دستگاه ونتیلاتور یه عنوان مهم ترین نیاز بیماران بستری در بخش های ICU تلقی می شود و نفس کشیدن این بیماران بسته به وجود این دستگاه است.

تولید ونتیلاتور ایرانی با یک پنجم قیمت مشابه خارجی

به گزارش قدس آنلاین، ونتیلاتور یک دستگاه تنفس مصنوعی است که با توجه به وضیعت بیماران به عمل تنفس آنها کمک می‌کند و مشکلات تنفسی را برطرف می‌کند. طراحی این دستگاه به صورتی است که بیمارانی که نیاز به درصد اکسیژن بیشتر داشته باشند، هوای قابل تنفس را به داخل ریه‌ها می‌فرستد و دی اکسید کربن را از ریه‌ها خارج می‌کند.‌

در واقع باید گفت ونتیلاتور، حیاتی ترین دستگاه مورد نیاز این قبیل بیماران است که امکان تنفس عادی را ندارند. از همین رو، و به دنبال شیوع کرونا و درگیری‌های ریوی بیماران، وضعیت بخش‌های آی سی یو نیز تغییر کرد و هر تعداد تخت آی سی یو که خالی بودند، به اشغال این بیماران در آمدند که برای تنفس نیاز به ونتیلاتور داشتند.

گزارش‌های سازمان غذا و دارو نشان می‌دهد که تا قبل از بحران کرونا، ماهانه ۴۰ تا ۵۰ دستگاه ونتیلاتور در داخل کشور تولید می‌شد و مابقی نیاز کشور از طریق واردات تأمین می‌شد. این در حالی است که با ورود شرکت‌های دانش بنیان به عرصه تجهیزات پزشکی، شرایط تغییر کرد و در حال حاضر می‌توانیم از طریق تولیدات داخلی، نیاز کشور به ونتیلاتور را تأمین کنیم.

در آغاز ظرفیت تولید دستگاه‌های ونتیلاتور بسیار کم بود و روزانه شاید ۱۰ عدد تولید می‌شد، اما امروز به جایی رسیدیم که تولیدکنندگان دستگاه‌های ونتیلاتور که دو شرکت دانش بنیان هستند، متعهد شده اند روزانه ۴۰ عدد دستگاه را تولید و در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند و مازاد آن نیز قابلیت صادرات دارد. این دستگاه‌ها در شرایط تحریم تولید می‌شود و حتی در تأمین قطعات تولید آنها با سختی مواجیهم، اما با تکیه بر توان متخصصان و محققان کشور و تلاش مسئولان به این ظرفیت دست یافتیم. حتی کشورهایی که خودشان تولیدکننده این دستگاه‌ها بودند، در حال حاضر تقاضای خرید این دستگاه‌ها را از ما دارند.

به گفته محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو، ونتیلاتور تولید داخل علاوه بر اینکه از استانداردهای کیفی برخوردار است، قیمت آن نیز در مقایسه با مشابه خارجی بسیار کمتر است.

وی با اعلام اینکه قیمت ونتیلاتور تولید داخل یک پنجم مشابه خارجی است، افزود: تولید داخل این محصول باعث صرفه جویی ۶۰ میلیون یوروریی شده است.

حالا که توانسته ایم در مسیر خودکفایی این دستگاه حیاتی برای بیماران دچار مشکلات تنفسی گام برداریم، به نظر می‌رسد که حمایت تمام قد از تولید کنندگان داخلی، می‌تواند شرایط را برای صادرات این محصول و ایجاد درآمد ارزی فراهم کند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: یکی از عرصه‌های موفقیت و افتخار کشور، وجود شرکت‌های دانش بنیان و تولید تجهیزات پزشکی است که توسط جوانان نخبه و با انگیزه راه‌اندازی و اقدامات مهم و بزرگی در این شرکت‌ها در حال انجام است. این شرکت‌ها در بدترین شرایط به کمک مجموعه وزارت بهداشت آمدند و در تولید تجهیزات و ملزومات پزشکی نقش ارزنده‌ای ایفا کردند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.