مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به برگزاری اجرای ۱۱۴۸ مراسم در دهه اول محرم گفت: در صورت صدور مجوز از سوی ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا ۱۰ موکب برای خدمت به زائران اربعین حسینی در ایران و عراق برپا خواهد شد.

اجرای ۱۱۴۸ مراسم در دهه اول محرم/ افزایش وقف های بهداشتی و درمانی

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام محمد احمدزاده در نشست خبری طرح «شمیم حسینی» که امروز، برگزار شد، با اشاره به جزئیات این طرح اظهار کرد: طرح «بصیرت عاشورایی» با هدف اجرای امینانه موقوفات مرتبط با نیات محرم و صفر همه ساله از سوی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در حال برگزاری است. این طرح نیز امسال نیز با توجه به شرایط کرونایی با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از ابتدای محرم آغاز و تا پایان صفر ادامه دارد.

وی افزود: در همین راستا ۱۱۴۸ مراسم در دهه اول محرم در ۸۰ بقعه متبرکه خراسان رضوی برگزار شد که از جمله این مراسمات می‌توان به برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی در راستای بزرگداشت مقام حضرت علی اصغر(ع) در ۲۳ بقعه و برگزاری مراسم گرامی‌داشت حضرت قاسم(ع) با عنوان «احلی من العسل» در ۱۳ بقعه متبرکه اشاره کرد. اقامه نماز ظهر عاشورا در ۵۷ بقعه متبرکه در اقتدا به نماز سید الشهدا(ع) با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی از دیگر مراسمی بود که برگزار شد.

احمدزاده تصریح کرد: زمینه حضور هیئات شاخص در بقاع متبرکه فراهم شد و در این راستا ۲۸ هیات شاخص در بقاع متبرکه جهت اجرای برنامه و مراسم میزبانی شدند. همچنین در طرح «بصیرت عاشورایی» ۱۱۲ مبلغ برای اجرای برنامه به بقاع متبرکه اعزام شدند. ۱۰۲ کاروان و دسته عزا نیز از طریق بقاع متبرکه در مناطقی که مجاز به دسته‌روی بود با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی انجام شد. همچنین برنامه «عزیزم حسین» با مشارکت رسانه ملی تهیه و در این راستا ۴۵۰ دقیقه برنامه از رسانه ملی و شبکه استانی پخش شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که در اجرای بسیاری از مراسم‌های این ایام با محدودیت مواجه بودیم؛ لذا ۱۸۰۰ بسته معیشتی را آماده و در میان خانواده‌های نیازمند توزیع کردیم. پخت و توزیع ۹۱۵ هزار پرس غذای گرم میان نیازمندان از دیگر اقداماتی بود که در این ایام و در راستای اجرای نیت واقفان مرتبط با موضوع محرم و صفر از سوی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان صورت گرفت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی افزود: برگزاری ۱۵۲ مجلس تعزیه‌خوانی از محل موقوفات، برپایی محافل انس با قرآن کریم با حضور قاریان بین‌المللی و برجسته در بقاع متبرکه نیز از جمله برنامه‌هایی بود که در طرح بصیرت عاشورایی و در دهه اول محرم انجام شد. در همین ایام طرح «شمیم حسینی» با هدف حمایت از هیئات مذهبی، مساجد و حسینیه‌هایی که اجرای نیات واقفین را دارند اجرا شد. در این طرح هیئات مذهبی با هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شناسایی شدند و حمایت‌ها در قالب حواله نقدی و غیر نقدی صورت گرفت. به این ترتیب ۲۸۵ هیئات مذهبی و ۳۳۸ مسجد و اماکن مذهبی در طرح «شمیم حسینی» مورد حمایت قرار گرفتند و مجموعه اجرای نیت در دهه اول به بیش از ۵ میلیارد تومان رسید که بخشی از آن توسط متولیان موقوفات و هیات امنا صورت پذیرفت.

وی عنوان کرد: اجرای نیت موقوفات مقید به محرم و صفر به تدریج تا پایان این ایام ادامه دارد و بخش‌های مرتبط با ماه صفر به ویژه موقوفات مختص دهه پایانی ماه صفر اجرای نیت خواهد شد.

احمدزاده در خصوص ویژه برنامه‌های ماه صفر، گفت: ویژه برنامه «منشور عزت» همزمان با سالروز ورود کاروان اسرا به شام و تبیین خطبه عزای حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) در اولین روز ماه صفر با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار خواهد شد. در صورت صدور مجوز از سوی ملی ستاد مقابله با بیماری کرونا نیز تعداد ۹ موکب در ایران و یک موکب در کربلا برپا خواهد شد و به زائران پیاده اربعین ارائه خدمت خواهد کرد.

