معاون هماهنگ کننده نیروی پدافند هوایی گفت: با سامانه‌های کاملا بومی مرزهای هوایی کشور و صدها کیلومتر خارج از مرزها را رصد می‌کنیم و تمام پروازهای متعارف و غیرمتعارف تحت اشراف و کنترل نیروی پدافند هوایی ارتش قرار دارد.

مرزهای هوایی کشور را با سامانه‌های کاملا بومی رصد می‌کنیم

به گزارش قدس آنلاین، سرتیپ ابوالفضل سپهری راد  درباره تاسیس و ضرورت تشکیل پدافند هوایی کشور گفت: پدافند هوایی دهم شهریور ۱۳۸۷ با تصویب فرمانده معظم کل قوا مدظله العالی از نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران جدا شد. این نیرو در ابتدا در قالب یک فرانیرو با نام قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران، با در کنترل عملیاتی گرفتن عملیات تمام یگان‌های پدافند هوایی نیروهای مسلح کار خود را آغاز کرد و طی چند سال توانست با اتکا به پتانسیل‌های درونی به پیشرفت‌های چشم‌گیری دست یابد.

 وی اضافه کرد: مقایسه سامانه‌ها و تجهیزات ۳۰ سال قبل از تفکیک با سامانه‌ها و تجهیزات چند سال بعد از تشکیل نشان داد پدافند ارتش توانسته است با وجود تهدیدات و تحریم‌ها؛ در همه حوزه‌های ماموریتی، جهشی شگرف و مثال زدنی در تاریخ پدافند هوایی ثبت کند.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی پدافند هوایی یادآور شد: با توجه به شیوه جنگ‌های منطقه‌ای و شرایط و تهدیدات روبه تزاید، پدافند به صورت ویژه مورد اهتمام و توجه جدی فرمانده معظم کل قوا قرار گرفت، بطوری که معظم له تا سال ۹۶ بیش از ۶۰۰ فرمان و فرمایش در خصوص اهمیت و توجه و اهتمام به پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران صادر فرمودند که " اولویت اول نیروهای مسلح و خط مقدم دفاع از حیثیت، آبرو و موجودیت کشور" و"همه باید به پدافند هوایی بپردازند و تقویت و پشتیبانی پدافند را، در اولویت اول خود قرار دهند، این یک اولویت واقعی است یعنی اگر اولویت ندادید گناهکارید، این هم یک گناه شرعی است وهم یک گناه ملی. " از جمله این فرمایشات گهربار، در مورد پدافند هوایی بود.

وی با اشاره به عملکرد پدافند در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: سابقه پدافند هوایی به جنگ جهانی اول و حدود ۱۰۸ سال قبل می رسد. این نیرو با کوله باری از تجربه وارد جنگ تحمیلی شد و در آزمونی عملی حماسه‌های ماندگار به نمایش گذاشت.

هیچ فرودگاهی در جنگ هشت ساله بسته نشد

سرتیپ سپهری راد افزود: پدافند هوایی از اولین‌های فرماندهی و کنترل در کشور بود؛ بخصوص با سامانه فرماندهی و کنترل خود توانست در فضا و آسمان ملتهب و آتش به اختیار؛ صحنه نبرد هوایی کل کشور را  در ۸ سال دفاع مقدس اداره کند به طوری که در طول جنگ هیچ فرودگاهی بسته نشد و امنیت و ایمنی بیش از ۲ میلیون پرواز در طول جنگ تحمیلی بدون هیچ مخاطره ای تامین شد. تمام اعلان خطر و خبرهای حملات هوایی رژیم بعث، که طی ۸ سال از طریق صدا و سیما به مردم اعلام می‌شد، توسط شبکه فرماندهی و کنترل پدافند هوایی ارتش انجام شد.  

