با وجود آنکه وزارت بهداشت هشدارهای بسیار زیادی در رابطه با ورود ویروس "لامبدا" به کشور داده است، اما خوشبختانه تاکنون هیچ موردی از گونه جدید ویروس لامبدا به کشور مشاهده نشده است.

تاکنون موردی از ویروس "لامبدا" در بنادر ایران مشاهده نشده است/دریانوردان مشکوک قرنطینه می‌شوند

به گزارش قدس آنلاین، حدود دو سالی است که ایران با انواع و اقسام گونه‌های ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند و در حال حاضر در موج پنجم ویروس کرونا قرار داریم. در حال حاضر بسیاری از کشورها با جدیدترین گونه ویروس کرونا با نام لامبدا روبرو هستند که همین خود باعث نگرانی بسیاری از کشورهای شده است.

از چندی پیش هشدارهای برای ورود ویروس جدید لامبدا در کشور داده شده، اما هنوز هیچ دستورالعمل و یا پروتکل جدیدی برای این گونه به بخش‌های مختلف حمل و نقلی داده نشده است و از سوی دیگر بسیاری از بخش‌ها معتقد هستند که ما هنوز در مرحله سخت گیری‌های ویروس دلتا قرار داریم و هیچ تعدیلی برای کاهش دستور العمل‌ها به ما ابلاغ نشده است.

البته خوشبختانه تاکنون هیچ نوع جدیدی از ویروس لامبدا در کشور مشاهده نشده است، اما نباید همین امر باعث شود که دستورالعملی در این بخش نادیده گرفته شود.

ویروس جدیدی از لامبدا در مرزها دیده نشده است

براساس این گزارش با توجه به آنکه در حال حاضر میزان ترددها در بسیاری از مرزهای زمینی کشور هم از لحاظ ورود مسافر هم از لحاظ ورود کامیون‌ها افزایش یافته بنابراین در این خصوص جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه در پایانه‌های مرزی اطلاعات درباره محدودیت‌ها، تشدید پروتکل و یا ممنوعیت براساس تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا و یا قرارگاه‌های عملیاتی اعلام می‌شود گفت: در حال حاضر آخرین تصمیمات و محدودیت‌ها درباره سویه دلتای کرونا است.

او با بیان اینکه تصمیمات در رابطه با استان‌ها هم براساس اطلاعات بیمارستان‌ها رصد و پایش وضعیت کرونا از کشورهای همسایه گرفته می‌شود افزود: طبق رصدی که در رابطه با وضعیت در داخل کشور و کشورهای همسایه انجام می‌شود سیاست‌ها متناسب با آن ابلاغ شده و باید تمامی دستگاه‌ها آن را اجرا کنند.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری وحمل ونقل جاده‌ای با بیان اینکه آخرین هشداری که وزارت بهداشت در خصوص کرونا ارائه کرده سویه دلتا بوده است گفت: در حال حاضر ما در پیک کرونا دلتا قرار داریم و وزارت بهداشت در این خصوص هشدارهای بسیار زیادی داده است.

هدایتی با بیان اینکه درباره ورود سویه جدید لامبدا وزارت بهداشت هشداری داده است، اما هنوز هیچ موردی در این خصوص در کشور ایران مشاهده نشده است افزود: در حال حاضر بیشتر کشورهای آمریکای لاتین دچار ورود این نوع جدید سویه شده اند و فعلا در منطقه ما موردی گزارش نشده است.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری وحمل ونقل جاده‌ای اظهار کرد: در پایانه‌های مرزی در صورتی که موارد مشکوکی از سویه دلتا مشاهده شود حداکثر عملیات در رابطه با کنترل تردد اتباع خارجی در مرزها صورت می‌گیرد و با توجه به آن‌ها همچنان شرایط حاد و افزایش جهشی در این نوع از ویروس کرونا در کشور وجود دارد فعلا هیچ ابلاغیه جدیدی اعلام نشده و از سوی دیگر هم شرایط در مرزها و پایانه‌ها به حالت تعدیل در نیامده است.

هدایتی بیان کرد: همکاران وزارت بهداشت و هلال احمر در پایانه‌های مرزی اقدام به کنترل اتباع مرزی می‌کنند و به صورت مداوم تمامی ورودی و خروجی‌های پایانه‌ها از طریق غربالگری و انجام تست PCR کنترل می‌کنند.

او یادآور شد: این اقدام و فعالیت به صورت تخصصی انجام می‌شود و انجام فعالیت غربالگری بر عهده وزارت بهداشت است که به مدوام این وضعیت رصد می‌شود و درصورتی که مورد ویاگزارش مشکوکی وجود داشته باشد اعلام می‌شود، اما در نهایت ستاد ملی مقابله با کرونا در این خصوص تصمیم گیری می‌کند.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری وحمل ونقل جاده‌ای اظهار کرد: فعلا در خصوص سویه جدید از ستاد ملی مقابله با کرونا دستورالعمل و یا ابلاغ جدیدی اعلام نشده، اما این به آن معنی نیست که شرایط را سخت نگیریم در صورتی که وزارت بهداشت و قرارگاه عملیاتی ممنوعیت و یا محدودیتی اعلام کنند به سرعت در این خصوص تصمیمات لازم گرفته می‌شود.

