در روزهای سخت کرونایی، چاره‌ای نداشته‌اند جز اینکه بیمارشان را از شهرستان‌ها به مشهد بیاورند و برای بهتر شدن حال عزیزشان، حتی سرگردانی و بی‌پناهی در شهر غریب را هم به جان خریده‌اند؛ اما آن‌ها در شهر امام رضا(ع)، غریب نیستند و خادمان آقا برای کم کردن درد و رنج بیماران و همراهانشان آماده خدمت‌اند.

همدلی کریمانه با همراهان بیماران

به گزارش قدس آنلاین، شرایط سخت و تلخی که ویروس ناخوانده به عموم مردم تحمیل کرده، مشکلات و خلاهای بسیاری را هم با خود به ارمغان آورده است. در کنار همه دردسرهای ابتلا و رسیدگی به بیماران کرونایی، مسائل ریز و درشت زیادی سر برآورده که سرگردانی و گرفتاری خانواده بیماران شهرستانی بستری در مراکز درمانی شهرهای بزرگ مثل مشهد، یکی از آنهاست.
معاونت خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی با آغاز موج پنجم کرونا و تشخیص این خلأ، بلافاصله نسبت به تشکیل قرارگاه عملیاتی کرامت رضوی دست به کار شد و دو مجموعه استراحتگاه موقت و ایستگاه سرپایی خدمت‌رسانی به همراهان بیماران بستری در دو بیمارستان قائم و امام رضا(ع) را راه‎اندازی کرد.

خدا خیرشان بدهد...
جلوی درب بیمارستان شلوغ و پر رفت و آمد است. گروهی بیمارشان را برای بستری آورده‌اند و برخی هم که بیمارشان بستری شده، در گوشه‌ای نشسته‌ و منتظرند. با یکی از همراهان بیمار که در حال خروج از بیمارستان است هم‌صحبت می‌شوم و او می‌گوید: «بیمار کرونایی‌مان بستری است و لحظاتی که کنارش هستم باید لباس استریل به تن کنم، گاهی هم برای تهیه دارو و یا استراحت کوتاهی از محیط بیمارستان خارج می‌شوم». از او می‌پرسم «از ایستگاه استراحتگاه همراهان اطلاعی دارید؟». بلافاصله جواب مثبت می‌دهد و می‌گوید: «خدا خیرشان بدهد. من و برادرم چند روزی است که به خاطر ابتلا و بستری شدن مادرم در بخش کرونایی‌ها، نوبتی به بیمارستان آییم. خیلی شرایط سختی است اما وقتی شنیدیم مکانی نزدیک اینجا ایجاد شده که از همراهان بیمار پذیرایی می‌کنند و دیگر لازم نیست برای استراحت به خانه برویم و برگردیم، خیلی کارمان راحت‌تر شده است».

کمک حال همراهان بیمار و کارکنان بیمارستان
نحوه مطلع شدن همراهان بیمار از وجود این فضای استراحت هم مهم است. یکی از کارکنان بخش اورژانس که کنار در ورودی ایستاده و با همراهان بیماران ارتباط مستقیم دارد، می‌گوید: «به همراهانی که باید بیشتر از یک روز مراقب بیمارشان بمانند، می‌گوییم که فرمی را از مددکاری بیمارستان بگیرند که مشخص باشد اینجا بیمار بستری دارند، بعد نشانی استراحتگاه روبروی بیمارستان که به همت آستان قدس ایجاد شده است را به آن‌ها می‌دهیم». او ادامه می‌دهد: این استراحتگاه برای افرادی که از شهرستان‌ها به مشهد آمده‌اند و بیمارشان اینجا بستری است، خیلی مناسب است چون معمولاً جایی برای اقامت ندارند و جلوی بیمارستان سرگردان می‌مانند. راه‌اندازی این استراحتگاه اقدام بسیار خوبی بوده، هم از ناراحتی خانواده بیماران کم می‌کند، هم فشار کاری ما را، که باید مدام مانع از ازدحام همراهان بیمار در جلوی در ورودی باشیم، کم کرده است.

میزبانی به رسم سقاخانه
آن‌هایی که این روزها سروکارشان به بیمارستان قائم افتاده یا از مقابل آن عبور کرده‌اند، حتما ایستگاه صلواتی که درست مقابل بیمارستان دایر شده، توجه‌شان را جلب کرده است. ایستگاهی که هر روز از اول صبح، با چای گرم و آب خنک از همراهان بیماران پذیرایی می‌کند و با تصاویری از مانند سقاخانه حرم و کبوترانش، مهمانانش را به حال و هوای صحن عتیق می‌برد.

