معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هزینه تامین دارو و تجهیزات مصرفی مبتلایان کرونا در استان را در دوران شیوع این بیماری بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

۳۰۰ میلیارد تومان برای "دارو" و "تجهیزات مصرفی" مبتلایان کرونا هزینه کرده‌ایم

به گزارش قدس آنلاین، دکتر قباد محمدی در نشست خبری امروز با اشاره به سیرصعودی کرونا در استان گفت: در همین راستا معاونت غذا و دارو همواره تلاش مستمر در تامین دارو و تجهیزات مورد نیاز این بیماران دارد.

 محمدی افزود: از همان ابتدای شیوع بیماری داروی مورد نیاز این بیماران در کمترین زمان ممکن تامین شد تا بیماران بدون هیچ کمبودی بتوانند روند درمان خود را طی کنند.

وی گفت: طی بیش از یک و نیم سالی که از شیوع کرونا گذشته بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان صرف تامین دارو و تجهیزات مصرفی بیماران مبتلا به کرونا در استان شده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: از این میزان تنها ۸۰ میلیارد تومان برای خرید و تامین داروی "رمدسیویر" این بیماران هزینه شده است.

۱۵۰ میلیارد تومان برای "اکسیژن" مبتلایان کرونا هزینه کرده ایم

محمدی "اکسیژن" را نیاز اصلی درمان بیماران کرونایی عنوان کرد و افزود: طی مدت شیوع کرونا توانستیم بیش از ۲۵ دستگاه اکسیژن ساز را در بیمارستان های استان نصب کنیم.

وی افزود: علاوه بر این دو مخزن ۲۰ و ۲۵ تنی اکسیژن هم در بیمارستان های فارابی و امام رضا (ع) نصب شده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: طی مدت شیوع کرونا حدود ۴۰ میلیارد تومان صرف خرید دستگاه های اکسیژن ساز در استان شده است.

وی با بیان اینکه هر بیمار مبتلا به کرونا بطور میانگین حدود سه میلیون تومان اکسیژن در طول زمان بستری خود مصرف می کند، گفت: در همین راستا با توجه به اینکه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بیش از ۵۰ هزار نفر در مراکز درمانی استان بستری شده اند، تاکنون حدود ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه تامین اکسیژن بستری های کرونا در استان شده است.

وی افزود: متاسفانه این هزینه‌ها از جایی تامین نمی شود و تمام بار مالی آن به هزینه های جاری دانشگاه تحمیل می شود.

محمدی گفت: با توجه به اینکه اکسیژن نیاز اساسی بستری های کرونا است، شبانه روز در حال تامین اکسیژن هستیم و ظرف یک سال و نیم گذشته عملا ظرفیت اکسیژن تمام بیمارستان های استان را به سه برابر افزایش داده ایم.

این مسئول خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۴۷ دستگاه اکسیژن ساز و مخزن اکسیژن در سطح بیمارستان های استان فعال است.

محمدی افزود: علاوه بر اینها طی مدت شیوع کرونا، دو هزار کپسول اکسیژن هم خریداری شده و به بیمارستانها تحویل شده که هزینه هر کدام از آنها حدود شش میلیون تومان است و در مجموع تامین این تعداد کپسول حدود ۱۸ میلیارد تومان هزینه در بر داشته است.

افزایش بیش از ۱۰۰ تخت ویژه در دوران شیوع کرونا/ کمبود سرم کاهش پیدا کرده

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه اشاره ای به اقدامات صورت گرفته درتامین تخت های ویژه طی مدت شیوع کرونا داشت و افزود: هر تخت ویژه در هر روز جان یک بیمار را نجات می دهد و این تخت ها اهمیت بسیاری در درمان بیماران کرونایی دارند.

محمدی گفت: در دوران شیوع کرونا در مجموع بیش از ۱۰۰ تخت به تخت های ویژه استان (ICU، CCU و PICU) اضافه شده است.

وی افزود: تعداد تخت های ویژه استان طی این مدت از حدود ۳۰۰ تخت به حدود ۴۲۰ تخت رسیده است.

محمدی گفت: در مجموع تلاش های بسیاری طی این مدت برای تامین دارو و تجهیزات درمانی این بیماران صورت گرفته ودر زمینه ماسک و دستکش و ... هم تولیدکنندگان داخلی به حد مطلوبی رسیده اند و استان هم اکنون در بحث ماسک خودکفا شده است.

محمدی در ادامه به کمبود سرم در بازار در دو ماه گذشته اشاره کرد و افزود: این کمبود به دلیل تعطیلی بزرگترین کارخانه سرم سازی کشور صورت گرفته که با توجه به اعلام این تعطیلی از چند ماه پیش سه میلیارد تومان سرم خریداری و ذخیره سازی کردیم و همین امر موجب شد در دو ماه گذشته در بحث تامین سرم بیماران بستری کمبود نداشته باشیم.

