سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نسبت به برادرکشی و هرگونه نقض حقوق بین‌الملل در محاصره پنجشیر و حمله به این منطقه از سوی طالبان هشدار داد و تأکید کرد: این بحران تنها باید از طریق راهکارهای سیاسی حل و فصل شود و تهران همه تلاش خود را با کمک همسایگان در این مسیر بکار گرفته است.

هشدار تهران به طالبان در پی حمله به پنجشیر و نقض حقوق بین‌الملل/ واردات ده‌ها میلیون دز واکسن در دو ماه آتی

به گزارش قدس آنلاین،سعید خطیب‌زاده در نشست خبری امروز خود در واکنش به تحولات افغانستان و حمله طالبان به منطقه پنجشیر با مداخله و کمک نظامی پاکستان، این اخبار را نگران کننده خواند و گفت: این حملات به اشد وجه محکوم و شهادت رهبران و فرماندهان مردم افغانستان مایه تأسف و اندوه است.

وی با یادآوری اینکه تاریخ افغانستان نشان داده مداخله خارجی مستقیم یا غیر مستقیم در این کشور نتیجه‌ای جز شکست نداشته است، خاطرنشان کرد: ملت افغانستان مردمی غیور هستند و اجازه نمی‌دهند بیگانگان در امور آنها مداخله و برایشان تصمیم‌گیری کنند.

وی اضافه کرد: موضوع پنجشیر باید از طریق گفتگو و با وساطت بزرگان حل و فصل گردد و هیچ طرفی نباید اجاره دهد این مسیر به برادرکشی ختم شود. طالبان باید به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: گرسنگی دادن و قطع آب و برق و ارتباطات مردم پنجشیر محکوم است. ایران تمامی مساعی خودش را بکار می‌گیرد تا به تشکیل دولتی که بازتاب دهنده ترکیب قومیتی افغانستان باشد کمک کند زیرا معتقدیم صلح پایدار تنها از مسیر گفتگوهای اصیل بین الافغانی می گذرد.

خطیب‌زاده گفت: ما تذکر جدی می‌دهیم که اصول حقوق بین‌الملل و تعهدات طالبان  در مورد رعایت حقوق همه مردم و اقوام افغانستان باید انجام شود و لازم است نهادهای بین‌المللی در کنار کشورهای منطقه وظیفه جدی دارند که صلح و ثبات را در افغانستان برقرار کنند.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند این رفتار دولت آتی افغانستان است که نوع برخورد ایران و کشورهای دیگر را با آنها مشخص می‌کند و هر اندازه آنها مسئولانه‌تر رفتار کنند، بازخورد مناسبتری را دریافت خواهند کرد.

واردات ده‌ها میلیون دز واکسن تا نیمه آبان ماه

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در مورد آخرین اقدامات صورت گرفته برای تامین و واردات واکسن و نقش وزارت امور خارجه در این مسیر هم با یادآوری اینکه این وزارتخانه اولین دستگاهی بود که حتی پیش از ورود کرونا به کشور در مورد خطر همه‌گیری آن در دولت هشدار داد، گفت: وزارت امور خارجه و نمایندگی‌های ما پس از آن هم چه در جذب کمک‌ها و منابع بین‌المللی برای مبارزه با کرونا و چه در تسریع واردات واکسن نقش کلیدی و اساسی داشته است.

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: ما به جهت حفظ آرامش جامعه و مجاهدان عرصه سلامت سعی کردیم به تحقق برنامه‌ها برای تامین واکسن و دارو کمک کنیم  تمامی سفرای ما نقش کلیدی در تامین مواد اولیه و دستگاه‌های مورد نیاز برای تولید واکسن داشتند که مایه افتخار است. اما در کنار برنامه تولید واکسن  نمی‌توانستیم منتظر بمانیم و برای واردات واکسن از کوبا و چین و هند و از مسیر برنامه کواکس هم تلاش کردیم.

وی اظهار داشت: با جدیت چند هفته اخیر نزدیک  به ۲۵ میلیون و ۳۰۰ هزار دز واکسن از چین و چندین میلیون دز دیگر از طریق صندوق کواکس و اندکی هم واکسن اهدایی تامین شده که در هفته جاری ورود آن به کشور تسریع خواهد شد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با بیان اینکه در ماه جاری حداقل ۲۰ میلیون دز از این واکسن ها به کشور وارد خواهد شد که یک جهش خوب در واکسیناسیون را میسر می‌کند،  گفت: علاوه برآن در ماه آتی میلادی (اکتبر)هم چند ده میلیون دز دیگر واکسن وارد خواهد شد که این در کنارتولید واکسن برکت، پاستور و دیگر واکسن‌های داخلی است.

استفاده سیاسی از آژانس پاسخ منفی تهران را خواهد گرفت

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره احتمال سفر رافائل گروسی به ایران و تاثیر تاخیر در از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با گذشت ۸۰ روز از آخرین دور این گفتگوها در وین نیز اظهار داشت: موضوع احتمال سفر مدیرکل آژانس به ایران را ما هم در خبرها شنیده‌ایم و اگر نهایی شود سازمان انرژی اتمی باید درباره آن اظهار نظر و زمانش را اعلام کند.

وی با اشاره به در پیش بودن نشست آژانس، این اجلاس را فصلی و عادی عنوان کرد و افزود: مذاکرات فنی بین ایران و آژانس مسیر عادی خود را طی می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان خطرنشان کرد: توصیه می‌کنیم هیچ طرفی اشتباه محاسباتی نکند که مذاکرات وین را تحت تأثیر قرار بدهد زیرا استفاده سیاسی از آژانس پاسخ متفاوتی از ایران می‌گیرد. همکاری ما و آژانس فنی و صحیح است و دیگران نباید در آن مداخله کنند.

