سخنران حرم مطهر رضوی گفت: خطبه‌های سیدالشهدا(ع) در طول سفر از مدینه تا کربلا بهترین و معتبرترین سند برای شناخت فلسفه نهضت عاشورا است.

خطبه‌های سیدالشهدا(ع) بهترین سند برای شناخت فلسفه نهضت عاشورا

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین کاظم راشد یزدی در ویژه برنامه تبلیغی-مذهبی حرم مطهر رضوی که در صحن پیامبر اعظم(ص) این بارگاه نورانی برگزار شد، گفت: یکی از بهترین راه‌های شناخت انسان‌ها توجه به کلام و گفته‌های آنها است.

وی تصریح کرد: زبان واسطه بین ظاهر و باطن انسان است و محتویات قلب و درون انسان از طریق زبان به دیگران منتقل می‌شود. ما با شنیدن سخنان و گفتار دیگران می‌توانیم به شخصیت واقعی آنها پی ببریم.

سخنران حرم مطهر رضوی افزود: در باب تاریخ عاشورا و علت و علل به وقع پیوستن این قیام سخنان بسیاری گفته شده است و تاریخ نویسان نیز تمامی اتفاقات این نهضت خونین را ثبت کرده‌اند ولی بررسی خطبه‌ها و سخنان سیدالشهدا(ع) در جریان این نهضت بهترین راه برای شناخت فلسفه این قیام است.

وی ابراز کرد: یکی از خطبه‌های سیدالشهدا(ع) در زمان رویارویی ایشان با سپاه حر بن یزید ریاحی بود. سخنان سیدالشهدا(ع) در این خطبه موجب بیداری حر و پیوستن او به سپاه عاشوراییان شد.

حجت الاسلام راشد یزدی اظهار کرد: در این خطبه حضرت اباعبدالله الحسین(ع) با بلاغت تمام در ابتدا به معرفی خود به عنوان سبط رسول الله(ص)، فرزند امیرالمومنین(ع) و حضرت صدیقه طاهره(س) پرداختند.

وی ادامه داد: این سخنان امام حسین(ع) در حر بن یزید ریاحی که دارای طینتی پاک بود اثر گذاشت و موجب شد که او نیز به سپاه سیدالشهدا(ع) بپیوندد و در راه آن حضرت به شهادت برسد.

سخنران حرم مطهر رضوی خاطرنشان کرد: مطالعه و بررسی خطبه‌های امام حسین(ع) همانگونه که موجب بیداری حر شد، می‌تواند موجب روشنایی جان و دل همه انسان‌های پاک سرشت شود و از طریق همین خطبه‌ها است که می‌توانیم به اهداف سیدالشهدا(ع) از قیام خونین عاشورا پی ببریم.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.