نماینده سمن‌های محیط زیستی مشهد با اظهار خرسندی از حذف کمربندجنوبی مشهد، گفت: حالا مطالبه مهم ما اعلام ارتفاعات جنوبی بعنوان منطقه حفاظت شده و اراضی ملی است که آن را تا حصول نتیجه پیگیری خواهیم کرد.

 ارتفاعات جنوبی مشهد را منطقه حفاظت شده اعلام کنید

به گزارش قدس آنلاین، فرشته تقی‌زاده  با ابراز خوشحالی از توقف طرح ساخت اتوبان در ارتفاعات جنوبی این شهر و به نتیجه رسیدن مطالبه دوستداران محیط زیست و تلاش‌های رسانه‌ای، اظهار کرد: بالاخره پس از فراز و نشیب بسیار و تلاش‌هایی که از سال ۹۴ انجام شد، جلوی احداث اتوبان ارتفاعات جنوبی مشهد گرفته شد.

مدیرعامل انجمن دیده‌بان آب، هوا و زمین خراسان رضوی در خصوص اهمیت این ارتفاعات، اعلام کرد: مشهد مانند یک کاسه در گودی قرار دارد و زمانی که آلودگی روی سطح شهر ایجاد می‌شود، بادهای ارتفاعات جنوب این آلودگی را از بین می‌برند، ساخت و ساز ساختمان باعث می‌شود آن بادها کمانه کرده و در نتیجه آلودگی در شهر می‌ماند.

وی تشریح کرد: از سال ۹۴ پیگیری سازمان‌های مردم نهاد برای جلوگیری از تخریب ارتفاعات آغاز شد و در خرداد ۹۵ با پیگیری و دادخواست مکتوب دستور توقف انفجارات را دادستان وقت، آقای صادقی صادر کرد، در ۱۷ اردیبهشت ۹۶ اتاق فکر در دانشگاه فردوسی با حضور موافقین و مخالفین پروژه کمربند جنوبی  و نهادهای ذی ربط و دادستانی بازرسی، شورای حفظ حقوق بیت‌المال و نمایندگان سمن‌ها و جامعه کوهنوردی برگزار شد.

تقی‌زاده در ادامه با بیان اینکه این طرح از دیدگاه موافق و مخالف طرح بررسی و در نهایت این پروژه دارای تهدیدات بسیار زیاد محیط زیستی اعلام شد و تا انجام مطالعات و ارزیابی محیط‌زیستی توقف آن خروجی جلسه بود، تکمیل کرد: در تاریخ  ۲۳ اسفند ۹۶ شورای حفظ حقوق بیت‌المال این پروژه مخرب را  متوقف کرد تا پس از انجام مطالعات محیط‌زیستی تعیین تکلیف شود.

نماینده سمن‌های محیط زیستی مشهد یادآور شد: تمام این اقدامات با پیگیری‌های مستمر، مکاتبات، دادخواست‌ها و بازدیدهای میدانی با حضور جمع کثیری از مردم و حضور نماینده مجلس، نصرالله پژمانفر انجام شد تا اینکه همزمان با شیوع کرونا در اسفندماه ۹۸ مطلع شدیم بطور شبانه‌روزی با مجوز ستاد تدبیر و با توجیه ساخت پارکینگ و ایجاد راه دسترسی  در حال اجرای پروژه هستند.

وی با بیان اینکه شهرداری برای انجام مطالعات محیط‌زیستی، قراردادی با انجمن ارزیابی و مطالعات محیط زیستی ایران منعقد کرد که بخش چهار این مطالعات، در خصوص توقف پروژه بود، ادامه داد: این مطالبه‌گری با تکیه بر منابع علمی و نظرات متخصصین، ازطریق پیگیری از مراجع قانونی و با پشتیبانی مردم آگاه و دغدغه‌مند و حضور و همراهی اقشار و گروه‌های مختلف مطالبه‌گر با تغییرکاربری از ترافیکی به تفرجگاهی طبیعی و با حذف قانونی کمربند جنوبی از طرح تفصیلی شهر مشهد به نتیجه رسید.

تقی‌زاده در ادامه تصریح کرد: طبق ابلاغ استانداری، کمربند جنوبی قانونا از طرح تفصیلی شهر مشهد حذف شد و در هیچ دوره و زمانی نمی‌توانند در آن منطقه پروژه کمربند جنوبی را راه اندازی کنند؛ به عبارتی این پروژه هم حذف شده و هم از کاربری  ترافیکی  به تفرجگاهی طبیعی تغییر کاربری یافته است.

پیگیری‌های ما ادامه دارد

نماینده سمن‌های محیط زیستی مشهد در پایان خاطرنشان کرد: ارتفاعات جنوبی باید بکر و بدور از هرگونه ساخت و ساز بعنوان تنفس‌گاه شهر حفاظت شود؛ ما سازمان‌های مردم نهاد با هرگونه تصرف و تملک و ساخت و ساز در ارتفاعات جنوبی مخالفت داشته و در صورت وقوع  از مراجع قضایی آن را پیگیری می نماییم؛ همچنین پیگیری مطالبه مهم ما یعنی«اعلام اراضی ارتفاعات جنوبی بعنوان منطقه حفاظت شده و اراضی ملی» را مجدد پیگیری می‌کنیم.

انتهای پیام

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.