند که یک روز بیل میکانیکی را جهت لایروبی گودال به این روستا اختصاص دهند  تا چاله لایروبی شود چه برسد باینکه در فکر اساسی مرتفع شدن آب آشامیدنی باشند.

کدخداعمر بلوچ می گوید: این در حالی است که هر خانوار دارای چندین دام است که منبع درآمدآنها همین دامها می باشند که نیاز به آب آشامیدنی دارند متاسفانه مردم آب مورد  نیاز خود و دامهایشان  را از همین هوتک ها تامین می کنند  

بلوچ اظهار میدارد :نمیدانیم چرا آب و فاضلاب روستایی حاضر به لایروبی چاله نیست که تا مردم روستا از آب آشامیدنی برخوردار شوند؟!

کدخدا عمر بلوچ  می گوید :با توجه به مشکل آب آشامیدنی سالم بنیاد برکت  در سال۱۳۹۸  به این روستا آمده و از  محل چاله  و چشمه تا روستا را به طول سه کیلو متر  لوله گذاری و یک منبع آب نیز احداث و یک موتور پمپ نیز اهداء نمود که جای تقدیر و تشکر می باشد اما متاسفانه با توجه به پیگیری های مکرر آب فاضلاب روستایی و دیگر مسوولین ذیصلاح حاضر نیستند که یک روز بیل مکانیکی را برای لایروبی چاله  در اختیار ما قرار دهند.

کد خدا عمر بلوچ می گوید تنها مسوولانی که برای رضای خدا جهت پیگیری و مرتفع نمودن مشکلات ما به این روستا آمده اند بنیاد برکت و بعد از آنها، سرپرست روزنامه قدس در جنوب سیستان و بلوچستان می باشد که جا دارد از بنیاد برکت و سرپرستی روزنامه قدس در جنوب سیستان و بلوچستان مردم زیردان و توابع آن  تقدیر و تشکر نماییم و امیدواریم که مسولان ذیصلاح نیز به خاطر خدا و قانون و رفاه حال مردم انجام وظیفه نمایند .

جان دادن ۴ دختر بخاطر آب

چندسال قبل در نزدیکی روستای شاهدوستی چات سه خواهر و یک دختر عمه بدلیل نبود آب آشامیدنی جهت جمع آوری آب مورد نیاز خود به هوتکی (گودالی) بزرگ که از آب باران پر شده بود غرق  می شوند.

چندسال قبل در نزدیکی روستای شاهدوستی چات از توابع ۱۷ پارچه آبادی به مرکزیت زیردان سه خواهر به همراه دختر عمه‏ شان که بدلیل نبود آب آشامیدنی  جهت آوردن آب مورد نیاز خود به هوتکی (گودالی بزرگ که از آب باران پر شده بود) رفته بودند، غرق  می‏شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.