وی افزود: کمبود سرم تنها در سطح داروخانه های استان است که این کمبود هم بطور نسبی کم شده شده و پیوسته درتلاش هستیم کمبود سرم را جبران کنیم.

خریداری ۲۵۰۰ میلیارد تومان تجهیزات سرمایه ای پزشکی در ۴ سال گذشته

محمدی در ادامه به گوشه ای دیگر از فعالیت های معاونت غذا و دارو در چهار سال گذشته اشاره کرد و افزود: طی این سالها اقدامات خوبی در بحث تامین و خرید تجهیزات سرمایه ای بیمارستان های استان صورت گرفته است.

وی افزود: در چهار سال گذشته ۴۰۰ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی سرمایه ای برای استان با ارز ۴۲۰۰ تومانی خریداری شده است.

محمدی خاطرنشان کرد: اگر قیمت این تجهیزات را با نرخ ارز آزاد محاسبه کنیم عملا طی این مدت ۲۵۰۰ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی سرمایه ای برای استان خریداری شده است.

این مسئول به برخی از این تجهیزات خریداری شده اشاره کرد و افزود: یکی از مهم ترین این تجهیزات، خرید پیشرفته ترین دستگاه توموتراپی است که خرید آن با ارز ۴۲۰۰ تومانی حدود ۲۰ میلیارد تومان هزینه در برداشته است.

وی افزود: این دستگاه در درمان بیماران سرطانی کاربرد داشته که با آماده سازی مکان آن ظرف چند ماه آینده نصب می شود.

محمدی به خریداری دو دستگاه رادیوتراپی هم اشاره کرد وافزود: این دو دستگاه هم با ارز ۴۲۰۰ تومانی حدود ۱۰ میلیارد تومان خریداری شده اند که در درمان سرطان کاربرد دارند.

این مسئول، پنج دستگاه سی تی اسکن، یک دستگاه سیتوآنژیوگرافی، دو دستگاه MRI و یک دستگاه پت اسکن را از جمله دیگر تجهیزات مهم سرمایه ای خریداری شده طی این مدت عنوان کرد.

وی افزود: در چهار سال گذشته علاوه بر خریداری این تجهیزات، پنج بیمارستان پاوه، اسلام آبادغرب، سرپل ذهاب، نسیم و گلستان را هم بطور کمال تجهیز کردیم.

کاهش "نمک و چربی و قند" در محصولات غذایی کرمانشاه

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه به اقدامات این معاونت در حوزه غذا هم اشاره کرد وافزود: در حال حاضر نشانگرهای رنگی تغذیه ای که نشان دهنده قند، چربی، نمک و اسید چرب ترانس هستند بر روی تمام محصولات خوراکی استان نصب شده است.

محمدی خاطرنشان کرد: همچنین بر روی تمامی محصولات تغییر ژنتیک یافته (تراریخته) هم برچسب تراریخته نصب می شود.

محمدی افزود: طی سالهای اخیر توانسته ایم اسید چرب ترانس را در روغن های مصرفی خانوار به کمتر از نیم درصد درصد برسانیم و این درحالی است که این میزان در روغن خوراکی تولید شده در کشور حدود دو درصد است.

این مسئول تصریح کرد: همچنین میزان اسید چرب ترانس در روغن های مصرفی صنایع غذایی هم به حدود دو درصد رسیده که این میزان در میانگین کشوری پنج درصد است.

محمدی به کاهش استفاده از نمک در فرمولاسیون محصولات غذایی استان هم اشاره کرد وافزود: طی چهارسال گذشته میزان مصرف نمک در محصولات غذایی استان را ۱۰ درصد کاهش داده ایم.

وی به غنی سازی آردهای تولیدی استان با آهن و اسید فولیک اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۹۷ درصد آردهای تولیدی استان با آهن و اسید فولیک غنی سازی می شود.

محمدی به گسترش طرح PMS در استان اشاره کرد و افزود: در این طرح نمونه برداری از محصولات غذایی در فروشگاه ها انجام می شود و این علاوه بر پایشی است که در سطح کارخانه ها از محصولات صورت می گیرد.

محمدی از صدور ۴۲۰ مجوز تولید محصولات غذایی، آرایش و بهداشتی به عنوان دیگر اقدامات این معاونت در چهار سال گذشته خبر داد.

وی افزود: همچنین طی این مدت ۱۰۵ هزار تن انواع محصولات آرایشی، بهداشتی و مواد خوراکی و آشامیدنی غیرقابل مصرف منهدم شده است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.