معاون هماهنگ کننده نیروی پدافند هوایی اضافه کرد: با تامین پدافند پالایشگاه‌ها، مراکز و شریان‌های صدور نفت و بخصوص پایانه‌های نفتی در جزایر خارک، سیری و لاوان و با وجودی که بیش از ۲۵۰۰ مرحله، فقط به جزیره خارک حمله هوایی شد؛ صادرات نفت و اقتصاد جنگ و کشور دچار تزلزل نشد. علاوه بر تامین پدافند هوایی نقاط حیاتی، حساس و مهم کشور؛ تقریبا هیچ‌ عملیات زمینی رزمندگان اسلام در طول ۸ سال دفاع مقدس، بدون چتر پدافند هوایی و هیچ عملیات درون و برون مرزی و اطلاعاتی و جمع آوری سیگنالی هوایی بدون هدایت پدافند هوایی انجام نشد.  

۶۵۲ فروند جنگده رژیم بعث در جنگ هشت ساله منهدم شد

سرتیپ سپهری راد گفت: در دوران جنگ تحمیلی بیش از ۴۸ هزار هواپیما توسط پدافند هوایی کشف و ۶۵۲ فروند جنگنده و بالگرد رژیم بعث با هدایت هواپیماهای شکاری رهگیر طرح پدافندی نیروی هوایی و استفاده از سامانه سلاح‌های پدافند هوایی منهدم شدند و فقط در عملیات والفجر ۸؛ پدافند با انهدام بیش از ۷۰ فروند جنگنده و بالگرد رژیم بعث، برتری هوایی صدام را درهم شکست، بطوری که فرماندهی معظم کل قوا که در آن زمان رییس جمهور و ریاست شورای عالی دفاع را برعهده داشتند؛ این اقدام پدافندهوایی را «دفاع معجزه آسا» خواندند و به پدافند هوایی لقب بسیجیان ارتش را دادند.

وی با یادآوری نقش پدافند در عملیات مرصاد گفت: مدیریت صحنه نبرد هوایی عملیات مرصاد در مرداد ۶۷ توسط پدافند هوایی و با استفاده از هواپیماهای شکاری طرح پدافندی نهاجا و سامانه سلاح‌های ارتفاع متوسط، که با پیش‌بینی و درایت شهید ستاری در آن منطقه گسترش یافته بود، منجر به انهدام ۱۸ فروند هواپیمای شکاری رژیم بعث شد. این اقدام عملا باعث شد رژیم بعث نتواند برتری هوایی خود را حفظ کند و با درایت شهید سپهبد صیاد شیرازی، زمینه برای حماسه تاریخی قهرمانان هوانیروز نیروی زمینی ارتش، فراهم شد و منافقین کوردل در تنگه مرصاد (چهار زبر) درهم کوبیده شدند.

 این مقام عالی نظامی ادامه داد: دقیقا مصادف با همین عملیات، حماسه عاشورایی رادار سوباشی، با حمله هوایی ناجوانمردانه رژیم بعث به این رادار، آنهم ۹ روز بعد از پذیریش قطعنامه ۵۹۸، با شهادت بیست تن از مجرب ترین پایوران شجاع و ازجان گذشته پدافند هوایی ارتش رقم خورد.

مرزهای هوایی کشور را با سامانه‌های کاملا بومی رصد می‌کنیم

اجرای عملیات‌های بزرگ بدون نقش‌آفرینی پدافند امکانپذیر نبود

معاون هماهنگ کننده نیروی پدافند هوایی ادامه داد: چون در جنگ فیزیکی کارکنان و تجهیزات پدافند هوایی دیده نمی‌شد، مردم هم خیلی از نقش کلیدی پدافند ارتش مطلع نیستند، شما خلبان را با هواپیما، سرباز را با اسلحه و تانک را با کسی که آن را به حرکت در می‌آورد می شناسید؛ ولی پدافند هوایی در جنگ دیده نمی‌شد به خاطر اینکه مغزافزار صحنه نبردهای هوایی بود و مدیریت و کنترل عملیات و درگیری‌های هوایی و پدافند از نقاط و مناطق حساس و مهم و شهرها و نبردهای هوایی را در مراکز فرماندهی و کنترل انجام می‌داد یا با سیستم سلاح‌های توپی و موشکی خود از چند ده کیلومتر دورتر از صحنه نبرد با اهداف هوایی درگیر می شد، اما با وجودی که پدافند هوایی دیده نمی شد اما بدون چتر پدافندی که برتری هوایی را از رژیم بعث می‌گرفت عملا عملیات‌های بزرگ ممکن نبود.

