تبیین فرهنگ حسینی؛ فرهنگ خیرخواهی؛ دوری از ظلم و زیر بار ظلم نرفتن مهمترین وظیفه ای است که بر عهده داریم و در این بین اهتمام بچه مسجدی ها برای تبیین فرهنگ حسینی و القاء فرهنگ خیرخواهی ستودنی است و نباید از نظر دور نگه داشته شود.

اهتمام بچه مسجدی ها برای تبیین فرهنگ حسینی و القاء فرهنگ خیرخواهی

به گزارش قدس آنلاین، مساجد همواره پایگاه دینی، اعتقادی و اجتماعی و فرهنگی از صدر اسلام تاکنون بوده است و در کنار این موارد کارکردهای مختلف اقتصادی و حتی پشتیبانی در زمان جنگ را نیز برعهده داشته است و این موارد را می توان با مطالعه ای در صدر اسلام و حتی دوران انقلاب اسلامی ایران مشاهده کرد.

 

در کنار همه کارکردها و تاکیداتی که در حوزه بهره مندی از مساجد وجود دارد؛ تاکیدات اهل بیت(ع) و ائمه اطهار(ع) بسیار مهم است و بر اساس روایات اهل‌بیت (ع) خداوند اثرات ویژه‌ای برای مساجد قرار داده است تا مردم علاوه بر اقامه نماز جماعت، از ثمرات معنوی و اجتماعی مساجد هم بهره‌مند شوند و در همین راستا از رسول‌الله (ص) نقل شده است که فرمودند:  «مَنْ کانَتِ الْمَساجِدُ بَیتَهُ ضَمِنَ اللهُ لَهُ الرَّوحَ وَ الرّاحَةَ وَ الْجَوازَ عَلَی الصّراطِ» کسی که مسجد خانه او باشد (مرتب به مسجد تردد کند) خداوند، آسایش و کامیابی او و عبور از صراط را برایش ضمانت کرده است. (مستدرک، ج ۳، ص ۳۶۳)

 

در همین راستا رهبر معظم انقلاب هم تاکیدات مهمی در راستای بهره مندی از مسجد و جایگاه مسجد دارند که در دیدار با ائمه جماعات مساجد در مردادماه ۱۳۹۵ و در آستانه روز جهانی مسجد فرمودند: «یکی از ابتکارات مهمّ امام بزرگوار ما، از هنرهای بزرگ این مرد بزرگ همین بود که از اوّل انقلاب مساجد را محور قرار داد. آن روزهای اوّل انقلاب، آنهایی که یادشان است می دانند که همه‌چیز در هم ریخته بود: سلاح بیاورند، جمع کنند، از اینجا بردارند، [نکند] دست های غیر مأمونی به کارهایی دست بزنند؛ مرکز تشکّل لازم بود، هسته‌ی مرکزی لازم بود؛ این هسته‌ی مرکزی را امام بلافاصله همان روز اوّل، حتّی قبل از اینکه اعلام پیروزی بشود، معیّن کردند: مساجد. هرکس از هرجا مثلاًسلاح دست می‌آورد، ببرد [به مساجد]. بعد هم یک سازمان‌دهی عظیم مسجدی تشکیل شد و به وجود آمد که همان کمیته ‌های انقلاب بودند، که تا مدّت های طولانی همهی کارهای انقلاب را اینها انجام می دادند، و درواقع همه‌ کارهای کشور را اینها انجام می دادند. مسجد یک چنین خصوصیّتی دارد که بر مبنای ذکر و نگاه الهی و توجّه الهی و مانند اینها است. خب این یک نکته است که اجتماع مردم بر محور ذکر خدا و مانند اینهاست.»

 

انقلاب اسلامی ایران انقلابی الگو گرفته از فرهنگ حسینی و اهل بیتی است و با دقت در انقلاب اسلامی از ابتدای شکل گیری تاکنون در میابیم که مردم ما با الگوبرداری از فرهنگ ایثارگری که از امام حسین(ع) و یارانش آموختند؛ همواره در برابر ظلم و جور ایستادگی و ایثارگری کردند.

 

کانون مساجد مرجع و کانونی مهم برای حضور گروههای مختلف مردمی است که توانسته است در کنار کارکردهای معنوی و دینی مساجد به کارکردهای فرهنگی و هنری توجه داشته و همین امر موجب شود تا جوانان و نوجوانان بیشتری به این سمت گرایش پیدا کنند و همین امر می تواند نقطه قوتی برای تبیین درست و اصولی فرهنگ حسینی و اهل بیتی باشد که ما هر چه داریم از ائمه و امام حسین(ع) و عاشوراست.

 

تبیین فرهنگ حسینی در بین نسل جدید که امروزه آماج تیرهای فرهنگی دشمن در فضای مجازی است؛ توجه به کارکرد فرهنگی مسجد در کنار کارکرد دینی و به نوعی تلفیقی از کارکرد دینی و فرهنگی است که می توان با ایجاد جاذبه در این بخش و ارائه خوراک فرهنگی مناسب به جوانان و نوجوانان، این نسل را با این فرهنگ بیشتر آشنا کرد تا به نوعی جوان ما با فرهنگ عاشورایی خو گرفته و این فرهنگ با گوشت و پوستش عجین شود و در این راستا کانون های مساجد پیشرو در فرهنگ سازی فرهنگ حسینی و اهل بیتی هستند.

