کرونا که آمد علاوه بر مشکلات رکود اقتصادی و تعطیلی، آسیب‌های زیاد دیگری هم به همراه داشت. ناشناخته و مسری بودن آن سبب تنهایی بیمار در دوران درمان و خستگی کادر درمان شد. کم‌کم با مشکل تغسیل و کفن و دفن هم مواجه شدیم اما گروه‌های جهادی طلاب بی‌تفاوت از کنار این مسائل نگذشتند و از همان لحظه نخست در کنار کادر درمان و بخش‌های مختلف حضور یافتند.

طبیبان روح در کنار پزشکان جسم

این حرکت زیبای طلاب مشهدی یادآور مکارم اخلاق پیامبر گرامی اسلام است. دبیر اجرایی قرارگاه کرونا حوزه علمیه خراسان رضوی در گفت‌وگو با قدس درباره محور فعالیت‌های طلاب جهادی در این عرصه می‌گوید: گروه طلابی که در بحث کرونا حضور پیدا کردند در چند محور در حال فعالیت هستند؛ گام نخست در حوزه پیشگیری است که طلاب بسیار خوب کار می‌کنند و ناظر به دو گروه مخاطبان است؛ یک گروه عموم مردم هستند که بچه‌های ما تعداد زیادی در قالب قرارگاه شهید سلیمانی با تلفن بحث بیماریابی و آموزش پیشگیری کرونا را دارند و خدمات‌رسانی را انجام می‌دهند.

حضور طلاب جهادی

حجت‌الاسلام جواد بوژمهرانی می‌افزاید: بخش دوم نیز مخاطبشان طلاب و خانواده‌های آن‌هاست که به بیش از یک هزار نفر از خانواده طلاب که درگیر هستند خدمات داده می‌شود و این در حالی است که عمده طلاب در بحث مسائل اقتصادی و معیشتی جزو اقشار ضعیف جامعه محسوب می‌شوند که یک دسته از خدمات به صورت خاص به طلاب و خانواده‌های آن‌ها ارائه می‌شود و بحث بیماریابی و ادامه روند درمانی را دارند.

این طلبه پرستار در بحث مراقبت‌های معنوی نیز درباره نذر آبمیوه با بیان آنکه گروهی از طلاب در قالب جبهه روحانیت مردمی این کار را انجام می‌دهند، بیان می‌دارد: با نذورات مردمی که جمع‌آوری می‌شود آبمیوه تهیه می‌کنند و بخشی را برای خانواده‌های درگیر و بخشی را به بیماران در بیمارستان‌ها می‌دهند.

بوژمهرانی اظهار می‌دارد: از محورهای دیگر این گروه کار در فضای بیمارستانی است که دو بخش است؛ یک بخش مراقبت معنوی بیماران است که طلاب به عنوان مشاور دینی و مراقبان معنوی ساعت‌هایی را در بیمارستان‌های مختلف حضور دارند و مشغول خدمت هستند. در بخش دوم نیز امور خدماتی را بر عهده دارند که شامل جابه‌جایی بیمار، حتی تی کشیدن راهروها و بردن بیمار به آزمایشگاه و... است که این کار با همکاری بسیج پزشکی انجام می‌شود.

طرح مراقبان معنوی

مسئول طرح مراقبت معنوی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره شروع این طرح می‌گوید: من پیش از ورود به حوزه علمیه در شغل پرستاری اشتغال داشتم و هنگامی که با یک خلأ و دغدغه در حوزه درمان با عنوان مراقبت‌های معنوی و سلامت معنوی مواجه شدم وارد حوزه شدم.

حجت‌الاسلام احسان ایزدی‌پور می‌افزاید: از سال ۹۲ طرح مراقبت‌های معنوی و سلامت معنوی را در مجموعه بیمارستان‌های مشهد شروع کردم که تجربه بسیار خوب و موفقی بود و تا هنگام شیوع بیماری کرونا آن را ادامه دادیم.

ایزدی‌پور توضیح می‌دهد: از همان ابتدا طلبه‌های جهادی اقدام کردند و پس از آموزش به بالین بیماران رفتند؛ در موج نخست به دلیل نبود همراهان بیمار، عنوان دوستان طلبه «همراهان معنوی» بود و به عنوان کسی که موجب می‌شود استرس بیمار کاهش پیدا کند نیاز روحی بیماران را تأمین می‌کردند که این کار از سمت بیماران و کارکنان بیمارستان بازخورد بسیار خوبی داشت.

اقدام جهادی در ایستگاه آخر

مسئول ساماندهی طلاب در بحث آموزش تئوری و عملی غسل، کفن و دفن بیماران کرونایی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: در ابتدای شیوع کرونا در فراخوانی از طلاب برای به کارگیری آن‌ها در عرصه‌های کمک به غسالان و کفن‌ودفن بیماران کرونایی دعوت شد.

حجت‌الاسلام میثم خاکی می‌افزاید: غسل و کفن و دفن یک واجب کفایی بود که بر زمین مانده بود و غسالان با ترس از مسری بودن دچار نگرانی بودند و حتی در ابتدای شیوع این بیماری شنیده می‌شد که متوفیان ممکن است بدون غسل، دفن شوند و یا تیمم شوند و این نگرانی و دغدغه بود. طلاب پای کار آمدند و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی آموزش‌های لازم داده شد و مشغول به کار شدند.

این طلبه سطح ۴ و مهندس مکانیک اعلام می‌کند: با شروع موج جدید شرایط بحرانی ایجاد و دوباره فراخوان انجام شد و دوباره آن‌هایی که آموزش دیده بودند پای کار آمدند و در دو شیفت صبح تا ظهر و ظهر تا شب خانم‌ها و آقایان حضور دارند که با همراهی تیپ ۸۳ امام صادق(ع) که بسیج طلاب است و دوستانی از چند گردان، فراخوان شدند.

۱۵۰ طلبه جهادی در امر تغسیل

وی تعداد طلبه‌های جهادی که در این طرح حضور دارند را ۱۵۰ طلبه خواهر و برادر اعلام می‌کند و تأکید می‌کند: ۸۰ جهادگر در این عرصه آماده شده‌اند و از ابتدای هفته جاری در بحث کارورزی و خدمت جهادی‌شان به ما اعلام آمادگی کردند و وارد این فضا می‌شوند. ۶۰ نفر دیگر نیز طی دو هفته دیگر آموزش خواهند دید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.