آزمون انتخابی رشته حفظ کل قرآن کریم اعزامی به مسابقات بین‌المللی قرآن امروز ۱۴ شهریورماه با حضور ۱۲ حافظ برگزیده مسابقات سراسری قرآن در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ برگزار شد و براساس نتایج این آزمون، نمایندگان اعزامی کشورمان به مسابقات بین‌المللی قرآن، در سال ۱۴۰۰ معرفی می‌شوند.

رقابت ۱۲ حافظ کل قرآن برای اعزام به مسابقات بین‌المللی

به گزارش قدس آنلاین، آزمون انتخابی رشته حفظ کل قرآن کریم جهت اعزام به مسابقات بین‌المللی قرآن صبح امروز در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه آغاز شده و تا پایان وقت امروز به پایان می‌رسد.

در این آزمون معتز آقایی و امیر آقایی در بخش حسن حفظ، محمد عباسی در بخش صوت، حسین اخوان‌اقدم در بخش وقف و ابتدا، محسن یاراحمدی در بخش لحن و عباس امام‌جمعه در بخش تجوید به عنوان داور حضور دارند، همچنین ناظر بخش داوری این آزمون نیز محمدمهدی بحرالعلوم است.

در این آزمون که به صورت ارتباط زنده تصویری با شرکت‌کنندگان برگزار می‌شود، ۱۲ نفر از ۱۳ برگزیده مسابقات سراسری قرآن در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ حضور دارند. (یک نفر از برگزیدگان از حضور در آزمون انصراف داده است)

افرادی که برای حضور در این آزمون دعوت شده‌اند عبارت از علیرضا سامری از استان خوزستان، محمد خاکپور از استان خراسان رضوی، ابوذر کرمی از استان مرکزی، حسین خانی از استان اصفهان، احمد معتمدی از استان قم، سینا طباخی از استان آذربایجان شرقی، امیدرضا رحیمی از استان گیلان، محمدرضا احمدی از قم، محمدرسول تکبیری از تهران، محمد لائینی از مازندران و امیرحسین زرگری از مازندران هستند.

بر اساس این گزارش افراد حاضر در این آزمون از طریق حضور در اداره کل اوقاف استان خود در آزمون حضور می‌یابند. همچینن نمایندگان استان تهران نیز با حضور در محل مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در این آزمون حضور یافتند.

محمدمهدی بحرالعلوم، ناظر داوری آزمون انتخابی رشته حفظ کل قرآن کریم جهت اعزام به مسابقات بین‌المللی قرآن در حاشیه برگزاری این آزمون در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، گفت: در این آزمون از هر شرکت‌کننده سه سؤال که جمع صفحات آن پنج صفحه است، پرسیده می‌شود. در طراحی سؤالات سعی شده است تنوع لازم از جهت حفظ، ‌ وقف و ابتدا و سایر آیتم‌ها شرایط لازم رعایت شود. همچنین ترتیب سوالات مورد لحاظ قرار نگرفته است و بر اساس قرعه تعیین می‌شود.

وی افزود: هر فرد پس از اینکه کارنامه خود را دریافت کرد، نیم ساعت فرصت دارد تا اعتراض یا نظر خود را به ثبت برساند، همچنین پس از تعیین رتبه‌ها بر اساس اولویت‌ها و شرایط هر کشور افرادی که مجموع شرایط را احراز کرده باشند، اعزام می‌شوند.

بحرالعلوم همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا چنین آزمونی می‌تواند تعیین‌کننده بهترین نمایندگان ایران برای اعزام به مسابقات باشد یا خیر، ‌ گفت: قاعدتاً آنگونه که ما می‌خواهیم نیست. مانند بسیاری موارد دیگر در سایر حوزه‌ها که در شرایط فعلی امکان تحقق صددرصدی آنها وجود ندارد، ‌ در حوزه فعالیت‌های قرآنی نیز شرایط به همین ترتیب است. بنابر این در شرایط فعلی غیر از این شیوه انتخابی نمی‌توان کار دیگری انجام داد.

ناظر بخش داوری آزمون انتخابی رشته حفظ کل قرآن کریم جهت اعزام به مسابقات بین‌المللی قرآن در پایان اظهار کرد: نتایج این آزمون صرفاً برای سال ۱۴۰۰ کاربرد دارد و برای دعوت‌های سال ۱۴۰۱، نتایج مسابقات سراسری امسال مد نظر قرار خواهد گرفت.

همچنین مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در پاسخ به این سؤال که چرا در شرایط فعلی که استان‌ها درگیر مرحله استانی مسابقات هستند، چنین آزمونی برنامه‌ریزی شده است، ‌ گفت: ما تا کنون هیچ دعوتنامه‌ای از کشورهای دیگر نداشتیم و پیش‌بینی کرده بودیم، هیچ کشوری هم تا پایان سال مسابقات خود را به صورت حضوری برگزار نکند. با این وجود هفته گذشته دعوتنامه‌ای از کشور کرواسی دریافت شد و در آن از ما خواسته بود تا نماینده ایران در رشته حفظ کل قرآن کریم را معرفی کنیم.

وی با اشاره به اینکه مسابقات کرواسی در دو رشته قرائت و حفظ برگزار می‌شود، اما از ایران تنها در رشته حفظ دعوت به عمل آمده است، افزود: بلافاصله بعد از این موضوع کمیته دعوت و اعزام تشکیل شد تا در مورد این موضوع تصمیم‌گیری شد. با توجه به شرایط کرونایی حاکم بر دنیا ابتدا در کمیته بر سر این موضوع که نماینده اعزام شود یا خیر بحث شد. در نهایت کمیته به این تصمیم رسید که اعزام از طرف ما صورت بگیرد اما مسئولیت بعد از اعزام برعهده خود فرد گذاشته شود، هر چند سفارت و رایزنی ایران در کشور کرواسی همکاری و مراقبت لازم را به عمل خواهند آورد.

قره‌شیخلو با اشاره به اینکه مسابقات اوایل مهرماه برگزار می‌شود، بیان کرد: با توجه به اینکه زمان زیادی نداشتیم، ناچار شدیم در چنین شرایطی که همزمان با مسابقات استانی شده است، آزمون انتخابی را برگزار کنیم. بنابر این امسال اعزام به مسابقات کرواسی را خواهیم داشت. شرایط این مسابقات هم این است که حافظ معرفی شده زیر ۲۷ سال سن داشته باشد و واکسن کرونا را نیز دریافت کرده باشد یا در صورت نزدن واکسن تنها با داشتن PCR منفی، می‌تواند وارد مسابقات شود.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: با توجه به اینکه تعدادی از افراد حاضر در این آزمون بالای ۲۷ سال سن دارند، لذا این افراد هم در صورت کسب رتبه نمی‌توانند به مسابقات کرواسی اعزام شوند. بنابر این اعزام بر اساس شرایط مسابقات و کشور میزبان خواهد بود و اگر تا پایان سال دعوتنامه دیگری دریافت شد از طریق رده‌بندی این آزمون صورت خواهد گرفت.

وی همچنین در مورد آزمون انتخابی در رشته قرائت نیز بیان کرد: تا کنون برنامه‌ریزی نشده است که این آزمون در چه زمانی برگزار شود. با توجه به اینکه شرایط چندان مطلوب نیست پیش‌بینی نکرده بودیم که مسابقاتی به صورت حضوری برگزار شود.

بر اساس اعلام مدیران مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و معاونت مسابقات این مرکز نتایج آزمون انتخابی طی هفته جاری و پس از جمع‌بندی نمرات اعلام خواهد شد.

منبع: ایکنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.