کلانشهر تبریز نیازمند ۱۸۰۰ دستگاه اتوبوس جدید و تازه نفس است و کمبود ناوگان اتوبوسرانی این شهر با امکان بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها معضلی است که توجه مسئولین را می‌طلبد.

حال خراب ناوگان اتوبوسرانی شهر تبریز/ به ۱۳۰۰ اتوبوس نیاز داریم

به گزارش قدس آنلاین، کمبود و فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی تبریز، حرف تازه‌ای نیست بلکه سالهاست این مشکل در کلانشهر تبریز حس می‌شود، یعنی نیازی که با جمعیت کلانشهر تبریز همخوانی ندارد.

ضرورت نوسازی و چاره اندیشی برای رفع کمبود ناوگان اتوبوسرانی تبریز یکی از مهم‌ترین اولویت‌هایی است که نباید از آن غافل شد چرا که بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها قطعاً این نیاز را تشدید خواهد کرد.

حالا نیاز کلانشهر تبریز با جمعیت یک میلیون و هشتصد هزار نفری به ناوگان حمل و نقل جدید، ضرورتی است که در شورای جدید و دولت جدید باید به صورت جدی دنبال شود زیرا اگر تاکنون، حمایت دولتی شامل نوسازی و رفع کمبود در ناوگان عمومی حمل و نقل در کلانشهر تبریز می‌شد قطعاً چنین وضعیت بحرانی پیش نمی‌آمد.

کلانشهر تبریز به ۱۸۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز دارد

مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تبریز و حومه گفت: کلان شهر تبریز با جمعیت یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بر اساس استانداردهای حمل و نقل و جمعیت کشور و همخوانی با استانداردهای جهانی به ۱۸۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز دارد.

ایمان غنی زاده ادامه داد: در حال حاضر ۶۲۰ تا ۷۰۰ دستگاه اتوبوس ملکی و بخش خصوصی در کلانشهر تبریز وجود دارد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه ادامه داد: عمر ناوگان اتوبوسرانی با بیش از ۱۱ سال، فرسوده به شمار می‌رود اما بر اساس ابلاغ کمیته فنی وزارت کشور و سازمان شهرداری، عمر بیش از ۱۵ سال در ناوگان اتوبوسرانی فرسوده است و باید به سمت نوسازی حرکت کرد.

وی افزود: با توجه به شرایط فعلی و تحریم‌ها مجبور هستیم از این تعداد ناوگان موجود در تبریز استفاده کنیم تا با مشکلات جدی برخورد نکنیم اما در حالت فعلی باید از حمایت دولت و وزارت کشور برخوردار شویم تا ۱۸۰۰ دستگاه اتوبوس به کلانشهر تبریز تعلق گیرد.

غنی زاده گفت: جلساتی در رابطه با کمبود ناوگان اتوبوسرانی همزمان با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در کمیسیون حمل و نقل و ترافیک برگزار شده و برنامه‌هایی نیز اتخاذ شده است که متعاقباً اعلام خواهد شد.

تشدید نیاز کلانشهر تبریز به ناوگان عمومی با بازگشایی مدارس

مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تبریز و حومه بیان کرد: با وجود عقد تفاهم نامه برای خرید ۱۵ دستگاه اتوبوس، تنها موفق به تحویل گرفتن ۱۲ دستگاه اتوبوس شدیم و در نهایت با بازسازی و تعویض قطعات بیش از ۵۰ دستگاه اتوبوس، تنها تعدادی از آنها به ناوگان اتوبوسرانی تبریز اضافه شده است اما در واقع، با ریشه کن شدن ویروس کرونا و بازگشت به وضعیت عادی و بازگشایی مدارس هم‌چنان به ۱۸۰۰ دستگاه اتوبوس نو نیازمند هستیم.

وی ادامه داد: برای رفع این مشکل باید نمایندگان مجلس شورای اسلامی و پارلمان محلی، شهرداری دست به دست هم دهند و از سویی، دولت نیز با اختصاص یارانه، اقدام به خرید ناوگان جدید را میسر کند.

غنی زاده در پایان گفت: بر اساس تفاهم نامه دولت مبنی بر خرید ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس در مجمع شهرداری‌های کلانشهرها، دولت به تعهد خود عمل نکرده و در نهایت، هیچ اتوبوسی در کلان شهر تبریز افزایش نیافته است.