رفع خستگی جسمی و روحی
اسماعیل ناذری، خادم این سقاخانه از دلیل دایر شدن این ایستگاه می‌گوید: «چند روزی است در کنار راه اندازی استراحتگاه کرامت رضوی، سقاخانه امام رضا(ع) هم جلوی درب اورژانس بیمارستان قائم دایر شده تا هم یک پذیرایی از همراهان بیمار داشته باشیم، و هم اینکه آنها را برای استفاده از استراحتگاه دعوت کنیم». او ادامه می‌دهد: «وقتی یک لیوان چای گرم دست همراهان بیماران می‌دهیم، هم خستگی و فشار روحی‌شان کم می‎شود و هم با حضرت رضا(ع) که منبع نور و رحمت هستند، ارتباط دلی برقرار می‌کنند. گاهی هم حبه قندی به نیت تبرک برمی‎دارند تا در چای بیمارشان بیاندازند و شفای‌شان را از امام رئوف بخواهند».

دانشجویان مهندسی، خدمتگزار همراهان بیماران
از این ایستگاه پذیرایی به سمت استراحتگاهی که در خیابان کوهسنگی ۶ برپا شده حرکت می‌کنم. فضایی به کتیبه‌های سیاه عزای حسینی مزین شده و محیط مناسب و مجزایی را برای استراحت بانوان و آقایان ایجاد کرده است. در اینجا روزانه در سه شیفت مجزای خواهران و برادران، ۲۰ خادم به مدت هشت ساعت در روز، مشغول خدمت‌رسانی هستند.
محمدباقر سوقندی، یکی از خدمت‌رسانان این طرح است و همین طور که با من حرف می‌زند، مراجعان را هم راهنمایی می‌کند. او می‌گوید: بیشتر افرادی که از این استراحتگاه استفاده می‌کنند، در طول روز به دنبال کارهای بیمار خود هستند و  ظهرها و شب‌ها برای صرف غذا و استراحت به اینجا می‌آیند.
او دانشجوی مهندسی است‌؛ با لبخندی می‌گوید: «بروبچه‌های رشته‌های مهندسی پای همه جور کار جهادی هستند، می‌خواهد کار ساختمانی و بنایی باشد یا همراهی بیماران...». سوقندی ادامه می‌دهد: «نیت کرده بودیم برای یک کار جهادی مثل خدمت در روستا و یا واکسیناسیون داوطلب شویم، اما وقتی دیدیم آستان قدس رضوی و دانشگاه علوم پزشکی فرصت این خدمت را برای دانشجویان مهیا کرده‌اند، احساس کردیم چه کاری بهتر از خدمت به همراهان بیماران. به نظرم خدمت در هر نقطه و لباسی مبارک است اما خدمت به نام امام رضا(ع) یک توفیق مضاعف برای من و باقی دوستانی است که به اینجا آمده‌ایم».

آرامش خاطر برای یک همراه بیمار فریمانی
آقای رسولی یکی از همراهان بیماران است. با بسته‌ای شامل ماسک و مایع ضدعفونی کننده که از خادم استراحتگاه گرفته وارد می‌شود و مدام زیر لب در حال تشکر کردن و ذکر گفتن است. می‌گوید: «از فریمان آمده‌ایم و بیمارمان جراحی مغز شده است، باید چند روزی در مشهد باشیم و جایی برای اقامت نداشتیم، اما خادمان امام رضا و کارکنان بیمارستان به ما لطف کردند و با اینکه بیمارمان کرونایی نبود، به ما جا و پناه دادند. با حالی منقلب ادامه می‌دهد: «وقتی می‌خواستیم از فریمان حرکت کنیم، نگران بی مکان بودنمان در مشهد بودیم اما بعد از اینکه به ما گفتند جایی برای استفاده همراهان بیماران آماده شده، مطمئن شدم که امام رضا(ع) حواسش به همه هست. دعا می‌کنم خادمان آقا هم اجرشان را از خدا و خود حضرت رضا(ع) بگیرند».