سرتیپ سپهری راد افزود: پدافند هوایی ارتش در مقابل صدام ایستاد که در آغاز جنگ تنها ۲۰۰۰ سایت پدافندی  و ۱۰ پایگاه شکاری را در سازمان رزمش داشت اما در پایان جنگ شمار سایت‌های پدافندی رژیم بعث با وجودی که صدها سایت توسط رزمندگان اسلام منهدم شده بودند، به ۱۴۰۰۰ سایت و تعداد پایگاه های شکاری آن به ۵۲ پایگاه افزایش یافت. این سایت‌ها در پایان جنگ ۷ برابر و پایگاه‌های شکاری صدام بیش از ۵ برابرشدند.  

 وی خاطرنشان کرد: از تابستان ۱۹۸۱(بعد از فتح فاو و فتح خرمشهر) سیل کمک‌ها به سوی عراق جاری شد و نام عراق از فهرست کشورهای حامی تروریست خارج شد و تا حمله عراق به کویت کنسولگری کشورهای غربی در عراق باز بود و فرانسه  نیز به عراق هواپیماهای سوپراتاندارد و میراژ اف ۱ اجاره داد و با وجودی که عراق در طول جنگ هواپیمای سوخت رسان نداشت، در موج سوم یعنی از سال ۱۹۸۱ مجهز به تجهیزات و پرنده‌های سوخت رسان شد و میگ ۲۵ نیز به عراق تحویل شد و در اواخر جنگ  نیز؛ عراق مجهز به میگ ۲۹ و هواپیماهای شبیه آواکس به نام‌های عدنان ۱ و ۲ شد. اینها همه موید این واقعیت است که طی ۸ سال جنگ تحمیلی؛ حداقل ۴۳ کشور پشت سر صدام ایستاد و با حمایت‌های مادی و نظامی همگی، سعی در خشکاندن نهال انقلاب داشتند.

معاون هماهنگ کننده نیروی پدافند هوایی گفت: ما با برتری سلاح و تجهیزات، برتری اطلاعات و برتری لجستیک و پشتیبانی  بر صدام پیروز نشدیم؛ ما با برتری عقیده، با برتری اراده و ایمان با پشتوانه الهی و پشتوانه مردمی بر قدرت پنجم نظامی و بر بیش از ۳۴ کشور ابرقدرتِ نظامی یا اقتصادی به پیروزی رسیدیم.

روزانه ۴۸۰۰ پرواز را رصد می‌کنیم/ دست روی زانوی خود گذاشتیم

وی افزود: پدافند هوایی آجا با شاخصه‌های متمایز کننده‌ای نسبت به سایر نیروهای مسلح مانند اولویت اول نیروهای مسلح، خاکریز اول و خط مقدم دفاع از حیثیت، آبرو و موجودیت کشور، نخستین نیروی پاسخگو در حملات اولیه احتمالی دشمن، دارای ماموریت دائمی، دارای ماموریت شبانه روزی، دارای بالاترین پراکندگی یگانی در کشور(بیش از ۳۶۰۰ نقطه در کشور) دارای پیچیده ترین تجهیزات و سیستم و سلاح در لبه فناوری جهانی است و ملزم به رصد روزانه بیش از ۴۸۰۰ پرواز و سالانه بیش از یک میلیون و ۷۲۸ هزار پرواز است.

