نخستین جلسه از سلسله نشست‌های «بررسی مدیریت مقابله با کرونا در کشور و پاسخ به سؤالات و ابهامات» در سالن آمفی‌تئاتر مؤسسه فرهنگی قدس با بررسی مسائلی نظیر تبعات جانبی کرونا، مدل صحیح برای مدیریت این بیماری و ابهاماتی درباره هوشمند بودن این ویروس برگزار شد.

کرونالوژی!

به گزارش قدس آنلاین، در نخستین جلسه از سلسله نشست‌های «بررسی مدیریت مقابله با کرونا در کشور و پاسخ به سؤالات و ابهامات» که با همکاری مؤسسه فرهنگی قدس، بسیج جامعه پزشکی و جبهه روحانیت مردمی انقلاب اسلامی در سالن آمفی‌تئاتر این مؤسسه با حضور تعدادی از مسئولان بهداشتی و درمانی مشهد، روحانیون و اصحاب رسانه برگزار شد، رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونای خراسان رضوی گفت: کمیته علمی ستاد مقابله با کرونای خراسان رضوی از هفت ماه گذشته با ترکیبی از بخش‌های مختلف دانشگاه‌های علوم پزشکی استان در ۹ کمیته موارد مختلفی را مورد بررسی قرار داد و تاکنون این کمیته ۲۵جلسه با حضور ۱۳۰استاد دانشگاه برگزار کرده است.

دکتر محمود شبستری درباره اینکه آیا این ویروس واقعاً قدرتی افسانه‌ای دارد؟ اظهار کرد: وقتی کادر درمان که دارای اطلاعات بهداشتی قوی هستند و همچنین همه اقشار در هر سطحی به این ویروس مبتلا می‌شوند و حتی جان خود را از دست می‌دهند پس نمی‌توان گفت که قدرت این ویروس کم است اما افسانه‌ای نیست.

وی افزود: از طرفی جهان تجربه بیماری‌های همه‌گیری پیش از کرونا را نیز داشته است به طوری که مثلاً در ۱۰۰ سال گذشته همه‌گیری آنفلوانزا به طور وسیعی در جهان انتشار پیدا کرد و تاکنون این بیماری نه تنها از بین نرفته بلکه هزار مدل از آن شناخته شده است و حتی واکسن آن در هر سال نیز تغییر پیدا کرده و متفاوت با نسخه قبلی است.

وی با اشاره به اینکه رفتار یک ویروس مدام در حال تغییراست، تصریح کرد: ویروس کرونا پیشتر با عنوان سارس در جهان مطرح بوده است و طی سال‌های اخیر با تغییر رفتار و تهاجمی شدن به صورت کنونی افراد را مبتلا می‌کند.

مراجعه دیرهنگام مرگبار

وی افزود: در یک بررسی از ۵۳۴ فردی که به دلیل ابتلا به کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد فوت کردند؛ به خاطر مراجعه دیرهنگام بیماران به بیمارستان‌ها، ۳۳درصد از افراد در ۲۴ساعت اول و ۴۳درصد افراد در ۴۸ ساعت پس از مراجعه به بیمارستان جان خود را از دست دادند که این مسئله به سه دلیل رخ می‌دهد؛ نخست اینکه برخی پزشکان هنگام مراجعه افراد به آن‌ها، بر این تصور بودند که با درمان عادی قادر به مداوای این بیماری هستند، دوم اینکه پزشکان توصیه به مراجعه افراد به بیمارستان را داشتند اما بیمار به دلیل ترس، از مراجعه به بیمارستان‌ها خودداری می‌کرد و سوم برخی افراد اساساً اعتقادی به مداوای بیمارستانی نداشتند.

تبعات جانبی کرونا

دکتر محمد خواجه دلویی، رئیس دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در ادامه این نشست گفت: براساس مستندات موجود چند سال پیش از میلاد، شواهدی از ویروس کرونا وجود داشته است و در سال ۱۹۲۰ نخستین نوع از این ویروس در حیوانات مشاهده شده و در سال ۱۹۶۰ هم با نوعی از سرماخوردگی در انسان‌ها رخ داده است و حتی برخی بیماری آبله مرغان را نیز نوعی از ویروس کرونا معرفی کرده‌اند.

