استاندار مرکزی گفت: سیر صعودی شیوع ویروس کرونا و شمار بالای مبتلایان موج پنجم در برخی از شهرستان‌های این استان نگران‌کننده است و باید دلایل این مهم از سوی فرماندران ارزیابی شده و در اسرع وقت نتایج برای تصمیم‌گیری موثر به ستاد استان ارایه شود.

سیر صعودی شیوع ویروس کرونا در برخی مناطق استان مرکزی نگران‌کننده است

به گزارش قدس آنلاین، سید «علی آقازاده» امروز  در نشست ستاد مدیریت  کرونای استان مرکزی، افزود: با وجود خروج برخی از استان‌های کشور و همچنین شهرستان‌های استان مرکزی از جمله تفرش، شازند و محلات از شیوع بالای کووید ۱۹ در موج پنجم، برخی از شهرستان‌های این استان از جمله خنداب، دلیجان و اراک در آخرین ارزیابی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تمامی شاخص‌ها سیر صعودی دارند و در صورت تداوم این وضعیت در هفته جاری، ابتلا و مرگ و میر بالایی  برجا می‌ماند و باید هرچه سریعتر برای مهار وضعیت کاری شود.  

وی ادامه داد: اینکه برخی از شهرستان‌های استان مرکزی در شیوع کرونا سیر نزولی دارند و برخی دیگر سیر صعودی باید از سوی فرمانداران و متخصصان این امر در دانشگاه‌های علوم پزشکی استان تجزیه و تحلیل شود و راهکارهایی که در شهرستان‌هایی که در حال گذار از پیک پنجم هستند در دیگر شهرستان‌ها نیز اجرایی شود.  

استاندار مرکزی اظهار داشت: فرمانداران شهرستان‌هایی که تا هفته آینده همچنان آمار بالای کرونایی داشته باشند باید دلایل موقعیت شکننده و. بحرانی خود را  در ستاد استانی توضیح دهند و با توجه به برگزاری مراسم دهه نخست ماه محرم اگر این مهم نیز تاثیری بر بالا رفتن آمار شهرستان‌هاداشته، مستندات آن را ارایه دهند.  

آقازاده بیان کرد: نشست شوراهای آموزش و پرورش برای  تصمیم‌گیری در بازگشایی مدارس باید تا آخر هفته در تمامی شهرستان‌ها برگزار شود  و در نهایت در شورای آموزش و پرورش استان نسبت به این مهم تصمیم گیری می‌شود.  

وی افزود: در خصوص بازگشایی دانشگاه‌ها نیز باید منتظر تصمیم نهایی ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا بود اما، در صورت تصمیم به بازگشایی با تمهیدات لازم به خصوص در حوزه خوابگاه‌های دانشجویی اندیشیده شود.  

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در این نشست گفت: ۴۳۰ هزار نفر در استان مرکزی تا کنون واکسن کرونا دریافت کردند که  ۲۷۳ هزار نفر دز نخست و ۱۵۷ هزار نفر نیز هر ۲ دز را دریافت کرده‌اند.  

دکتر محمد جمالیان افزود: در صورتی که تصمیم به بازگشایی دانشگاه‌ها در اول مهر امسال اتخاذ شود باید برای تامین خوابگاه‌ها با فاصله‌گذاری اجتماعی نیز تمهیدات مدون اندیشیده شود چرا که اسکان پنج یا ۶ دانشجو در یک اتاق عواقب ناگواری در شیوع ویروس کرونا خواهد داشت.  

وی ادامه داد: بسیاری از اصناف استان مرکزی به‌خصوص غذاپزی‌ها، فست‌فودها و کافه‌تریاها نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بی‌تفاوت هستند و مقوله بیرون‌بر بودن به واژه‌ای تشریفاتی تبدیل شده که در صورت تداوم این شرایط باید تصمیم جدی‌تری اتخاذ شود.  

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار داشت:  استان‌های آذربایجان شرقی، غرب، کردستان، زنجان و مرکزی در تمامی شاخص‌های کرونا سیر صعودی دارند که اصلاح این شرایط نیازمند همکاری آحاد جامعه است.  

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک هم در این نشست گفت: موارد مثبت ابتلا به ویروس کرونا در استان مرکزی در هفته دوم شهریورماه ۶ هزار و ۵۳۰ مورد گزارش شد که نسبت به هفته نخست همین ماه با ۶ هزار و ۱۹۸ مورد پنج درصد افزایش داشته است.

دکتر «علی علی‌محمدی» افزود: شمار موارد بستری کرونا نیز از ۵۷۹ مورد در هفته اول شهریورماه به ۶۲۸ مورد در هفته رسید که هشت درصد رشد نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: موارد سرپایی کرونا در هفته اول شهریورماه پنج هزار و ۶۱۹ مورد گزارش شد که این مهم در هفته دوم همین ماه به پنج هزار و ۹۰۲ مورد رسید.  

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار داشت: هفته دوم شهریورماه ۶۰ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در استان مرکزی که نسبت به هفته نخست شهرویور با ۶۶ مورد فوتی ۹ درصد کاهش داشته است.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان دارای یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر جمعیت است و نخستین مورد مثبت کرونا در این استان اول اسفندماه سال ۹۸ پس از قم در اراک به ثبت رسیده است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.