با محبوبیت شبکه اجتماعی کلاب هاوس در کشور ما و استفاده گروه‌های مختلف از امکانات آن، روم‌های همسریابی این شبکه به محلی برای سوءاستفاده کلاهبرداران تبدیل شده است. اگر تا دیروز ارتباط دو جنس مخالف در فضای مجازی تنها به پیام‌های متنی و در نهایت ارتباط تصویری معطوف می‌شد، اکنون این شبکه اجتماعی امکان ارتباط صوتی را نیز برای کاربران فراهم ساخته تا به این وسیله افراد به راحتی بتوانند با زبان صوتی در یک مکان مجازی، همسری برای خود انتخاب کنند.

 صدای نامفهوم ازدواج در اتاق‌های مجازی

اگرچه ترویج ازدواج آسان و ایجاد شرایط لازم برای تشکیل خانواده به عنوان یکی از اولویت‌ها و سیاست‌ راهبردی در کشور ما محسوب می‌شود و از قوه مجریه و مقننه گرفته تا سایر دستگاه‌ها بر آن تأکید می‌کنند، اما آنچه اهمیت دارد این است که بر اساس بررسی‌های کارشناسی و آسیب‌شناسی اجتماعی بسیاری از ارتباطات مجازی که با هدف ازدواج و تشکیل زندگی شکل می‌گیرد به این هدف نمی‌رسد.هر روز به طور تقریبی بین ۵۰۰ تا ۲ هزار نفر از طریق شبکه اجتماعی کلاب هاوس وارد اتاق‌های همدم‌یابی می‌شوند؛ درحالی‌که بسیاری از آن‌ها  نمی‌دانند می‌توان به صداهایی که می‌شنوند اعتماد کنند یا نه.

روابط پیش از ازدواج؛ مهم‌ترین عامل طلاق

امان‌الله قرایی مقدم؛ آسیب‌شناس اجتماعی در گفت‌وگو با ما می‌گوید: طبق تحقیقاتی که از سال ۵۶ تاکنون در دانشگاه با همکاری دانشجویانم انجام داده‌ایم، مهم‌ترین عامل خیانت‌های پس از ازدواج، همباش‌های سیاه (ازدواج‌های به اصطلاح سفید) و افزایش میزان طلاق، همین دوستی‌ها و روابط پیش از ازدواج است.

به گفته این استاد دانشگاه ازدواج باید مبتنی بر تصمیمی عقلانی و منطقی باشد و آشنایی‌هایی که از طریق دوستی‌های خیابانی و فضای مجازی از جمله کلاب هاوس‌ها شکل می‌گیرد نه تنها مفید نیست بلکه از روی احساسات است زیرا یکی از عوامل مؤثر در ازدواج تناسب فرهنگی، تناسب فکری هماهنگی شخصیتی و پذیرش خانواده‌ها به عنوان عروس یا داماد است، اما ازدواج‌های  بدون در نظر گرفتن این تناسبات عمر چندانی نخواهند داشت و چه بسا بسیاری از آن‌ها به ازدواج ختم نمی‌شوند و آسیب‌های متعددی به‌ویژه برای دختران به همراه دارند که آثار آن تا پایان عمر در زندگی و شخصیت فرد باقی خواهد ماند.

همسرتان را اینجا انتخاب نکنید

قرایی مقدم ادامه می‌دهد: ازدواجی که در فضای مجازی شکل می‌گیرد فقط بر پایه احساسات و عواطف پایه‌گذاری می‌شود که ناپایدار خواهد بود، چرا که این سبک ازدواج با فرهنگ ما تناسب ندارد و هدف بیشتر پسرانی که در این شبکه‌های اجتماعی عضو می‌شوند خوشگذرانی و گذراندن وقت است و پس از مدتی به بهانه‌های مختلف رابطه خود را قطع می‌کنند و سراغ دختر دیگری می‌روند. بنابراین اگر دختر یا پسری قصد ازدواج دارد باید بداند شبکه‌های اجتماعی گزینه مناسبی برای همسریابی نیست و نتیجه‌ای جز آسیب روحی و روانی برای طرفین به‌ویژه دختران ندارد. وی می‌افزاید: ازدواج باید بر پایه عقل و منطق و به دور از احساسات شکل بگیرد و این وظیفه والدین است که فرزندانی متعهد، وظیفه‌شناس و مسئولیت‌پذیر پرورش دهند و با آن‌ها همراهی کنند تا با کمک مشاوران ازدواج همسر مناسبی را انتخاب نمایند و اطمینان داشته باشند دختر یا پسری که ویژگی‌های یک همسر خوب و متعهد را داشته باشد در فضای مجازی و شبکه‌هایی نظیر کلاب هاوس دنبال همسر نمی‌گردد.