 

تعظیم شعائر حسینی در کانون مساجد با بهره‌گیری از فضای مجازی

«علی اکبر زارعی» معتقد است؛ باید در کنار شور حسینی که همان عزاداری و گریه های ما برای امام حسین|(ع) است بر شعور حسینی در کانون مساجد به عنوان پایگاه فرهنگی توجه شده و هدف امام حسین(ع) برای نسل جدید تبیین شود و بصیرت افزایی، ظلم ستیزی و وجهه سیاسی قیام امام حسین(ع) در کنار بعد دینی برای جوانان تبیین شود.

 

مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری شهدا روستای سمچول بهشهر گفت: سیره یعنی رفتار و عمل امام حسین(ع) که باید به شیوه های مختلف به جامعه معرفی شود و بهترین جایگاه برای بیان و تبیین این سیره مسجد و کانون مساجد است و در همین راستا از این فرصت در ماه محرم استفاده کرده ایم و ابعاد مختلف قیام امام حسین(ع) در فضای مجازی برای نسل جدید بیان شد.

وی یادآور شد: امروزه جوانی که پای فضای مجازی و گروهها و کانال های مختلف با فیلتر و یا بدون فیلتر است نیازمند خوراک فرهنگی مناسب است و اگر ما راه را نشناسیم و در منابر و برنامه ها این خوراک دهی فرهنگی را انجام ندهیم چه بسا که خدای ناکرده جوان مان را از دست بدهیم و لذا کانون مساجد در این بخش به دلیل رابطه خوبی که با نسل جوان و نوجوان فعلی برقرار کرده است؛ وظیفه خطیری برعهده دارد.

 

به گفته زارع، ایثارگری است که باید در منابر بدان پرداخته شود. گسترش این فرهنگ در جامعه منجر به  پیروزی انقلاب اسلامی و حضور گرم مردم در جبهه ها در برابر ظالمان شد؛ از این رو افزایش ارتقای سطح فرهنگ همدلی، همزیستی مسالمت آمیز و ظلم ستیزی بسیار الزامی است، چرا که دور شدن از این آموزه ها و بی توجهی به فرهنگ ایثار جامعه را دچار پسرفت می کند.

 

وی تصریح کرد: امروز جامعه تشنه فرهنگ حسینی و عاشورایی است و نسل جدید باید با این واژه ها و فرهنگ بیش از پیش آشنا شوند و دقت کنیم که امروزه با توجه به گسترش فضای مجازی دیگر نمی توان به منبرهای گذشته بسنده کرد بلکه باید با مطالعه وارد شد و برای نسل جدید برنامه جدید و مدون داشت و در این بخش با تمام توان وارد عمل شده ایم تا با استفاده از فضای مجازی در این بخش تلاش شود و در ماه محرم امسال هم برنامه مدونی در این بخش اجرایی شده و می‌شود.

 

فرهنگ حسینی؛ فرهنگ دستگیری از نیازمندان

«محمدعلی باقری» گفت: فرهنگ حسینی؛ فرهنگ دستگیری از نیازمندان است که در بین کانون های فرهنگی و هنری مساجد این فرهنگ از گذشته تاکنون در دستور کار بوده و اکنون هم با توجه به شیوع کرونا با قوت اجرایی می شود.

مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری زینبیه نکا اظهار کرد: با الگوبرداری از فرهنگ دستگیری از نیازمندان در ماه محرم وارد عمل شده ایم و دستگیری از نیازمندان با قوت اجرایی می شود. وی یادآور شد: رعایت بهداشت فردی در مراسم، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و دستکش و سایر اقلام شخصی، توزیع نذورات و کمک مومنانه به صورت بسته بندی و مواد غذایی خام و اقلام بهداشتی با محوریت نیازمندان از جمله برنامه های ما در محرم بوده و همچنان ادامه دارد.

 

«عقیل قلندری» هم اظهار کرد: محرم و برنامه های محرم فرصتی برای نهادینه کردن فرهنگ عاشورایی است و این مهم باید در دستور کار کانون مساجد بوده و بدانیم فرهنگ عاشورایی وظیفه ای است که نباید بر زمین بماند.

مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری شهدا مسجد امام جعفر صادق(ع) بهشهر افزود: اعضای کانون فرهنگی هنری شهدای مسجد امام جعفر صادق(ع) بهشهر سالهاست که به عاشقان و دلدادگان امام حسین(ع) در ماه محرم خدمت می کنند و محرم امسال هم درسایه کرونا به اطعام‌دهی و ارائه خدمات درمانی به  عاشقان حسینی پای کار امام حسین(ع) خواهند بود.

 

اینکه بتوانیم فضای جامعه را حسینی کنیم، وظیفه مهمی است که در قبال اهل بیت(ع) داریم و باید درهر فرصتی که پیش می آید از امام حسین(ع) یاد کنیم و برای تعظیم شعائر حسینی و اهل بیتی وتلاش کنیم. تبیین فرهنگ حسینی؛   فرهنگ خیرخواهی؛ دوری از ظلم و زیر بار ظلم نرفتن مهمترین وظیفه ای است که بر عهده داریم و در این بین اهتمام بچه مسجدی ها برای تبیین فرهنگ حسینی و القاء فرهنگ خیرخواهی ستودنی است و نباید از نظر دور نگه داشته شود که اعضای کانون های فرهنگی و هنری مساجددر این راستا با قوت پای کار هستند تا جامعه به سمت نور و روشنایی هدایت شود.

منبع: شبستان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.