مراجع معظم تقلید از جمله رهبر معظم انقلاب و همچنین مراجع تقلید در عراق در پیام های تسلیت و تماس های تلفنی خود به مناسبت ارتحال آیت الله سید محمد سعید حکیم از علمای عراق، از خدمات علمی و مبارزاتی این مرجع فقید، تمجید کردند.

تمجید مراجع تقلید از خدمات علمی و مبارزاتی مرحوم آیت الله العظمی حکیم

به گزارش قدس آنلاین، رهبر معظم انقلاب، حضرات آیات، وحید خراسانی، شبیری زنجانی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی، سبحانی، جوادی آملی، مظاهری، مکارم و مراجع تقلید در عراق در پیام های تسلیت و تماس های تلفنی خود به مناسبت ارتحال آیت الله سید محمد سعید حکیم از علمای عراق، از خدمات علمی و مبارزاتی این مرجع فقید تمجید کردند که به این شرح است:

پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت آیت الله سید محمدسعید حکیم

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت آیةالله آقای حاج سید محمدسعید حکیم از مراجع تقلید در نجف اشرف را تسلیت گفتند.

بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت عالم محقّق مرحوم آیةالله آقای حاج سید محمدسعید حکیم رحمةالله‌علیه را به حوزه‌ی عظیم‌الشأن نجف و مراجع تقلید و علمای بزرگوار آن، و به بیت رفیع طباطبائی حکیم مخصوصاً فرزندان و بازماندگان ایشان تسلیت عرض میکنم.

ایشان از مراجع تقلید و دارای آثار با ارزش در فقه و اصول بودند و فقدان ایشان ضایعه‌ی علمی برای آن حوزه مبارک محسوب می شود. رضوان الهی را برای آن مرحوم مسألت می کنم.

پیام حضرت آیت‌الله وحید خراسانی

متن تماس تلفنی حضرت آیت‌الله وحید خراسانی با فرزند مرحوم حضرت آیت الله حکیم به این شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

إنا لله و إنا إلیه راجعون

در پی ارتحال حضرت آیة الله العظمی آقای حاج سید محمدسعید حکیم (قدّس سرّه) حضرت آیة الله العظمی وحید خراسانی طی تماس تلفنی با فرزند ایشان جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای سید ریاض حکیم، ضمن تسلیت و هم دردی، از خداوند متعال علو درجات ایشان و اجر جزیل و صبر جمیل برای بیت معظم له را مسئلت نمودند.

تسلیت آیت الله العظمی شبیری زنجانی در پی ارتحال آیت الله العظمی حکیم

حضرت آیت‌الله‌ شبیری زنجانی در پی ضایعه ارتحال آیت‌الله‌العظمی سید محمد سعید حکیم طی تماس تلفنی با فرزند ایشان  حجت‌الاسلام و المسلمین سید ریاض حکیم، ضمن ابراز تأسف و تسلیت، به جایگاه پر عظمت علمی و عملی خاندان گرانقدر حکیم اشاره کرده و از خداوند متعال علو درجات فقیه فقید و اجر جزیل و صبر جمیل برای بیت معظم‌له مسألت نمودند.

پیام تسلیت حضرت آیت اللّه نوری همدانی

آیت الله العظمی حکیم هرگز از حق طلبی دست بر نداشت

متن پیام تسلیت حضرت آیت اللّه نوری همدانی در پی ارتحال حضرت آیت الله  سید محمد سعید حکیم به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

در سالروز شهادت حضرت علی بن الحسین، زین العابدین(علیه السلام)، ارتحال عالم بزرگوار و مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی حاج سید محمد سعید حکیم  (رحمت الله علیه) که از خاندان بزرگ علم و فقاهت، جهاد و شهادت  بودند، موجب تأثر و تأسف گردید.

 ایشان در کنار تالیف و تدریس معارف اسلامی و نشر فرهنگ اهل بیت عصمت وطهارت(علیهم السلام) و تربیت طلاب علوم دینی هرگز از  حق طلبی  دست بر نداشت.   جهاد فی سبیل الله و تحمل زندان حزب بعث در سالیان طولانی،   از معظم له چهره ای ماندگار در احقاق الحق و ازهاق الباطل به یادگار گذاشت.

اینجانب  ارتحال این عالم ربانی را به محضر  حضرت ولی‌عصر (اروحنا له الفداء)، رهبر معظم انقلاب اسلامی، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های‌ علمیه ‌نجف و قم، خاندان رفیع حکیم، مخصوصاً فرزندان معزز ایشان، شاگردان و ارادتمندان آن فقید سعید تسلیت گفته و رحمت و غفران الهی را برای آن مرحوم از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.

آثار علمی و قلمی آیت الله حکیم مایه جاودانی او است

حضرت آیت الله سبحانی با صدور پیامی ارتحال آیت الله سید محمد سعید حکیم از مراجع تقلید عراق را تسلیت گفتند که متن آن به این شرح است:

انالله و انا الیه راجعون

درگذشت عالم بزرگوار، مرجع عالیقدر آیه الله العظمی آقای حاج سید محمد سعید طباطبایی حکیم(قدس سره) در جامعه علمی و اسلامی موجی از حزن و تأثر برانگیخت و همگان را به سوگ نشاند.

فقید سعید در سخت‌ترین دوران عراق، به تعلیم و تربیت و تالیف و تصنیف و رفع مشکلات گرفتاران و حفاظت از حوزه علمیه نجف اشرف پرداخت  و از این طریق حق بزرگی بر گردن علم و علما و جامعه اسلامی دارند.