سرتیپ سپهری راد در مورد قدرت پاسخگویی پدافندهوایی کشور در منطقه با وجود تهدیدات و تحریم‌های گسترده گفت: نیروهای مسلح با هدایت‌های هوشمندانه فرمانده معظم کل قوا از لحظات اولیه بعد از پیروزی انقلاب و بخصوص در جنگ تحمیلی دریافت که برای پاسخگویی و مقاومت باید دست روی زانوهای خود بگذارد و در همه حوزه‌ها به خودکفایی برسد و الحمدالله کاملا هم موفق بود. اگر دولتمردان ما از همان ابتدا مدل نیروهای مسلح را برای خوداتکایی انتخاب و اجرا می کردند قطعا امروز ما در نقطه بسیار بهتری ایستاده بودیم که انشالله این طور هم خواهد شد.  

معاون هماهنگ کننده نیروی پدافند هوایی ارتش یادآور شد: امروز قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران یک قدرت درون زا و بومی است که می‌تواند الگویی برای همه حوزه‌های قدرت ملی باشد. قدرتی که با خود اتکایی به عدم  وابستگی رسیده است، قدرتی پایا، مانا و دارای مزیت بازدارندگی است. 

وی اضافه کرد: امروز ایران در منظومه قدرت‌های مطرح دنیا یک قدرت منطقه‌ای نوظهور است و پدافند هوایی به عنوان اولویت اول، خط مقدم صحنه نبرد و البته جزیی از نیروهای مسلح، با تجربیات موفق خود در برهه‌های مختلف از دفاع مقدس گرفته تا به امروز از قدرت‌های مطرح نظامی منطقه غرب آسیا است و موید آن امنیت هوایی است که به خصوص در این چهل و سه سال و با وجود تحریم و تهدیدات وسیع و رو به تزاید دشمنان در ۳۶۰ درجه کشور تامین و پایدار بوده است.  

 این مقام عالی نظامی یادآورشد: امروز پدافند هوایی قادر است نیازمندی‌های دفاعی حوزه‌های ماموریتی خود را از قبیل کشف، شناسایی، رهگیری و درگیری را با بالاترین فناوری‌ها و به دست توانمند نیروهای داخلی طراحی و تولید کند.

سرتیپ سپهری راد با بیان اینکه توانمندی های پدافند هوایی در حوزه‌های مختلف در حوزه سیستم سلاح در ارتفاع بالا، متوسط و پایین متناسب با تهدیدات روز همواره در حال افزایش است، گفت: پدافندهوایی ارتش، به کمک مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی و صنایع دفاعی، بیش از ده‌ها نوع از  انواع سامانه‌های راداری در بردها و فرکانس‌های مختلف ساخته و تولید انبوه کرده است، رادارهای پسیو و اکتیوی تولید کرده که برخی آنها حتی نمونه‌هایش در دنیا هم گزارش نشده است.

مرزهای هوایی کشور را با سامانه‌های کاملا بومی رصد می‌کنیم

 تمام پروازهای متعارف و غیرمتعارف تحت رصد شبانه روزی پدافند است

معاون هماهنگ کننده نیروی پدافند ادامه داد: علاوه بر این سامانه‌های پدافند، کاملا بومی است که پوشش کامل هوایی داخل کشور و صدها کیلومتر خارج مرزهای هوایی ما را تامین کرده است و تمام پروازهای متعارف و غیرمتعارف (رادار گریز، پهپاد، موشک کروز)، تحت رصد شبانه روزی چشم‌های تیزبین مدافعان آسمان کشور در پدافند هوایی ارتش هستند.

وی گفت: طراحی و تولید بومی انواع موشک‌های دوش پرتاب مکانیزه، توپخانه‌های مجهز به کنترل آتش فعال و غیرفعال، انواع سامانه‌های موشکی تاکتیکی برد کوتاه و متوسط و گل سر سبد آنها سامانه موشکی پیشرفته برد بلند ضد کروز و ضدبالستیک باور ۳۷۳، ارمغان بیش از ۴ دهه تلاش و خود باوری مجموعه‌های دفاعی و پدافند هوایی برای رهایی از وابستگی است.

