وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به اینکه دیدار روسای جمهوری روسیه و آمریکا در ژنو نتوانست باعث بهبود روابط دوجانبه شود، گفت: طرف روسی نیازی به "مذاکره صرفاً برای مذاکره" در چارچوب گروه نرماندی ندارد.

نشست پوتین-بایدن تغییر اساسی به وجود نیاورد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری «تاس»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که دیدار "ولادیمیر پوتین" و "جو بایدن"، روسای جمهوری فدراسیون روسیه و ایالات متحده در ژنو نتوانست تغییرات اساسی در روابط مسکو و واشنگتن بوجود آورد و طرف آمریکایی همچنان بر این عقیده است که می‌تواند دستور کار سیاست داخلی را بر روسیه تحمیل کند.

لاوروف امروز (دوشنبه) در سخنرانی برای دانشجویان مدرسه شبانه روزی وزارت دفاع روسیه در این باره گفت: «ما بر این عقیده هستیم که همواره دیدار و گفت‌وگو بهتر از انفعال است و نشست سران ژنو نیز بر اساس همین منطق انجام شد که به عقیده من، مثبت هم بود. ولی این نشست نتوانست پیشرفت و تغییرات اساسی در روابط روسیه و آمریکا بوجود آورد. ایالات متحده همچون گذشته فکر می‌کند که این حق را دارد تا دستور کار سیاست داخلی را بر ما تحمیل کند. آنها در حالی که بطور علنی ما را به دخالت در امور داخلی کشورشان متهم کرده و هیچ دلیل و سندی هم در این رابطه ارائه نمی‌دهند، ولی خود از تلاش برای مداخله در امور داخلی روسیه دست برنداشته‌اند.»

وزیر خارجه روسیه همچنین یادآور شد که مقامات واشنگتن در حال درک ضرورت وجود یک مکانیزم برای بررسی نگرانی‌های متقابل با مسکو هستند. وی ادامه داد: «خدا را شکر که امروزه به نوعی این درک در بین مقامات واشنگتن در حال افزایش است که باید کانال ارتباطی و یک مکانیزمی وجود داشته باشد تا نگرانی‌های متقابل دو کشور مطرح و بطور اصولی و حرفه‌ای مورد بررسی قرار بگیرد. برای اینکه ما نیز ادعاهایی نسبت به طرف آمریکایی داریم و برخلاف مقامات واشنگتن، برای اثبات ادعای خود دلیل و شواهد لازم را نیز می‌توانیم ارائه دهیم.»

آمریکا خود می‌داند که دیگر نمی‌تواند مانع از تکمیل خط لوله "جریان شمالی-۲" شود

سرگئی لاوروف در بخش دیگری از سخنرانی خود اعلام کرد که دولت جو بایدن به خوبی آگاه است که امکان توقف تحقق طرح ساخت خط لوله گاز "جریان شمالی-۲" که بزودی به اتمام خواهد رسید، وجود ندارد. وی گفت: «با این وجود، مقامات واشنگتن اصرار دارند که مواضع خود را تغییر نداده و همچنان با این طرح مخالفت کنند. در حالی‌که عقل سلیم حکم می‌کند، زمانی که تو نمی‌توانی واقعیتی را تغییر دهی، آن را بپذیری.»

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین تأکید کرد: « طرف روسی علاقه‌ای به نظریه جدید "مذاکره به‌خاطر مذاکره" در چارچوب گروه نرماندی نداشته و تا زمانی که حداقل ضرورت اجرای تصمیمات اتخاذ شده در نشست سران این گروه در دو سال قبل - دقیقاًدر ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ در پاریس - مورد تأیید طرفین قرار نگیرد، به چنین برقراری تماسی نیاز ندارد. مقامات کی‌یف تاکنون از اجرای تمامی توافقات بدست آمده در نشست سران پاریس که توسط هر ۴ طرف مذاکرات امضاء شده، خودداری می‌کنند و این قابل قبول نیست.»    

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.