اجماع حاکمیت ادامه مذاکرات وین است

وی با بیان اینکه ادامه گفتگوها در وین قطعی است، افزود: ما این اجماع حاکمیتی را اعلام کرده‌ایم که مذاکراتی که برای اجرای تعهدات آمریکا ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ و بازگشت اقدامات ما به عقب انجام شده حتما ادامه پیدا خواهد کرد، اما این مذاکرات باید تامین کننده و تضمین کنند منافعی باشد که تا کنون برای ایران حاصل نشده است. ما با این هدف حتی یک ساعت هم معطل نخواهیم کرد.

وی با یادآوری اینکه یک فرآیند دموکراتیک در ایران صورت گرفته و باید فرصت داده شود تا به نتیجه برسد، اظهار داشت: دولت مستقر شده و بزودی مواردی که باید اعلام خواهد شد. پیام‌های رئیس جمهور و وزیر خارجه در مورد مذاکرات کاملا روشن است.

وی با تاکید بر اینکه مجدد تاکید می کنم که طرف آمریکایی بداند با ذهنیت دوره ترامپ نمی‌توانند دستاوردی به جز شکست حداکثری بدست خواهد آورند، گفت: از آمریکایی‌ها می‌خواهیم با دستور کار واقعی به وین بازگردند.

نشست مهم همسایگان افغانستان

خطیب‌زده درباره دستور کار نشست مجازی وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان نیز که چهار شنبه همین هفته به ابتکار ایران برگزار خواهد شد نیز  گفت: وزرای خارجه‌ای که با آقای امیرعبداللهیان تماس گرفتند درباره ابتکارات در خصوص افغانستان نکاتی داشتند و قرار شد همه موارد را در دستور کار بگذاریم، همه مسائلی که نمایندگان ویژه طرح کردند  و هم وزرای خارجه کشورهای همسایه و باید ببینیم تحولات به کدام سمت می‌رود.

وی اضافه کرد: ایران در کنار مردم افغانستان ایستاده و می‌ایستد. ایران قرن‌هاست که دوستی خود را با مردم افغانستان داشته و دهه‌ها هم این را نشان داده و همه سیاست اصولی ایران در خصوص افغانستان را می‌دانند. تمامی تلاش خود را به کار خواهیم گرفت که به صلح و ثبات افغانستان کمک کنیم.

نقش ایران در تحولات افغانستان کلیدی است

وی در واکنش به انتقادها از اینکه ایران در مورد بحران پنجشیر فعال عمل نکرده؟ خاطرنشان کرد:  ایران آشکار و غیرآشکار تحولات افغانستان را در سطوح مختلف پیگیری کرده است و در سطوح مختلف در تماس هستیم. نماینده ویژه ما با طرف‌های مختلف در افغانستان در تماس بوده است و آقای امیرعبداللهیان هم  شب گذشته با عبدالله عبدالله گفت‌وگو داشته‌اند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: طرح ایران برای گفت‌وگوهای فراگیر در افغانستان یک دور آن برگزار شده و آمادگی داشتیم یک دور دیگر هم برگزار کنیم. این‌که به راه‌حل مرضی الطرفین برسیم سیاست اصولی ایران بوده است، این‌که از برادرکشی اجتناب و حقوق اولیه افغانستان رعایت شود. همه آنها که شاهد هستند به نقش کلیدی ایران اذعان دارند و می‌دانند ایران چه کرده و می‌کند.

کسی نمی‌تواند در تجارت قانونی ما و لبنان مداخله کند

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در واکنش به اینکه وزیر خارجه رژیم صهیونیستی ارسال محموله سوخت از ایران برای لبنان را یک تهدید و مسئله امنیتی خوانده است هم با تاکید بر اینکه نگرانی و واکنش رژیم وصهیونیستی به یک تجارت عادی و فروش سوخت به لبنان نشان می‌دهد چه توطئه‌ای بر علیه مردم لبنان در پشت صحنه در جریان است، اظهار داشت: ممکن است این موضوع برای رژیم صهیونیستی که حیات خود را در جنگ افروزی و تهدید و ترور می‌بیند این یک تهدید امنیتی باشد ولی ما تا زمانی که تجار و مردم لبنان بخواهند و نیاز داشته بشند به صادرات سوخت برایشان ادامه خواهیم داد و کسی نمی‌تواند در این تجارت قانونی مداخله کند.

پیگیری پرونده هسته‌ای کماکان در وزارت خارجه

خطیب زاده در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد امکان واگذاری پیگیری پرونده هسته‌ای از وزارت امور خارجه و بازگشت آن به شورایعالی امنیت ملی  نیز با یادآوری اینکه مذاکرات جاری برای پذیرش تعهدات جدید نیست بلکه برای اجرای برجام بدون کم و کاست انجام می‌شود، تصریح کرد: آنچه در هشت سال گذشته با انباشت دانش و سوابق و تجربیات طی مذاکرات بدست آمده در وزارت خارجه متمرکز است و در حال پیگیری است.

وی افزود: ایران تا ابد منتظر این نمی‌ماند که آمریکا با اهرم غیرقانونی تحریم، فشار را بر مردم ایران وارد کند و این پنجره برای واشنگتن محدود است و امیدوارم مقامات آمریکایی این را بدانند که چگونه به تعهدات خود عمل کنند.  اگر تصمیم جدیدی در نظام گرفته شود اعلام خواهد شد اما فعلا هیچ گمانه زنی صحیحی نیست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.