رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در دوره ای که استفاده از فضای مجازی در بین اقشار جامعه با روندی رو به رشد در جریان است و بعضا در زمینه های ضد فرهنگی نیز فعالیتهایی انجام می شود، گسترش فرهنگ استفاده از کتابخانه ها و فرهنگسراها می تواند علاوه بر ارتقای فرهنگ عمومی یکی از بهترین گزینه ها برای پرکردن ایام فراغت جامعه باشد.

لزوم گسترش فرهنگ استفاده از کتابخانه ها و فرهنگسراها

به گزارش  قدس آنلاین و به نقل از  اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، حسن موحدیان، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در راستای افزایش تعاملات فرهنگی با اعضای مجمع خیرین توسعه کتابخانه و ترویج کتابخوانی دیدار و گفتگو کرد.

در ابتدا حسن موحدیان، رئیس شورا اسلامی شهر مشهد ضمن تسلیت ایام محرم و صفر گفت: ما در جامعه ای زندگی می کنیم که رهبر آن اهل کتاب و کتابخوانی است و این وظیفه ما است که به عنوان افراد این جامعه راه رهبر انقلاب اسلامی(مدظله العالی) را دنبال کنیم.
وی با بیان اینکه کتاب و کتابخوانی نیاز به تبلیغ و ترویج دارد، افزود: در دوره ای که استفاده از فضای مجازی در بین اقشار جامعه با روندی رو به رشد در جریان است و بعضا در زمینه های ضد فرهنگی نیز فعالیتهایی انجام می شود، گسترش فرهنگ استفاده از کتابخانه ها و فرهنگسراها می تواند علاوه بر ارتقای فرهنگ عمومی یکی از بهترین گزینه ها برای پرکردن ایام فراغت جامعه باشد.
حسن موحدیان با اشاره به اینکه حق الناس در دین ما از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: بخشی از این حق الناس مربوط به فراهم سازی زمینه های رشد جامعه است. ما باید بیش از پیش در راستای ارتقای فرهنگ اجتماعی و شهروندی فعالیت داشته باشیم.
وی استفاده از ظرفیت خیرین را مهم دانست و افزود: بطور قطع هر اقدامی که ما در راستای اعتلای فرهنگ عمومی، درک و آگاهی جامعه انجام دهیم، اثر بخشی و بهره وری چندین برابری آن را در جامعه مشاهده خواهیم کرد.

در ادامه محمدحسین روشنک، مدیرعامل و رئیس مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی ضمن معرفی اعضای این مجمع، گفت: امیدوارم این دوره از شورای اسلامی شهر مشهد همچون دوره های قبل همکاری های موثر و مفیدی داشته باشیم.
وی با قدردانی از زحمات حسن موحدیان، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، افزود: این مجمع محصول زحمات گذشته شما در زمان تصدی فرمانداری شهرستان مشهد است. همانطور که واقفید هدف ما ارائه خدمات کتابخانه ای به تمامی نقاط شهرستان به ویژه مناطق کم برخوردار است.
روشنک تصریح کرد: از جمله اقدامات موثر این مجمع تجهیز برخی از کتابخانه های تازه تاسیس، احداث کتابخانه و راه اندازی ۳ دستگاه کتابخانه سیار در قالب پیک دانایی و تجهیز آن برای ارائه خدمات کتابخانه ای در راستای برقراری عدالت فرهنگی در مناطق کم برخوردار استان است.

جواد آرین منش، نائب رئیس مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی با بیان اینکه کاهش تصدی گری دولت باعث رونق اقتصادی می شود، گفت: نمونه بارز این خصوصی سازی تشکیل مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی استان است که بدون استفاده از منابع دولتی و به همت گروهی از خیرین نیک اندیش کارهای بسیار بزرگی را در حوزه فرهنگ انجام داده است.
وی با اشاره به اینکه کارهای مردمی نیاز به حمایت دارند، افزود: تشکل هایی همچون مجمع خیرین استان از جمله اقداماتی مردمی است که دولت نقش کم رنگ تری در آن ایفا می کند اما برای تداوم و گسترش این قبیل فعالیتها نیاز به حمایتهای دولتی است. این حمایت می تواند شامل استفاده از ظرفیت فرهنگسراها، منابع مالی، آموزش نیروی کار و ... باشد و نتیجه آن به طور حتم کاهش مشکلات و معضلات اقتصادی و رشد فرهنگی جامعه است.
جواد آرین منش تصریح کرد: حمایت جنبه های دیگری همچون استفاده از ظرفیت نخبگان در زمینه های فرهنگی نیز دارد، افرادی که دارای فکر و ایده های ناب هستند اما آنطور که شایسته و بایسته است از این ظرفیت استفاده نمی شود.


در ادامه دکتر رحمت الله فتاحی، عضو هیات امنای مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی گفت: امروز به واسطه فعالیتهای مجمع خیرین استان شاهد اقدامات موثری در عرصه کتاب و کتابخوانی هستیم و امیدواریم هر روز شاهد گسترش بیشتر آن باشیم.
وی با اشاره به افزایش مهاجرت روستاییان به شهرها، افزود: این قبیل مهاجرتها باعث افزایش معضلات اجتماعی و فرهنگی در جامعه می شود که باید در راستای کاهش این معضلات و تغییر و اصلاح ذهنیت افراد اقداماتی صورت پذیرد و یکی از موثرترین آنها ترویج کتاب و کتابخوانی است.
وی با بیان اینک کتاب و کتابخوانی هم پیشگیری و هم درمان است، گفت: با مقداری اصلاح در بودجه شهرستانها و اختصاص بخشی از هزینه های انبوه در فضاسازی شهری به کتاب می توانیم کمک شایانی به عرصه فرهنگ و به تبع آن بالارفتن درک و آگاهی اجتماعی و فرهنگی و در نتیجه کاهش معضلات اجتماعی در جامعه نماییم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.