وی ادامه داد: در دو دهه اخیر نیز این ویروس با بیماری سارس که ابتدا از خفاش‌ها شروع شد و سپس به انسان‌ها رسید خود را نشان داده است که با انجام کنترل‌های درست، مرگ و میرها به دلیل ابتلا به سارس بسیار کم رخ داد.

وی افزود: ویروس‌ها جزو عواملی هستند که نمی‌توانند زندگی مستقلی داشته باشند و برای بقا حتماً باید وارد سلول یک موجود زنده شده و شروع به تکثیر و کپی‌برداری در داخل سلول کنند.

خواجه دلویی افزود: هر همه‌گیری علاوه بر افزایش آمار مرگ‌ومیر تبعات مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی برای جوامع به دنبال دارد به طوری که مثلًا براساس آمار سازمان بهداشت جهانی، مرگ‌ومیر و سوءتغذیه کودکان پس از شیوع یک ویروس در کشورهای آفریقایی به‌شدت افزایش پیدا کرده که یکی از دلایل اصلی آن، این است که منابع مالی در کشورهایی که درگیر این ویروس هستند به جای تأمین کالاهای اساسی برای کنترل و مبارزه با این ویروس هزینه می‌شوند. مثلاً در همه‌گیری آنفلوانزا در سال ۱۹۲۰، نصف زمین‌های قابل کشت تایلند برای محصول برنج به دلیل اینکه مردم درگیر مبارزه با این ویروس بودند کاشته نشد.

وی ادامه داد: از طرفی انسان یک موجود چندبعدی است و زمانی که در یک منطقه خاص محدود شود ناخودآگاه مواردی نظیر بیماری‌های روانی، استرس، افسردگی و فشار به سمت او خواهند آمد که سلامتی فرد را به مخاطره انداخته و وی را در معرض بیماری‌های مختلف قرار می‌دهند. از این رو اگر کنترل و مدیریت صحیح در زمان ایجاد یک بیماری ویروسی که به سرعت در حال انتقال است صورت بگیرد تبعات و آثار جانبی آن بر جوامع نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

مدل کنترل کرونا

دکتر علی تقی‌پور، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز درباره چرایی ایجاد بیماری کرونا گفت: اساس و پایه این ویروس در حیوانات است اما به دلیل تعدی و تجاوز انسان‌ها به محیط زیست و همچنین رعایت نکردن تغذیه حلال و مبتنی بر اصول دینی، این ویروس برای نخستین بار وارد بدن انسان‌ها شده است.

وی ادامه داد: این ویروس پس از اینکه وارد سلول‌های انسان‌ها می‌شود به سرعت جهش پیدا کرده و سرایت خود را افزایش می‌دهد به طوری که مثلاً سرعت انتقال در نوع دلتای ویروس کرونا بیش از دو برابر نوع قبلی این ویروس است از این رو اقداماتی نظیر واکسن و سرعت در تزریق آن نیز باید مطابق با سرعت فزاینده این ویروس باشد تا اثر مثبت خود را در زمینه ابتلا و کاهش مرگ‌ومیر به درستی نشان دهد.

تقی‌پور اظهار کرد: برای مدیریت کرونا سه مرحله اساسی پذیرش بیماری، تصمیم‌گیری مناسب براساس یافته‌های علمی و اقدام درست را باید انجام داد، همچنین براساس پژوهش‌های صورت گرفته سرعت انتقال، ابتلا و آمار مرگ‌ومیر این بیماری به‌شدت با رفتار اجتماعی جوامع در ارتباط است به طوری که این بیماری در جوامعی که رفتار اجتماعی آن‌ها منضبط است باوجود اینکه آمار واکسیناسیون آن‌ها پایین است اما آمار مرگ‌ومیرشان کمتر بوده است. این بدان معنی است که مسئولان اگر در هنگام افزایش آمار مرگ‌ومیر مقصر اصلی را رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم معرفی می‌کنند، در هنگام کاهش آمار مرگ‌ومیر نیز باید از مردم بابت رعایت دستورالعمل‌ها تشکر کنند نه اینکه آن را وابسته به اقدامات خودشان تلقی نمایند.

