امروز در ستاد اربعین حسینی میزان آمادگی استان کرمان در اعزام زائرین اربعین بررسی شد.

میزان آمادگی استان کرمان برای اعزام زائران اربعین

به گزارش قدس آنلاین، "محمود عرب نژاد" مدیرکل حج و زیارت استان کرمان در نشست کمیته استانی ستاد اربعین حسینی گفت: ۱۱۷ دفتر زیارتی برای ثبت نام زائرین آمادگی دارند اما پیش ثبت نام به صورت غیرحضوری و از ساعت ۹ صبح روز دوشنبه(۱۵ شهریورماه جاری) آغاز و تا چهارشنبه شب(۱۷ شهریور) ادامه خواهد داشت.

وی با تاکید براینکه اعلام شده کسی به سمت مرزها حرکت نکند، افزود: آخرین تاریخ تزریق دوز دوم واکسن برای زائرین باید ۱۹ شهریورماه جاری باشد.

عرب نژاد در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از اینکه نسبت به دیگر سفرهای خارجی آنقدر حساسیت نیست که نسبت به سفرهای زیارتی وجود دارد، افزود: متأسفانه بحث زیارتی در یک و نیم سال شیوع کرونا مانده و حتی سفرهای استانی به عتبات هم انجام نمی شود که از نماینده عالی دولت در استان درخواست داریم این موضوع را پیگیری کند.

"حمید شمس الدینی" مدیرکل امنیتی، انتظامی استانداری کرمان نیز در این نشست با اشاره به ضوابط کلی حاکم بر مراسم اربعین ۱۴۰۰ گفت: اعزام زائرین منوط به اخذ نظر مکتوب دولت عراق است که تا این لحظه هنوز رسما مطلبی اعلام نکردند.

وی افزود: شرط دوم داشتن کارت واکسن است که گواه تزریق هر دو دوز باشد و  موکب داران و خادمین نیز پس از تزریق واکسن اعزام خواهند شد.

شمس الدینی تعداد موکب داران و خادمین استان کرمان را در مجموع حدود ۸۰۰ نفر اعلام کرد و ادامه داد: اسامی آنان جهت هماهنگی برای تزریق واکسن به وزارت بهداشت اعلام می شود.

وی انجام فرآیند کامل ثبت نام برای اربعین حسینی را کاملا غیرحضوری دانست و بیان کرد: ورود زائرین خارجی از مرز زمینی ممنوع و تردد صرفا باید هوایی باشد.

مدیرکل امنیتی انتظامی استانداری کرمان ادامه داد: زائرین در قالب کاروان یا گروهی باید از مبدا تا مقصد اعزام شوند و بر نحوه رعایت پروتکل های بهداشتی توسط آنها باید نظارت صورت گیرد.

وی بیمه زائرین اعزامی را الزامی دانست و عنوان کرد: با توجه به تحرکات داعش باید امنیت از مرز تا مرز تأمین شود.

شمس الدینی برپایی ایستگاه های صلواتی در طول مسیر را ممنوع و رعایت همه پروتکل های بهداشتی توسط موکب ها را الزامی دانست.

"علی متقی" جانشین ستادبازسازی عتبات عالیات استان نیز در این جلسه گفت: تا این لحظه هیچ مجوزی از کمیته اسکان و تغذیه ستاد بازسازی مرکز در رابطه با اعزام موکب ها صادر نشده و این در حالی است که همه موکب های ما در آماده باش هستند.

وی تعداد موکب های تحت نظر ستاد عتبات عالیات را ۴۳ مورد دانست که سه موکب آن جدید التاسیس است و بیان کرد: اینگونه استنباط می شود که موکب ها با این وقت کم و محدودیت ها نتوانند اعزام شوند البته موکب های کرمان در ترمینال حجاج می توانند واکسیناسیون را انجام بدهند.

همچنین "سیدعلی حاج سیدعلیخانی" مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان نیز در این جلسه با بیان اینکه قبل از شیوع کرونا بیش از ۴۷ هزار نفر زائر اربعین با ناوگان عمومی استان به اربعین اعزام شدند، افزود: اکنون ۷۰۰ دستگاه اتوبوس در استان موجود است.

وی ادامه داد: از این تعداد  ۲۰۰ دستگاه آن کارمندان معادن را جابه جا می کند و ۱۵۰ دستگاه هم فرسوده است اما  ۳۰۰ دستگاه اتوبوس آمادگی انتقال زائرین اربعین را  دارند.

سیدعلیخانی بیان کرد: با توجه به اینکه دستور امسال مبنی بر این است که اتوبوس، زائر را از مبدأ تا مقصد اعزام کند؛ درخواست دارم واکسیناسیون رانندگان که تعدادشان زیاد هم نیست زودتر انجام شود.

وی اظهار کرد: با این ۳۰۰ دستگاه و با توجه به شیوع کرونا هر اتوبوس نیز باید تعداد محدودی زائر را سوار کند لذا پیش بینی می شود ظرفیت اعزام ۵۰۰۰ مسافر از استان را داشته باشیم.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.