۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۵
کد خبر: 767314

دولت سیزدهم در جدی ترین اقدامی که تا این جا انجام داده تلاش کرده با حضورهای میدانی، نگاه مردم را نسبت به قوه مجریه اصلاح کند. نگاهی که به علت رفتار انفعالی، خسته بودن و میانگین سنی بالای مدیران ارشد دولت سابق به شدت آسیب دیده بود. در همین راستا رئیس جمهور برای برگرداندن حس مثبت مردم به دولت، در دو جمعه نخست آغاز به کار خود، به دو استان محروم خوزستان و سیستان و بلوچستان سفر کرد. رئیسی در سفرهای فشرده خود در جمع مردم محروم ترین و دورافتاده ترین نقاط این دو استان حاضر شد و این پیام را به همه طبقات محروم ارسال کرد که رئیس دولت واقعاً خادم آن‌هاست.

اما دولت سیزدهم باید بداند که رئیس جمهور رئیس همه جمهور است و باید برای اعتماد آسیب دیده همه طبقات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی برنامه جداگانه داشت. متأسفانه با فقیر شدن بخش های متوسط جامعه و همچنین آسیب دیدن همه دهک های اقتصادی از بحران کرونا و همچنین انتقادات موجود به مدیریت کرونا در کشور، باید برای سایر قشرهای جامعه هم فکری کرد تا سرمایه اجتماعی دولت در بین آن‌ها ترمیم شود. واقعیت این است که بخشی از مردم تا زمانی که در عمل تغییرات ملموس تغییر مدیریت را مشاهده نکنند، دولت را کارآمد نمی دانند. به عنوان نمونه اگر مردم تسریع در واردات واکسن و افزایش سرعت تولید واکسن داخلی را به وضوح لمس کنند، می‌توانند به دولت نگاه مثبتی پیدا کنند. همچنین بخش های زیادی از مردم به دلیل درگیری با نوسان‌های قیمت کالاهای اساسی، معیار تورم را نشانه موفقیت دولت می‌دانند. به همین دلیل ضروری است دولت سیزدهم در همین ماه های نخست، اقدام عاجلی برای این حوزه انجام دهد.

اما یکی از اصلی‌ترین اقدامات برای احیای سرمایه اجتماعی دولت، تلاش برای اقناع مردم نسبت به تصمیمات قوه مجریه به عنوان یکی از مهم‌ترین مظاهر تکریم مردم است. این مهم است که مردم برداشت کنند تصمیمی بدون اطلاع و اقناع آن‌ها برایشان گرفته نمی‌شود. چنان که برخی تحلیلگران به درستی معتقدند یکی از دلایل بحران بنزینی آبان ۹۸ در تکذیب های مکرر و قاطع مسئولان و اجرای یک باره طرح در نیمه شب و بدتر از همه اعلام بی اطلاعی رئیس جمهور وقت بوده است. در این بخش شاید نتوان نمره کاملی به دولت سیزدهم داد. برخی از انتصابات انجام شده در دولت موجب ایجاد شائبه هماهنگ نبودن تیم اقتصادی دستگاه اجرایی شده و در عین حال دولت و رسانه‌های وابسته آن نتوانسته اند به خوبی اقناع لازم را به وجود آورند. اهمیت راهبرد ایجاد اعتماد در بین مردم تا حدی است که رهبر انقلاب در نخستین دیدار خود با دولت جدید تصریح کردند: «مردم وقتی به شما اعتماد کردند و امید به شما داشتند، با شما راه می‌آیند و کمکتان می‌کنند؛ این بزرگ‌ترین سرمایه است برای دولت که بتواند اعتماد مردم را جلب کند که البته این متأسفانه یک مقداری آسیب دیده و بایستی ترمیم کنید این را و راهکارش هم این است که حرف و عمل مسئولین یکی باشد؛ وعده‌ای اگر به مردم دادید، طبق آن وعده اگر عمل کردید، مردم به شما اعتماد پیدا می‌کنند؛ اگر شما وعده کردید و عمل نشد یا گفتید فلان کار شده، مردم در واقعیت دیدند نشده، اعتماد مردم سلب می‌شود».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.