سرتیپ سپهری راد افزود: پیشرفت‌های پدافند هوایی در حوزه‌های جنگ الکترونیک، پدافند غیرعامل و دفاع سایبری با طراحی و تولید انواع تجهیزات پیشرفته، انواع هشداردهنده‌ها، اخلاگرها، منحرف‌کننده‌ها و توسعه زیرساخت‌های دفاع سایبری و الکتروسایبری  به مرحله‌ای رسیده است که هر متجاوز هوایی را نه تنها از تجاوز بلکه از نزدیک شدن به مرزهای هوافضای جمهوری اسلامی ایران پشیمان می کند.

وی فرایند آموزش نیروهای متخصص را متناسب با نیازهای نیروی پدافند هوایی و امری دائمی عنوان کرد و گفت: پدافند هوایی امروز دارای دانشگاه مقتدر و معتبر در رشته‌های مورد نیاز است که در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد نیروهای خود را آموزش می‌دهد. در سطوح آموزش‌های درجه‌داری و مهارتی هم مراکز آموزشی تخصصی دارد همراه با آموزش‌های پایه، کارکنان نیرو از آموزش‌های ضمن خدمت و تکمیلی هم بهره می‌برند. معتقدیم اساس رکن برتری در برابر تهدیدات دانشمندی و به روز بودن نیروی انسانی است.

 معاون هماهنگ کننده نیروی پدافند هوایی ارتش ادامه داد: کارکنان وظیفه علاوه بر دوره‌های آموزش عمومی جهت بکارگیری در برخی از مبادی تخصصی پدافند دوره‌های خاص مهارتی را طی می‌کنند تا بتوانند از تجهیزات خاص استفاده کنند.

سرتیپ سپهری راد ادامه داد: هرگونه تهدیدی که برای جمهوری اسلامی ایران ممکن است در ساعات اولیه یا در ساعاتی آتی ایجاد شود در شبکه فرمانده کنترل علیه آن اقدام تاکتیکی انجام می‌شود. این اقدام تاکتیکی ممکن است با سامانه‌های جنگ الکترونیک باشد، ممکن است با هواپیماهای طرح میلاد یا هواپیماهای اسکرامبل نیروی هوایی انجام شود و اگر به مرحله‌ای برسد که این تهدید و تخطی به تجاوز تبدیل شود قطعاً با این تهدید با سیستم سلاح‌های موشکی برخورد خواهد شد.

 روزانه ده‌ها اخطار می دهیم/بعضی تخطی‌ها برای ارزیابی سطح هوشیاری پدافند است

وی گفت: پدافند هوایی شاید روزانه ده‌ها اخطار به بعضی از تخلف‌ها می‌دهد که البته بعضی از این تخطی‌ها عمدی است تا از سطح هوشیاری پدافند هوایی آگاه شویم و اگر شما می‌بینید طی این ۴۲ سال هیچ گونه تجاوزی به خاک جمهوری اسلامی نشده به این دلیل است که دشمنان ما به توان بازدارندگی ایران پی برده‌اند. امروز پدافند هوایی در سطحی است که دشمنان اجازه تجاوز  به خود نمی‌دهند.  

معاون هماهنگ کننده نیروی پدافند درباره برگزاری رزمایش دیده‌بانی بصیر که اخیرا برگزارشد، گفت: کشور ما یک کشور ذوعارضه است. شاید با وجود بسیاری از سامانه‌های راداری و جمع‌آوری سیگنالی نیاز باشد که بعضی از دهلیزها و ورودی‌ها که با انتشار امواج نمی‌شود آنها را پوشش داد، توسط بعضی از سامانه‌های اپتیکی و دیده‌بانی رصد شوند. شبکه گسترده دیده‌بانی کشور یک شبکه مکمل و کمکی در کشف تهدیدات هوایی است که به کمک شبکه کشف راداری می‌آید و این کشف را کامل می کند.

سرتیپ سپهری راد افزود: به صورت غیرمترقبه و برنامه‌ای و هر دو شکل دائماً اعضا و اجزای شبکه فرماندهی کنترل را ارزیابی می‌کنیم با ایجاد وضعیت‌های مختلف روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه به شکل‌ تمرینات پاسگاه فرماندهی و رزمایش‌های نیمه سراسری و سراسری این ارزیابی‌ها انجام می شود.