براساس این گزارش در بخش حمل ونقل دریایی با توجه به آنکه بیش از ۹۰ درصد از ورود کالا از طریق دریا صورت می‌گیرد بنابراین توجه به تمامی دستورالعمل‌ها و سخت گیری برای رعایت تمامی پروتکل‌ها در این حوزه بسیار ضروری است البته خوشبختانه به گفته بسیاری از مسئولان در این بخش تاکنون هیچ گونه جدیدی از ویروس لامبدا در این بخش دیده نشده است

سختگیری‌ها در بنادر کشور برای مقابله با "لامبدا"

در همین رابطه چنگیز جوادپور مسئول هماهنگی مقابله با کرونا در سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که سازمان بنادر و دریانوردی تا چه در کنترل عدم ورود ویروس "لامبدا" اقدامات جدی در دستور کار خود دارد؟ گفت: تاکنون هیچ دستورالعمل جدیدی در رابطه با گونه ویروس جدید کرونا لامبدا به ما اعلام نشده است.

جواد پور با بیان اینکه این گونه از ویروس کرونا همانند سایر گونه‌ها و یا شاید خطرناک‌تر است، اما تاکنون در این بخش از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا به ما هیچ دستورالعملی اعلام نشده است، ادامه داد: تاکنون موردی که دارای ویروس کرونا پیشرفته "لامبدا" باشد در بنادر کشور شناسایی نشده است.

مسئول هماهنگی مقابله با کرونا در سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی در این بخش رعایت می‌شود، گفت: پیش از آنکه کشتی وارد لنگرگاه شود و پای اسکله اقدام به تخلیه و بارگیری کالا کنند تمامی موارد بازرسی می‌شود و از تمامی گروه کرو در کشتی‌ها تست کرونا گرفته می‌شود.

جواد پور بیان کرد: در صورتی که مورد مشکوکی از "لامبدا" در افرادی که در کشتی‌ها هستند دیده شود ابتدا فرد را قرنطینه کرده و در صورت مشاهده علائم به مسئولان وزارت بهداشت اطلاع و اقدامات لازم برای جابه جایی آن‌ها صورت می‌گیرد.

او با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان اجازه خروج افراد از شناورها داده نمی‌شود و این موضوع با سخت گیری بیشتری در این دوره پیگیری می‌شود، گفت: پیش از این کارکنان از کشتی برای خرید خارج می‌شدند، اما در ماه‌های گذشته با ورود ویروس هندی و یا دلتا ممنوعیت خروج مطرح و اجرای آن تاکنون ادامه دارد.

مسئول هماهنگی مقابله با کرونا در سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد از تجارت کشور از طریق دریا انجام می‌شود، افزود: آمار و یا اطلاع جدیدی از اینکه کالا از کدام کشور وارد می‌شود نداریم چرا که تنوع کشورها بسیار زیاد است و البته در بازه‌ای از زمان با توجه به آنکه بخشی از کالا از هند وارد کشور می‌شود و در آن دوره ویروس کرونای هندی مطرح شده بود حساسیت بیشتری را بر روی کالای این کشور داشتیم. میزان کنترل کالا در این حوزه بسیار بیشتر بود به طوری که با مشاهده ۲ یا ۳ مورد مشکوک فورا به وزارت بهداشت ارجاع دادیم.

تدابیر ویژه حمل و نقلی برای جلوگیری از ورود ویروس "لامبدا" به کشور

براساس این گزارش شهرام آدم نژاد معاون حمل ونقل در خصوص آخرین وضعیت رعایت دستور العمل‌های بهداشتی در رابطه با ویروس جدید "لامبدا" هم گفت: بر اساس دستور العمل‌های بهداشتی کشورهای مختلف به سه دسته ممنوعه، پرخطر و کم خطر دسته بندی شده و برای هر یک از آن‌ها ضوابط و دستور العمل‌های خاصی در نظر گرفته شده است.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی همچنین در رابطه با قرنطینه انسانی در تمام مرزهای زمینی کشور هم گفت: در همه مرزهای زمینی و هوایی کشور مسافران غربالگری شده و همه آن‌ها باید تست PCR کرونا را انجام داده باشند و بیشتر از پنج روز از زمان آن نگذشته باشد. همچنین در این پایانه‌های مرزی در صورت لزوم، تست PCR از مسافران گرفته خواهد شد.

آدم نژاد با تاکید بر اینکه آمادگی کاملی برای رعایت دستور العمل‌های بهداشتی ابلاغ شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا را داریم، اظهار کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا همواره در حال رصد وضعیت کشورهای مختلف است، اگر نوع ویروس یا گستردگی آن را خطرناک شناسایی کند و شرایط خاصی برای یک یا چند کشور را بر این اساس اعلام کند آن را مانند گذشته اجرا خواهیم کرد و در شرایط کنونی بر اساس دستور العمل‌های بهداشتی ابلاغ شده عمل می‌کنیم و نظارت‌های لازم برای تردد مسافران انجام خواهد شد.

براساس این گزارش با وجود آنکه کشور همچنان در حال دست و پنجه نرم کردن با ویروس دلتا کرونا است و همچنان میزان آمار کشته‌ها در کشور بیش از ۵۰۰ نفر است بنابراین باید تدابیر لازم در تمامی مرزهای کشور به ویژه مرزهای جنوبی در نظر گرفته شود تا شاهد ورود ویروس جدید لامبدا نباشیم چراکه به گفته بسیاری از محققان این ویروس هم کشنده‌تر و هم قدرت انتقال آن بسیار بالاتر از سایر ویروس‌ها است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.