اینجانب مراتب تسلیت خود را به زعمای حوزه علمیه نجف اشرف و خاندان حکیم بالاخص فرزند برومند وی، حجت الاسلام و المسلمین ریاض تقدیم میدارم و برای همگان صبر جمیل و اجر جزیل از خداوند متعال خواهانم.

او هر چه بود از دار فانی چشم بربست ولی آثار علمی و قلمی او مایه جاودانی او است

و السلام علیکم رحمت الله و برکاته

آیت الله العظمی صافی ارتحال آیت الله العظمی حکیم را تسلیت گفتند

متن پیام حضرت آیت الله صافی گلپایگانی بمناسبت ارتحال آیت الله العظمی آقای سید محمد سعید طباطبایی حکیم (ره) به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و اناالیه راجعون

 رحلت عالم ربانی فقیه اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام حضرت آیت الله آقای سیدمحمدسعید طباطبائی حکیم رضوان الله تعالی علیه موجب تاثر و تاسف گردید.

ایشان یکی از استوانه‌های بزرگ علمی در حوزه‌ علمیه مبارکه نجف اشرف بودند که در میان فضلا و علما جایگاه رفیع و بلندی داشتند.

 خدمات این عالم جلیل القدر در اعلای کلمه الله و نصرت دین مبین و تعظیم شعائر و تاسیس بنای جدید مسجد سهله و عرض اخلاص و ادب ایشان به پیشگاه حضرات معصومین علیهم السلام به ویژه آستان ملائک‌پاسبان حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، ذخیره بزرگی برای عالم آخرت آن مرحوم است.

 حقیر این ضایعه مولمه را به پیشگاه مقدّس حضرت بقیة الله الاعظم ارواح العالمین له الفدا و علمای اعلام و حوزه‌های علمیه و خاندان پرافتخار مرحوم آیت الله العظمی حاج سیدمحسن حکیم قدس سره و اخوان مکرّم و فرزندان محترم ایشان تسلیت گفته، علوّ درجات آن فقید سعید را از خداوند متعال مسئلت دارم.

تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی ارتحال آیت الله العظمی حکیم

متن پیام تسلیت حضرت آیت الله جوادی آملی در پی ارتحال آیت الله العظمی حاج محمد سعید حکیم به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله وانا الیه راجعون

ارتحال ملکوتی مرجع عالیقدر آیة الله العظمی حاج محمد سعید حکیم ضایعه جبران ناپذیری برای امت اسلامی و سانحه سنگینی برای حوزه های علمیّه بود. این رخداد تلخ و مصیبت عظمی را به عموم پیروان قرآن و عترت به ویژه حضرت بقیة الله (أرواح من سواه فداه) تعزیت و به خاندان مکرّم حکیم تسلیت و علو درجه آن فقیه راحل را از خدای سبحان مسئلت داریم.

تسلیت آیت الله العظمی مظاهری به علمای نجف

حضرت آیت الله مظاهری در پیامی، ارتحال حضرت آیت‌الله حاج سیّد محمّدسعید طباطبایی حکیم را تسلیت گفتند

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ

«إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ»

ارتحال فقیه عالی‌مقام حضرت آیت‌الله آقای حاج سیّد محمّدسعید طباطبایی حکیم «قدس‌سرّه‌الشّریف» موجب تأسّف و تأثّر گردید.

فقدان این مرجع بزرگوار که از ارکان و اساطین حوزۀ علمیّۀ مقدّسۀ نجف اشرف «صانها ‌الله عن الحدثان» بودند، ضایعه‌ای سنگین برای حوزه‌های علمیّه، خصوصاً آن حوزۀ مقدّسه است.

ضمن عرض تسلیت به محضر مقدّس حضرت بقیة‌الله‌الأعظم «ارواحناله‌الفداء» و بیت مکرّم و فرزندان محترم و اخوان معزّز آن فقیه جلیل‌القدر و به سایر علماءِ اعلام و روحانیّون حوزۀ علمیّۀ نجف اشرف و به همه مقلّدان و ارادتمندان و شاگردان ایشان، از خداوند تعالی علوّ درجات آن فقیه پارسا و حشر و نشر با اجداد طاهرینشان «علیهم‌السّلام» و همچنین صبر و اجر و سلامت و سعادت خاندان مصاب را مسألت می‌کنم و حفظ و اعتلاء روزافزون حوزۀ علمیّۀ مقدسۀ نجف اشرف را خواستارم.

آیت الله حکیم آثارعلمی ارزنده ای از خود به یادگار گذاشت‌

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با صدور پیامی ارتحال حضرت آیت الله سید محمدسعید حکیم را تسلیت گفتند که متن آن به این شرح است:

انا لله و انا الیه راجعون

رحلت عالم ربانی و فقیه اصولی حضرت آیت الله سید محمد سعید طباطبایی حکیم (طاب ثراه) مایه ی تأسف و تألم گردید. ایشان در طول سالیان دراز به تربیت و آموزش طلاب و فضلاء در حوزه ی علمیه ی نجف همت گماشت و آثار علمی ارزنده ای از خود به یادگار گذاشت.

اینجانب ضایعه ی فقدان این فقیه بزرگوار را به امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و حوزه های علمیه به ویژه حوزه ی علمیه ی نجف و عموم شیعیان خاصه مقلدان ایشان و بیت شریف وی تسلیت عرض نموده، علوّ درجات آن عالم فرزانه را از درگاه خداوند متعال خواستارم و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسألت دارم.

منبع: خبرگزاری حوزه

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.