دبیر انجمن برنج در حالی از درخواست برای عدم افزایش تولید برنج در چهارمحال و بختیاری خبر داده است که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان از کاهش ۶۰ درصدی تولید برنج در این استان می‌گوید.

کاهش کشت برنج در چهارمحال و بختیاری/تشویق مردم به تغییر الگوی کشت

به گزارش قدس آنلاین، عطاالله ابراهیمی با بیان اینکه در پنج هزار هکتار از اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری طی ۱۰ سال گذشته برنج کشت‌شده است، اظهار کرد: سطح زیر کشت این محصول به دو هزار هکتار کاهش‌یافته است.

وی با اشاره به اینکه ۹۹.۷ درصد از این کشت‌ها در کنار رودخانه کارون انجام می‌شود، عنوان کرد: به دلیل خشک‌سالی و بحران آبی کشت برنج در کنار رودخانه زاینده‌رود انجام نمی‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه روش آبیاری این کشت‌ها به‌صورت پایاب است، تصریح کرد: کشت برنج در شهرستان‌های «اردل» و «لردگان» انجام می‌شود.

ابراهیمی ادامه داد: هیچ‌گونه نهاده دولتی به کشاورزانی که برنج کشت می‌کنند داده نمی‌شود.

وی به طرح‌های تشویقی برای تغییر الگوی کشت اشاره کرد و افزود: ارائه خدمات مکانیزه کشاورزی، پرداخت تسهیلات، تحویل کود و سم ازجمله طرح‌های تشویقی برای تغییر الگوی کشت است.

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری فرهنگ‌سازی تغییر الگوی کشت را ضروری عنوان کرد و گفت: به‌منظور اجرای این مهم باید از ظرفیت مردمی و نهادهای مدنی استفاده کرد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که هشتم شهریورماه سال جاری جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج از کشاورزان در استان‌های خوزستان، ایلام، اصفهان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد خواسته بود که سال آینده از افزایش سطح زیر کشت برنج خودداری کنند.

شایق تصریح کرد: ما در شرایط خشک‌سالی و بحران آب قرار داریم و افزایش سطح زیر کشت برنج، به این چالش‌ها دامن می‌زند.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.