امام سجاد (ع) با استفاده از روش‌های نو در تبلیغ اسلام، رشته پیوند مردم و امامت را حفظ و مسیر رشد مکتب شیعه را هموارتر کردند.

شیوه‌های کم سابقه در سیره تبلیغی امام سجاد (ع) / شیوه‌های نو در هدایت‌گری زین العابدین (ع)

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام و المسلمین محمد امین غروی سخنران و کارشناس مذهبی، به ماهیت امامت اشاره کرد و گفت: اصل امامت از اساسی‌ترین باورهای مکتب شیعه است که باید ریشه و سرچشمه آن را در هدایت بشریت و دور ساختن آن‌ها از گمراهی جست و جو کرد. لطف و مرحمت پروردگار بر آن قرار گرفت که پیامبر اکرم (ص) و قرآن را برای نجات مسلمانان از گمراهی فرستاد و این لطف و مهربانی پس از رحلت پیامبر نیز ادامه داشت تا مسلمانان را تعلیم دهد و به راه راست هدایت کند.

وی افزود: مقتضای محبت خدا به امت و توجه او به سعادت همه مسلمانان در دنیا و آخرت، آن است که مسلمانان در هر عصری راهنمایان و امامانی داشته باشند تا وظیفه اساسی هدایت امت در طریق حق را با توجه به مقتضای عصر و زمان خویش ادا کنند. امام سجاد (ع) چهارمین خورشید هدایت است که در این مسیر شیوه متفاوتی را برای پیشبرد باورهای راستین شیعه به کار بست.

دعا و عبادت

این کارشناس مذهبی ادامه داد: حوادث و بلاهایی که بر وجود امام زین العابدین (ع) وارد شده بود، موجب آن گردید که از جاه، مال، مردم و هرچه بستگی به مقام و ریاست دارد، کناره‌گیری کند. ایشان در عین آنکه تقیه را که مهمترین اصل دینی؛ سیاسی بود، اختیار کردند، اما با نقل احادیث کوشیدند وظایف امامت و اهداف اصلاح طلبانۀ پدر بزرگوار خویش را تداوم بخشد.

حجت الاسلام غروی تصریح کرد: جایگاه خاصی که برای امام سجاد (ع) در میان شیعیان وجود دارد به این دلیل است که او نخستین امامی است که زهد مطلق را در زندگی روش خود قرار داد، چنانکه در هیچ جنگی و اختلافی وارد نشد و در هیچ امری از امور دنیا دخالت نکرد و مسیر ویژه‌ای را برای مومنان پس از خود گشود که پیش از ایشان وجود نداشت و آن دعاها و مناجات های مخصوص ایشان است که از آن‌ها رقّت بیان و سوز دل و شیوایی نمایان است. مجموعه نیایش‌های ایشان که پیام‌آور معنویت در جهان است و به زبان‌های مختلف ترجمه شده، امروز در کتابی با عنوان صحیفه سجادیّه در دسترس قرار دارد که به انجیل اهل بیت (ع) یا زبور آل محمد (ص) معروف است.

دفاع از حریم امامت

این پژوهشگر مذهبی توضیح داد: امام سجاد (ع) در راستای احقاق حقوق امامت و بیان این جایگاه رفیع به دیگران، حتی به صورت محدود تلاش می‌کرد و افراد فداکاری را دور خود گرد می‌آورد تا در مقابل ادعای امامت محمد بن حنفیه و پسرش ابو هاشم ایستادگی کنند، هدایت یافتگی ابوخالد کابلی از نمونه‌های این کوشش‌های امام برحق شیعیان است.

آینده نگری و تربیت نسل شیعه

وی گفت: خفقان و هراس از امویان در عصر امام سجاد (ع) نیز ادامه داشت، اما ایشان بر اساس علم و آگاهی خدادادی و البته وضعیت آشفته و نابسمانی که روز به روز در بدنه حکومت اموی خود نمایی می‌کرد، با آینده نگری و موقعیت شناسی، افرادی را تربیت و آماده سازی کردند که در مسیر گسترش مکتب شیعه به امامان معصوم پس از خود یاری رسانند.

حجت الاسلام غروی ادامه داد: امام سجاد (ع) این هدف مهم را از طریق آزادسازی تعداد بسیاری از بردگان به انجام رساندند. این حرکت، گرچه در ظاهر نشان از محبت و شفقت اهل بیت عصمت و طهارت نسبت به بردگان و جلوگیری از ظلم به آن‌ها بود، اما پوشش بسیار مناسبی در برابر شک و شبهه از سوی حکومت اموی نسبت به رفتار امام (ع) محسوب می‌شد. سرانجام همین بردگان پس از آزاد شدن و تشکیل خانواده و ازدیاد نسل، در سالیان واپسین، بیشتر شاگردان امام باقر و امام صادق (علیهما السلام) را تشکیل دادند.

گریه و اشک ضامن بقاء حماسه حسینی

این کارشناس مذهبی افزود: روحیه حمایت از مظلوم و ظلم ستیزی، ثمره قیام سیدالشهداء (ع) و تحفه‌ای جاودان برای تمام عدالت‌خواهان دنیا است. هرچند امام حسین (ع) با فداکاری این نهال مقدس را غرس کرد، اما رشد و تکامل آن بر عهده امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) و امامان دیگر بود. امام زین العابدین (ع) قادر بر بیان عمق فاجعه دردناک کربلا به صورت علنی نبود، اما در بیشتر دوران زندگیش گریان و اندوهگین بود.

وی اظهار کرد: از امام صادق (ع) نقل است که یکی از دوستان امام سجّاد (ع) به آن حضرت عرض کرد: من بر تو بیم دارم که براثر ادامه این وضع هلاک شوی. امام در پاسخ به او فرمودند: چگونه گریه نکنم و حال آن‌که دیدم پدرم و برادرم و عمویم و عموزادگانم و هفده تن از خاندانم در پیرامون من به قتل رسیدند و مانند گوسفند سرشان بریده شد. همین وضعیت سبب زنده نگه داشته شدن تاریخ انسان‌ساز عاشوراء و قیام امام حسین (ع) شد.

حجت الاسلام غروی در پایان گفت: امام سجاد (ع) با نکته‌سنجی و موقعیت شناسی و بهره‌گیری از شیوه‌های نو و کم‌سابقه تبلیغی، غیر از آنکه توانستند حرکت عدالتخواه امام حسین (ع) را زنده نگه دارند، رشته پیوند میان امام و مردم را نیز به خوبی حفظ کرده و مسیر رشد و پیشروی مکتب شیعه را هر چه بیشتر همواره ساختند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.