معاون هماهنگ کننده نیروی پدافند هوایی ادامه داد: در رزمایش دیده بانی اخیر هم، شبکه دیده بانی، سامانه‌های اپتیکی نوین و نیروی انسانی با ایجاد وضعیت‌ و تهدیدات فرضی مورد ارزیابی قرار گرفتند که تا امروز نتایج بسیار خوب بوده است و این نتایج نشان دهنده هوشیاری و به روز بودن مجموعه نیروی انسانی و سامانه‌ها است.

فرمانده رزمایش دیده بانی بصیر نیروی پدافند هوایی ارتش افزود: امروز بیشترین تمرکز در تمرین بزرگ دیده بانی بر روی صحت و سرعت عملکرد کارکنان وسامانه‌های دیده بانی نوین وامنیت ارتباطات و دقت و سرعت کشف اهداف و انتقال گزارشات به شبکه یکپارچه پدافند هوایی در سراسر کشور است.

سرتیپ سپهری راد ادامه داد: در رزمایش دیده‌بانی تمرین سامانه‌های پیشرفته مخابراتی با قابلیت انتقال صوت و دیتا، مقابله با جمینگ در اختیار مجموعه دیده‌بان‌های کشور قرار گرفته است. بر این اساس داده‌ها و اطلاعات پست‌های دیده بانی در کوتاه ترین زمان ممکن به مراکز فرماندهی و کنترل منطقه ای (soc) جهت پردازش، تلفیق و تطبیق با اطلاعات راداری منتقل و از آنجا برای تصمیم گیری و اقدام در اختیار شبکۀ یکپارچۀ پدافند هوایی قرار می‌گیرد.

معاون هماهنگ کننده نیروی پدافند هوایی درباره اینکه آیا در آینده رزمایشی خواهید داشت، گفت: تمرینات تاکتیکی مستمر جزو لاینفک نیروهای نظامی است. اما رزمایش‌های نیرویی و مشترک فصلی و سالانه بصورت برنامه ای یا اقتضایی نیز برگزار می‌شود تا شبکه و نیروها همیشه در بالاترین آمادگی و هماهنگی قرار داشته باشند.

 باور ۳۷۳ ایده تکمیل شده ولی متفاوت از اس ۳۰۰ است

وی درباره مزایای باور ۳۷۳ نسبت به نوع خارجی آن گفت: باور ۳۷۳ یک ایده تکمیل شده ولی متفاوت با  اس‌۳۰۰ بود. اصرار جمهوری اسلامی ایران به دریافت اس ۳۰۰ این بود که اولا باید قراردادی که هزینه آن پرداخت شده بود اجرا می‌شد و ثانیا می‌خواست به عوامل تحریم‌کننده جهانی و ایادی غرب بفهماند که تحریم شکستنی است وگرنه خود سامانه خیلی برای ما آورده‌ای نداشت چرا که از سال‌ها قبل ساخت سامانه‌ای برتر از اس ۳۰۰ را آغاز کرده بودیم. ما می‌دانیم که خودکفایی و خوداتکایی از عوامل برتر ساز در صحنه نبرد است.

سرتیپ سپهری راد درباره تعامل نیروی پدافند با سایر نیروهای مسلح گفت: متولی دفاع از آسمان کشور پدافند هوایی ارتش است. برای اینکه پدافند هوایی بتواند هم ایمنی و هم امنیت پروازها را تامین کند و همزمان بتواند از مرزهای هوایی جمهوری اسلامی ایران دفاع کند باید با شرکت فرودگاه‌ها، سازمان هواپیمایی کشوری و تمام یگان‌های پدافند هوایی در نیروهای مسلح تحت شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور تعامل و همکاری کند.