کاهش ظرفیت شرکت واحد و فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی تبریز

عضو شورای اسلامی تبریز گفت: وضعیت خدمات رسانی شرکت واحد هم‌زمان با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها از نخستین موضوعاتی بود که در جلسات شورای ششم به ویژه کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک، مورد توجه واقع شده است.

روح الله رشیدی ادامه داد: کاهش ظرفیت شرکت واحد به دلایل مختلف اعم از فرسودگی و عمر بالای ناوگان اتوبوسرانی، ضرر دهی بخش خصوصی و تشدید آن در دوران شیوع ویروس کرونا و از سویی عدم تأمین ناوگان جدید طی سال‌های گذشته، مخاطره مهمی برای شهر محسوب می‌شود.

نماینده شورای شهر در مجمع عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز افزود: طی چند سال گذشته تنها ۱۲ دستگاه اتوبوس خریداری شده و عملاً از نیازهای شهر عقب هستیم و با این جمعیت، به ۱۸۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز داریم اما در دوره‌های اخیر، تعداد ناوگان اتوبوسرانی به ۵۰۰ دستگاه اتوبوس کاهش یافته است.

وی بیان کرد: ظرفیت موجود ناوگان اتوبوسرانی کلان شهر تبریز با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، امکان پوشش مطلوب را در پی نخواهد داشت.

رشیدی گفت: شرکت واحد و مجموعه شهرداری باید برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای پاسخ به نیاز حمل و نقل عمومی ارائه کند و شورا نیز با نظر مساعد، همراهی خواهد کرد.

عضو شورای ششم تبریز افزود: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام گرفته از سوی شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز، اقداماتی مانند بازسازی تعدادی از اتوبوس‌ها و همچنین تأمین یارانه برای بخش خصوصی با هدف سرپا نگه داشتن ناوگان، دنبال می‌شود که امیدواریم تأثیر محسوسی در وضعیت موجود داشته باشد.

وی ادامه داد: باید تدابیری برای اختصاص یارانه به شکل‌های مختلف از جمله کمک به تأمین قطعه و جبران خسارت به روش‌های مختلف اندیشیده شود که این دو موضوع اساسی در حالت فعلی می‌تواند مرهمی بر بحران حمل و نقل محتملی که با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها ممکن است با آن روبرو شویم باشد.

عضو شورای اسلامی ششم کلان شهر تبریز در پایان گفت: منابعی برای خریداری ناوگان جدید اتوبوسرانی مشخص شده است و مجموعه شورای ششم، تأمین این نیاز قطعی را در اولویت کاری خود قرار خواهد داد اما اولین حرکت برای آن، جذب و محقق شدن اعتبار مصوب سال ۱۴۰۰ است.

اغلب مردم به خاطر افزایش نرخ کرایه تاکسی از اتوبوس‌های شهری استفاده می‌کنند

یکی از شهروندان تبریزی گفت: سال‌های متمادی است که نوسازی ناوگان عمومی حمل و نقل در کلان شهر تبریز مطرح شده است اما تاکنون یک اقدام جدی در این رابطه انجام نگرفته است.

جواد غفاری افزود: متأسفانه با وجود تورم موجود، نباید از بی انصافی برخی از رانندگان تاکسی به سادگی رد شد زیرا برخی از آنان، با وجود کوتاه بودن مسیر، مبلغ بیشتری از مسافران دریافت می‌کنند که این خود، منجر به استفاده بیشتر مردم از ناوگان عمومی شده و ترجیح می‌دهند با یک مبلغ یکسان، مسیرها را طی کنند اما متأسفانه با وجود کمبود در ناوگان عمومی و شیوع ویروس کرونا وضعیت برخی از اتوبوس‌ها رضایت بخش نیست.

وی ادامه داد: اگر تعداد اتوبوس‌ها در مسیرهایی که مسافران بیشتری دارد افزایش یابد قطعاً کلان شهر تبریز با وضعیت بهتری رو به رو خواهد شد.

حالا شهر تبریز با وجود جمعیت یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت ساکن، کمبود در ناوگان عمومی حمل و نقل را تجربه می‌کند؛ یعنی کمبودی که روزی با ریشه کن شدن ویروس کرونا و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها تشدید خواهد شد و باید مشکلات و موانع موجود در این زمینه با یاری دولت جدید رفع گردد.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.