وی افزود: دنیا برای درمان ویروس کرونا در مرحله آزمون و خطا قرار دارد و تاکنون هیچ مداوای قطعی برای این ویروس معرفی نشده است.

کم‌توجهی به طب ایرانی برای درمان کرونا

رئیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در ادامه این نشست گفت: طب ایرانی بر این باور است که هر آنچه بر نفس اثر بگذارد بر قوه و فعل انسان نیز اثر خواهد گذاشت.

دکتر مهدی یوسفی افزود: اصولاً بیماری‌ها به سمت افرادی سوق پیدا می‌کنند که یا دارای پیش‌زمینه‌هایی نظیر دیابت هستند و یا اینکه زمینه ایجاد التهاب در آن‌ها زیاد است از این رو میزبان خوبی برای پذیرایی از بیماری هستند. همچنین سه عامل نوع ویروس، محیط جامعه و سیستم بدن انسان تأثیر بسزایی در انتقال و تکثیر بیماری‌ها دارند.

وی ادامه داد: یکی از عواملی که موجب شده است مدیریت صحیحی درباره بیماری کرونا در کشور رخ ندهد گوناگونی آرا و نظرات در سطح کلان بهداشت و درمان کشور بوده، ازاین‌رو یک نوع سردرگمی در کنترل و مبارزه با آن همواره وجود داشته است.

وی با انتقاد از اینکه از طب ایرانی به درستی برای کنترل این بیماری استفاده نشد، تصریح کرد: در کشورهایی نظیر چین و آمریکا در دستورالعمل‌های بهداشتی برای مبارزه با کرونا، پیوست‌ها و دستورالعمل‌های درمانی نظیر طب سوزنی نیز معرفی و اجرایی شد اما به ما اجازه حتی مشاوره تلفنی به افراد برای درمان کرونا داده نشد و حتی درخواستی را عنوان کردیم مبنی بر اینکه در شرایط مشابه برای دو هفته درمان طب ایرانی درخصوص تعدادی از بیماران کرونایی انجام و نتایج آن اعلام شود که مورد موافقت قرار نگرفت.

یوسفی با بیان اینکه با انکار نمی‌توان پرسش‌ها و ابهام‌های مردم در مورد بیماری کرونا را پاسخ داد، گفت: متأسفانه کسانی که در سطوح کلان وزارت بهداشت قرار می‌گیرند به دلیل اینکه در فضای طب رایج قرار داشته‌اند اصولاً اعتقادی به طب ایرانی ندارند و حتی طب ایرانی را با برخی موارد مشابه آن، اشتباه می‌گیرند و از سوی دیگر عده‌ای مدام در حال نفی مدل‌های غلط از طب سنتی هستند در حالی که ابتدا باید روش‌های صحیح آن تبیین شود.

آمارها صحت دارد

 دکتر علی خوش‌گفتار نیز در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برخی معتقدند این ویروس هوشمند بوده و در ایام خاصی کاهش و سپس افزایش پیدا می‌کند، اظهار کرد: آمار فوت‌شدگان بر اثر بیماری کرونا در خراسان رضوی در همه مواقع صحت داشته است.

وی افزود: بیماری کرونا که طی ۱۸ماه اخیر جان حدود ۱۰۹هزار نفر در ایران را گرفته است در مقایسه سالانه با هشت سال دفاع مقدس، آمار مرگ‌ومیر بر اثر این بیماری سه برابر بوده است که به هیچ عنوان قابل انکار نیست.

وی ادامه داد: این ویروس به شدت در حال تغییر حالت و سرعت سریع است به طوری که در مدل دلتا هر فرد مبتلا از این استعداد برخوردار است که تعداد زیادی را مبتلا نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.