معاون هماهنگ کننده نیروی پدافند هوایی درباره استفاده از پهپادها در پدافند هوایی گفت: توسعه پهپادها در جهان به دلیل بدون سرنشین بودن و تا حدودی ارزان تر از هواپیماهای با سرنشین رو به افزایش است و صنایع و نیروهای نظامی هم روی پهپادهای انتحاری، جنگ الکترونیک، شناسایی و جمع‌آوری سیگنالی، گشتی و راداری و...  هم تا حداقل ۲۰۵۰ سرمایه گذاری‌های کلانی کرده‌اند.

وی ایران را یک قدرت پهپادی در عرصه جهانی عنوان کرد و گفت: ایران در برخی حوزه ها از برخی ابرقدرت‌های نظامی هم جلوتر است و نمونه پهپادهایی که جمهوری اسلامی ایران چه در حوزه های غیرنظامی چه در حوزه نظامی دارد، در جهان گزارش نشده است.

مقابله با ریزپرنده‌ها برعهده یگان‌های حفاظت دستگاه‌هاست

سرتیپ سپهری راد درباره برنامه پدافند برای مقابله با تهدیدات ریز پرنده‌ها گفت: ستاد کل نیروهای مسلح شرح وظایف تمام نیروها را در حوزه ریزپرنده‌ها مشخص کرده است. ریزپرنده‌ها به خاطر اینکه بعضا دست پرتاب هستند و از اطراف مراکز و مناطق مهم و حساس به پرواز درآورده می‌شوند برابر دستورالعمل باید توسط یگان‌های تامین حفاظت آن مجموعه با آن مقابله شود البته هر کجا لازم باشد برابر دستور به سایر ارگان‌ها کمک می‌کنیم.

معاون هماهنگ کننده نیروی پدافند هوایی درباره امنیت هوایی کشور گفت: هر شیء پرنده‌ای در داخل مرزها و صدها کیلومتر خارج مرزها روزانه و شبانه روزی به دقت رصد می شود و در مقابل هرگونه اقدام و اشتباه و انحراف مسیری به سرعت اخطار داده می شود این نشان دهنده این است که چشمان بیداری در حوزه هوافضا و پدافند وجود دارد. لذا این آرامش، امنیت و ایمنی که در این حوزه هست، نشان دهنده  امنیت آسمان کشور است.

وی درباره شیوع کرونا و اثر آن در برنامه‌های پدافند هوایی گفت: نظم و انضباط ارتش، رصد، دقت در برنامه‌ریزی و حساسیت مجموعه قرارگاه زیستی ارتش که در سلسله مراتب ستاد کل نیروهای مسلح دارای جلسات منظم و مستمر و بعضا اضطراری است باعث شده است بحمدالله، ارتش کمترین آسیب را در حوزه کرونا داشته باشد. نیروهای مسلح و ارتش دارای بالاترین مراکز تجمعی نیروی انسانی هستند اما یک روز هم مراکز دانشگاهی و پادگانهای ارتش تعطیل نشد و نمی‌توانست تعطیل شود. همان طور که اعلام هم شد امن ترین مکان ها برای سربازان همین پادگان‌ها هستند ارتش تلاش کرد با نظم و انضباط تمام شیوه نامه‌های بهداشتی  را به روز انجام دهد.

هرتجاوز و قانون شکنی با پاسخ قاطع پدافند مواجه می‌شود

معاون هماهنگ کننده نیروی پدافند هوایی ارتش در پایان گفت: نیروی پدافند هوایی همچون سایر نیروهای مسلح در قبال کشور، ملت عزیز و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، وظیفه و تکلیفی بر عهده دارد و آن ایجاد و حفظ امنیت و آرامش پایدار در تمام حوزه‌های دفاعی و امنیتی هوافضایی است.  

وی تاکید کرد: قطعا با هر متجاوز و قانون شکنی، برابر مقررات و اصل دفاع مشروع، مقابله خواهیم کرد همانگونه که بارها نشان دادیم بر این قسم‌نامه خود پایبندیم و به دشمنان توصیه می‌کنم در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران عاقلانه رفتار کنند و از خط قرمزهای ما عبور نکنند.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.