وی با بیان این‌که در دهه آخر صفر برنامه زائرین پیاده امام رضا(ع) مختص خراسان رضوی برگزار خواهد شد، بیان کرد: برنامه «قدم‌های آسمانی تا امام مهربانی» نیز در صورت دریافت مجوز ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا در راستای ارائه خدمت به زائران امام رضا(ع) اجرا خواهد شد. همچنین مراسم «لبیک یا رسول الله(ص)» و ویژه برنامه شهادت امام رضا(ع) در روزهای پایانی ماه صفر در بقاع متبرکه برگزار خواهد شد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: با توجه به این‌که این ایام مصادف با آغاز سال تحصیلی جدید است، طرح «مهر تحصیلی» با توزیع لوازم‌التحریر در میان دانش‌آموزان نیازمند اجرا و در این راستا تعداد ۱۱۰۰ بسته کیف و لوازم‌التحریر تهیه و توزیع خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که در پی سخنان مقام معظم رهبری مسئله کرونا مساله اول کشور است و باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: در بقاع متبرکه استان تهیه ۵۰۰ کپسول اکسیژن در دست اقدام قرار گرفت که تاکنون ۳۰۰ کپسول تهیه و ۲۰۰ مورد در دست تهیه است که این کپسول‌ها به صورت امانی در اختیار بیماران قرار می‌گیرد. هزینه این کپسول‌ها از محل نذورات و کمک‌های خیران تأمین می‌شود. هزینه تهیه این کپسول‌ها تا کنون به بیش از دو میلیارد تومان رسیده است.

*افزایش وقف های بهداشتی

حجت‌الاسلام جمال ایزدی در نشست خبری طرح «شمیم حسینی» که امروز، ۱۳ شهریور ماه، برگزار شد، با اشاره به اینکه پس از شیوع همه‌گیری کرونا نیات واقفان به سمت بهداشت و درمان سوق پیدا کرده، اظهار کرد: برخی از موضوعات گذراست و قرار نیست بماند بلکه در یک مقطعی از زمان می‌آید و می‌رود اما آنچه مهم است محوریت بهداشت و درمان و نه صرفا موضوع کروناست.

وی افزود: واقفانی که وقف می‌کنند در واقع انگیزه‌هایی برای ثبت آن وقف و نیت مورد نظرشان دارند؛ لذا بر اساس نیاز منطقه زندگی خود اگر مسجد، درمانگاه، بیمارستان، مدرسه و... نیاز است، وقف می‌کنند. برخی نیز بر اساس یک اعتقاد خاصی که دارند، وقف می‌کنند.

ایزدی تصریح کرد: گاهی شرایطی در جامعه اقتضا می‌کند که نیات واقفان به سمت آن شرایط خاص هدایت شود. برای نمونه در شرایط گسترش بیماری کرونا نیات برخی از واقفان به سمت حوزه بهداشت و درمان هدایت شده است. در همین شرایط کرونایی خیران زیادی پای کار آمدند و این از ابتدای انقلاب اسلامی بی‌سابقه بوده است که از آن جمله می‌توان به تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی و بهداشتی اشاره کرد. 

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی خاطرشان کرد: با توجه به اقتضای زمان نیز افرادی هم بودند که برای ثبت وقف نیت دیگری داشتند اما با توجه به شرایط فعلی با مشاهده مشکلات مردم و بیماران به سمت و سوی بهداشت و درمان وقف کردند.

وی ادامه داد: سلامت جسم و روح افراد جامعه مورد توجه است؛ لذا اتخاذ تصمیمات از سوی ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا همانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و توجه به سلامت جسم است. همچنین اجرای برنامه‌های فرهنگی در جهت تأمین نیازهای روحی با توجه به وجود ناآرامی و استرس در شرایط فعلی جامعه توجه به سلامت روحی جامعه است. سلامت روحی جامعه با همین توسلات و توجه به خداوند باری تعالی میسر خواهد شد. 

ایزدی گفت: در راستای ارائه خدمات به بیماران کرونایی مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان از سوی تولیت موقوفه گوهرشاد برای تهیه دارو و درمان این بیماران اختصاص یافت و در اختیار قرارگاه مواسات قرار گرفت. همچنین بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که میان موقوفه عبدالله رضوی و بسیج جامعه پزشکی برای دومین سال منعقد شد، تأمین داروی افراد نیازمند توسط درمانگاه موقوفه عبدالله رضوی و ویزیت و اعزام پزشک توسط بسیج جامعه پزشکی صورت می‌گیرد؛ لذا در این راستا با داروخانه‌هایی قرارداد بسته شد تا بیماران نیازمند که توسط نیروهای اعزامی بسیج جامعه پزشکی ویزیت می‌شوند، از این داروخانه‌ها داروی خود را تامین کنند.

وی اضافه کرد: همچنین تهیه و توزیع ۱۴ هزار بسته معیشتی دیگر تا پایان ماه صفر در دستور کار قرار دارد. ضمن این‌که بخشیدن اجاره بهای واحدهای تجاری و پاساژهای موقوفه‌ای که باید در شرایط کرونا تعطیل می‌شدند از دیگر اقدامات در اداره اوقاف بوده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.