آسیب‌های کلاب‌هاوس‌در کمین دختران

مصطفی اقلیما؛ پدر مددکاری ایران نیز با اینکه معتقد است این کلاب‌ها بستر راحت‌تری برای دوست‌یابی به‌ویژه برای پسران ایجاد کرده به آسیب‌های اجتماعی که در این فضاها می‌تواند دختران را تهدید کند، اشاره می‌کند و به ما می‌گوید: بسیاری از این کانال‌ها که با نام همسریابی فعالیت می‌کنن، در واقعیت برای این منظور ایجاد نشده‌اند؛ بلکه برخی افراد سودجو این کانال‌ها را اداره می‌کنند. من کم ندیده‌ام دخترانی را که در فضای مجازی با کسی آشنا شده‌ و فریب خورده‌اند.

به اعتقاد وی پسری که واقعاً قصد ازدواج داشته و شرایط آن را دارا باشد در این فضاها حضور ندارد و خانواده کسی را به او معرفی می‌کنند. معلوم است پسری که با ۱۰۰ دختر ارتباط دوستی برقرار کرده با چه هدفی عضو این کلاب‌ها می‌شود. دوست‌یابی در خیابان برای آن پسر دردسر دارد پس ساده‌ترین راه را انتخاب می‌کند و عضو شبکه‌های مجازی و کلاب‌های همسریابی می‌شود. این کلاب‌ها فقط برای دوستی ایجاد می‌شوند و نیت ازدواج پشت آن‌ها نیست.رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران می‌افزاید: بسیاری از همین پسرها اگر در خیابان و با صراحت از دختری درخواست دوستی کنند با برخورد تندی مواجه می‌شوند پس مجبورند از این طریق و در ظاهر با هدف ازدواج درخواست خود را مطرح کنند در حالی که پس از رسیدن به هدفشان دختر را رها می‌کنند.به گفته مصطفی  اقلیما هدف ۹۹ درصد دخترانی که وارد رابطه دوستی با پسری می‌شوند ازدواج است، اما ۹۹ درصد پسران با هدف رابطه جنسی به دختران پیشنهاد آشنایی می‌دهند. طبق آمار و تحقیقات ما، بیش از ۸۰ درصد پسران با دوستان دختر خود ازدواج نمی‌کنند و همسر آن‌ها کسی است که خانواده برای آن‌ها انتخاب کرده است.این استاد دانشگاه علوم بهزیستی با اشاره به نقش پررنگ خانواده‌های ایرانی و فاصله‌ای که فرهنگ ما با ازدواج‌هایی به این سبک دارد، می‌افزاید: هنوز در جامعه ما فرزندان خانواده تابع پدر و مادر هستند. پسرها می‌گویند خانواده اجازه نمی‌دهد با دختری ازدواج کنیم که با او دوست بوده‌ایم.

 آموزش سواد رسانه‌ای و فرهنگ برخورد با فضای مجازی

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تمام کلاب‌های همسریابی برای دختران آسیب‌زا هستند با این حال می‌گوید: نمی‌توانیم به جوان‌ها بگوییم عضو این کلاب‌ها نشوید، اما نکته مهمی که باید در جامعه جدی گرفته شود آموزش سواد رسانه و آموختن فرهنگ برخورد با فضای مجازی است. البته چندسالی است این مبحث در کتاب‌های درسی گنجانده شده است اما با توجه به اینکه مردم ما علاقه بسیاری به استفاده از این فضاها دارند ضرورت آموزش گسترده استفاده از آن‌ها بیش از گذشته احساس می‌شود و تنها نباید به آموزش کودکان و نوجوانان بسنده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.