دعای خیر یک مادر و دختر اهل سرخس
در فضای استراحتگاه بانوان، یک مادر پیر همراه دخترش در حال گفتگو درباره حال پدر بستری خود است. چشم‌های دختر از گریه‌ سرخ شده و می گوید: پدرم کرونا گرفته و بخاطر بیماری قبلی‌ای که داشت، حالا اصلا حالش خوب نیست. به خاطر کمبودهای بیمارستان در سرخس مجبور شدیم او را به مشهد بیاوریم. من و مادرم ۱۰ روز مجبور بودیم در فضای باز بیمارستان بخوابیم و جایی برای استراحت نداشتیم تا اینکه استراحتگاه آستان قدس افتتاح شد. حالا خیال خودمان و بیشتر از ما، خانواده‎مان در سرخس راحت شده که یک جای امن و بهداشتی برای اقامت ما وجود داریم. ممنونیم و دعا می‌کنیم خدا همه بیماران را به حق ضامن آهو شفا دهد...».

خدمتی ماندگار از بنیاد کرامت رضوی
با علیرضا رئیسیان زاده، معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی هم که برای بازدید از نحوه ارائه این خدمت آمده، هم صحبت می‌شوم و می‌گوید: «بعد از دستور ۸ ماده‌ای تولیت معزز آستان قدس برای بسیج امکانات در خدمت به بیماران و کادر درمان، در ارزیابی‌های میدانی ما مشخص شد که در کنار ارائه خدمات کادر درمانی بیمارستان‎ها، خلأ خدمت‌رسانی به خانواده و همراهان بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌ها که اغلب زائران شهرستانی هستند، وجود دارد. به همین دلیل تلاش کردیم با آماده‌سازی فضاهایی در مجاورت دو بیمارستان اصلی بیماران کرونایی، یعنی بیمارستان قائم و امام رضا(ع)، خدمات رفاهی و پذیرایی لازم را به خانواده بیماران که اغلب جلوی بیمارستان‎ها مستاصل ‌و سرگردان بودن، ارائه کنیم. درمقابل بیمارستان قائم یک ایستگاه برای ارائه خدمات سبک مثل توزیع نوشیدنی‌های گرم و سرد بین همراهان تدارک دیده شده و برای اسکان زائرانی که بیمار بستری دارند نیز، استراحتگاهی روبروی بیمارستان قائم، در خیابان کوهسنگی ۶ با بخش‌های مجزا برای خواهران و برادران و مجهز به همه امکانات استاندارد رفاهی از جمله تختخواب، سرویس بهداشتی، غذای متبرک، میان وعده، چای گرم و آب سرد آماده شد».

ارائه خدمت رایگان طبق معرفی‌نامه پذیرش بیمارستان
رئیسیان‌زاده با اشاره به دیگر خدمت ارائه شده در این طرح می‌افزاید: بخش دیگری از این خدمات، مقابل اورژانس عدالتیان داخل فضای بیمارستان امام رضا(ع) ارائه می‌شود که هم خدمات ایستگاه سرپایی دیده شده و هم امکان اسکان و پذیرایی از همراهان در مدرسه‌ای در مجاورت بیمارستان با ارائه خدماتی نظیر استراحتگاه قائم شامل غذای گرم در دو وعده ناهار و شام مهیا شده است.
به گفته وی، همراهان بیماران برای استفاده از امکانات اسکان، باید نامه‌ای را از پذیرش بیمارستان بیمار خود بگیرند و تا روزی که بیمارشان بستری است، می‌توانند از این خدمات کاملاً رایگان بهره‌مند شوند. روزانه در هر ایستگاه صلواتی از بیش از ۳۰۰ مراجعه کننده پذیرایی می شود و آمار همراهان بیماری که از استراحتگاه استفاده می‌کنند، روزانه حدود ۲۰ نفر است.

توزیع روزانه ۴ هزار آبمیوه طبیعی در بیمارستان‌ها
وی در ادامه یادآور می‌شود: یکی دیگر از خدماتی که در موج پنجم کرونا به بیماران و نیز کادر درمانی بیمارستان‎ها توسط معاونت خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی محقق شد، تهیه آبمیوه طبیعی برای بیماران بستری در بیمارستان‌هاست که هر روز بیش از ۴ هزار آبمیوه طبیعی با رعایت نکات بهداشتی تهیه و توزیع می‌شود.
هر چند حال مردم شهر بهشت، چه آنهایی که بیمار در بستر دارند و چه افراد سالم مثل دیگر نقاط عالم خوب نیست، ولی دست اندرکاران این طرح حمایتی در پایان گفته‌هایشان یک آرزوی مشترک دارند؛ اینکه همه بیماران در صحت و سلامت کامل مرخص شوند و در معیت همراهان خود به سلامت به شهر و جمع خانواده خود بازگردند.

انتهای پیام

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.