۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۶
کد خبر: 767463

سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در کرمان با اشاره به اینکه تشخیص قطعی قارچ سیاه از طریق پاتولوژی ممکن است گفت: حدود ۱۸ تا ۲۰ مورد بیمار مبتلا به این بیماری در دانشگاه علوم پزشکی کرمان رویت شده که برخی از این افراد در مراحل نخست درگیری با دارو یا جراحی بهبودی پیدا کرده اند.

ابتلای ۲۰ نفر در کرمان به قارچ سیاه

به گزارش قدس آنلاین، مهدی شفیعی امروز  افزود: چند مورد فوت بیمار کرونایی مبتلا به قارچ سیاه نیز در کرمان داشته ایم.

وی با بیان اینکه قارچ سیاه به طور مستقیم با بیماری کرونا ارتباط ندارد ادامه داد: منشا این بیماری قارچی است.

شفیعی اظهار داشت: بدن انسان به طور روزانه با قارچ ها در تماس است اما سیستم ایمنی بدن اجازه رشد آنها را نمی دهد لذا ضعیف بودن سیستم ایمنی موجب رشد قارچ سیاه به عنوان یک عفونت فرصت طلب در بدن افراد بیمار می شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گردش هوای ناقص و رطوبت زیاد را از جمله شرایط محیطی رشد قارچ سیاه عنوان و تصریح کرد: این قارچ بیشتر در سینوس ها و مجاری گوش انسان رشد می کند.

وی با بیان اینکه قبل از شیوع کرونا بیماری قارچ سیاه در مبتلایان به بیماری هایی که بر ایمنی بدن تاثیر می گذارند دیده می شد اظهار داشت: قارچ سیاه بیماری نادری است که بیشتر در مناطق مرطوب مشاهده می شود لذا اگر بیمار مبتلا به کرونا به بیماری های زمینه ای مانند دیابت کنترل نشده مبتلا باشد، احتمال ابتلا به قارچ سیاه را بیش از سایرین دارد.

شفیعی با اشاره به اینکه درمان قارچ سیاه نسبتا دشوار است افزود: احتمال مرگ و میر در بیماران مبتلا به قارچ سیاه زیاد است پس می طلبد اقدامات پیشگیرانه از بیماری را رعایت کنیم.

وی با تاکید بر استفاده از حداقل دز کورتن به بیماران کرونایی بیان کرد: شیوع قارچ سیاه در شهرهای شمالی به دلیل بالا بودن رطوبت در هوا بیشتر است.

موفقیت برخی کشورها با طب سنتی

وی همچنین گفت: باوجود اینکه ایران طب سنتی غنی دارد اما نتوانستیم از آن به بهترین شکل بهره ببریم در حالی که برخی کشورها با کمک طب سنتی مقداری در درمان کرونا موفق بوده اند.

هدف از انجام واکسیناسیون چیست؟  

مدیر گروه بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ادامه با تشریح اهداف واکسیناسیون گفت: واکسیناسیون با هدف جلوگیری از ایجاد عفونت یا کاهش عوارض بیماری در شخص یا ایجاد ایمنی طبیعی، با تزریق آنتی‌بادی یا آنتی‌ژن انجام می شود و انجام آن هزینه های درمان را کاهش می دهد و از ابتلا به بیماری‌های عفونی جلوگیری می کند.

سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در کرمان ساخت واکسن برای ویروس های دارای جهش زیاد را دشوار دانست و افزود: برخی ویروس ها مانند سرخک جهش زیادی ندارند.

وی بیان کرد: کرونا نیز ویروسی جدید است و برای قضاوت در مورد ایمنی زایی واکسن کرونا با توجه به مدت زمان اندک اپیدمی زود است.

شفیعی افزود: واکسن های تولید شده به دلیل تغییرات پیاپی ویروس کرونا بعید است که صددرصد ایمنی ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه واکسن کرونا نیز مانند واکسن آنفلوآنزا است و نمی توان انتظار زیادی برای ایمنی زایی از آن داشت تاکید کرد: لذا در جمعیت حدود پنج هزار نفری واکسینه شده حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد ایمن نمی شوند.

واکسن آمار بستری و مرگ و میر را کاهش می دهد  

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ادامه با اشاره به اینکه تزریق واکسن کرونا آمار بیماران بستری در بیمارستان ها را کاهش می دهد و از فوت بیشتر این افراد نیز جلوگیری می کند تاکید کرد: هیچ یک از واکسن های کرونا که مجوز سازمان بهداشت جهانی را دریافت کرده اند تاییدیه نهایی ندارند و همه آنها مجوز اضطراری کسب کرده اند.

در دسترس ترین واکسن، بهترین و تاثیرگذارترین است 

مدیر گروه بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان در شرایط کنونی در دسترس ترین واکسن را موثرترین و بهترین واکسن عنوان و تصریح کرد: حتی جوامعی که واکسیناسیون صددرصدی انجام داده اند نیز نمی توانند پروتکل های بهداشتی را به صورت کامل کنار بگذارند زیرا واکسن ایمنی صددرصد ایجاد نمی کند.

اختصاص ۱۳۰ هزار واکسن جدید به کرمان 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره وضعیت تزریق واکسن کرونا نیز توضیح داد: مرکز تجمیع واکسن در همه شهرهای استان کرمان وجود دارد و در شهر کرمان ۶ مرکز تجمیع واکسن داریم.

شفیعی گفت: اخیرا ۱۳۰ هزار واکسن به استان کرمان اختصاص یافته که طی چند روز اخیر وارد کرمان می شود.

وی بیان کرد: طبق برنامه ریزی های انجام شده اگر واکسن بموقع وارد استان کرمان می شد تا اواسط مهرماه تمام جمعیت زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی کرمان واکسینه می شدند.

استفاده از مواد مخدر احتمال مرگ کرونایی ها را افزایش می دهد 

شفیعی همچنین درباره انگاره ذهنی تاثیر مواد مخدر بر کرونا بیان کرد: تریاک به تغییر در سیستم ایمنی بدن ممکن است علائم کرونا را کمتر کند اما اگر کرونا ریه فرد را درگیر کند احتمال بستری شدن و مرگ این افراد بیشتر است.

لاندا از مهرماه وارد ایران می شود

وی همچنین درباره احتمال ورود سویه جدید کرونا به کشور گفت: احتمال ورود لاندا از مهرماه به ایران وجود دارد و لذا باید تلاش کرد این سوش غالب جامعه نشود.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.