مرکز پژوهشی «بتا» از انتشار بیش از ۲۵ هزار توییت و ۲۰هزار مطلب در فضای مجازی در خصوص مشکلات مربوط به دارو و داروخانه‌ها خبر داده است.

دست‌اندازهای نسخه‌پیچی  الکترونیک

این موضوع به سامانه‌ای برمی‌گردد که مدتی است جایگزین دفترچه‌های کاغذی قدیمی شده است. موضوعی که در ابتدا بسیار خوب و در راستای کاهش زحمت بیمه‌شدگان به نظر می‌رسد، اما واقعیت این است که بسیاری از کاربران از قطعی گاه و بیگاه این سامانه شاکی‌اند.

دکتر شهرام غفاری؛ مدیرکل درمان‌های غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی با ما از چرایی مشکلات نسخه‌نویسی الکترونیک که این روزها مردم با آن مواجه‌اند گفته است.

بسیاری از بیماران از قطعی سامانه نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک تأمین اجتماعی گلایه‌مندند؛ دلیل این قطعی چیست؟

نسخه‌نویسی الکترونیک در بیشتر مواقع بدون مشکل انجام می‌شود و اگر به هر دلیلی پزشک با قطع سیستم مواجه شد می‌تواند نسخه را در سربرگ مطب خود همراه با کُد ملی بیمار بنویسد و بیمار با همان نسخه دستنویس به داروخانه و یا مراکز پاراکلینیک مراجعه و خدمات دارو و یا پاراکلینیک را طبق تعرفه تأمین اجتماعی دریافت کند. اما هنگامی که پزشک نسخه بیمار را وارد سیستم می‌کند و نسخه کاغذی را به بیمار نمی‌دهد ممکن است بیمار در داروخانه و یا آزمایشگاه با مشکل مواجه شود که دلایل مختلفی دارد. از جمله اینکه طی فاصله‌ای که بیمار از مطب پزشک به داروخانه و یا پاراکلینیک مراجعه می‌کند سامانه قطع شود که در این صورت چاره‌ای نیست جز اینکه بیمار منتظر وصل سامانه بماند. فقط باید گزارش داده شود طی ۲۴ ساعت چند بار سامانه قطع می‌شود و اینکه آیا این قطعی سامانه مربوط به سازمان تأمین اجتماعی است یا مربوط به قطع برق و اینترنت منطقه است.

همان‌طور که گفتید بخشی از قطعی‌ها مربوط به سامانه‌های تأمین اجتماعی است. در مورد این بخش از قطعی‌ها چه باید کرد؟

بله، بخشی از قطعی مربوط به سامانه‌های تأمین اجتماعی است به طوری که از ۱۸ تا ۲۵ مرداد سامانه‌های ما دچار کندی شدند و برای رفع این مشکل سرورها را به‌روز و دیتاها را جابه‌جا کردیم؛ درنتیجه از ۳۱ مرداد قطعی‌ها به حداقل رسیده به‌طوری‌که در یک هفته اخیر سامانه تأمین اجتماعی ۲۵ ثانیه و سامانه تیتک وزارت بهداشت حدود ۱۵ دقیقه قطع بوده است که بخش عمده‌ای از معطلی بیماران در داروخانه‌ها از ۳۱ مرداد تا کنون مربوط به همان ۱۵ دقیقه قطعی سامانه تیتک بوده است.

با این حال قطعی سامانه چه مربوط به تأمین اجتماعی باشد، چه سامانه تیتک وزارت بهداشت و چه مربوط به قطع اینترنت یا برق داروخانه بیماران، همه این‌ها را به حساب تأمین اجتماعی می‌گذارند. در حالی که وقتی پزشک نسخه الکترونیک می‌نویسد کافی است داروخانه آن را رؤیت کند و هیچ فرایند اضافه‌ای روی آن انجام نمی‌شود. بخش عمده‌ای از کندی یا قطعی سیستم داروخانه‌ها مربوط به اینترنت و یا برق آن‌هاست و ارتباطی با سامانه تأمین اجتماعی و یا حتی سامانه تیتک وزارت بهداشت ندارد.

براساس بررسی‌های انجام شده پیچیدن نسخه‌های الکترونیک برای داروخانه‌ها در مقایسه با نسخه‌های کاغذی به مراتب ساده‌تر است و چون نیازی به مکانیزه کردن در داروخانه‌ها ندارند زمان کمتری صرف آن می‌شود.

با نسخه‌نویسی الکترونیک بیماران علاوه بر اینکه در داروخانه‌ها و مراکز پاراکلینیکی دچار معطلی می‌شوند با بیمه‌های تکمیلی نیز دچار مشکل شده‌اند، به طوری که در صورتی که نسخه الکترونیک نوشته شده باشد بیمار باید دوباره به پزشک مراجعه کند و از وی بخواهد نسخه کاغذی بنویسد، در این‌گونه موارد چه باید کرد؟

بر اساس مصوبه شورای عالی فناوری که در زمان دولت دوازدهم ابلاغ شده و طی توافقی که در نشست مشترک با مدیر عامل شورای بیمه مرکزی داشتیم قرار بود این موضوع پیگیری شود. برخی از شرکت‌های بیمه‌گر بیمه تکمیلی با بیمه‌شدگان همکاری و نسخه‌های الکترونیک را رؤیت می‌کنند و تعهدات خود را انجام می‌دهند، اما واقعیت این است برخی از شرکت‌ها با بیمه‌شدگان همکاری نمی‌کنند و بیماران باید از پزشک درخواست کنند سرنسخه کاغذی بدهد و یا از داروخانه‌ها و مراکز پاراکلینیکی بخواهند از نسخه الکترونیک پرینت بگیرند و به آن مُهر بزنند. قبول داریم در بسیاری از مواقع بیماران با مشکل روبه‌رو می‌شوند؛ همکاران پزشک و داروخانه‌ها باید با بیماران همکاری کنند و مدرک مورد نیاز را برای ارائه به بیمه‌های تکمیلی به بیماران بدهند.

برای مشکلاتی که بیماران در داروخانه‌ها با آن روبه‌رو می‌شوند چه راهکاری پیشنهاد می‌دهید؟ به‌ویژه آن بخشی که بیمار ناچار می‌شود دارو را به‌صورت آزاد تهیه کند!

این یک تخلف محض و مانند این است که در گذشته داروخانه‌ای از روی دفترچه بیمار برای او نسخه می‌پیچید اما دارو را آزاد حساب می‌کرد. بنابراین اگر داروخانه‌ای تخلفی به این شکل را مرتکب شود بیمار می‌تواند از طریق تماس با شماره ۱۴۲۰ و ثبت کد ملی خود و کد داروخانه تخلف را گزارش کند. البته در برخی مواقع دارویی در تعهد بیمه نیست و اینکه داروخانه آن را آزاد حساب کند تخلف نیست با این حال بیمه هر تخلفی را که به شماره ۱۴۲۰ گزارش شود بررسی می‌کند و در صورتی که داروخانه‌ای تخلف کرده و وجه اضافه‌ای از بیمار گرفته باشد، آن مبلغ به بیمار بازگردانده خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.