مدیرعامل شرکت تولید برق حرارتی با اشاره به آمادگی دولت برای واگذاری نیروگاه‌ها به صنایع، گفت: وزارت نیرو آماده است تا در زمینه احداث نیروگاه‌های جدید هرگونه تضمین و یا تشویق را بدهد.

نیروگاه‌های دولتی به شرط افزایش بازدهی به صنایع واگذار می‌شود

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از وزارت نیرو، محسن طرزطلب در سمینار تخصصی «چالش برق در زنجیره فولاد» با تاکید بر اینکه حداکثر تولید برق نیروگاه‌های حرارتی کشور در بهترین شرایط حدود ۵۱ هزار مگاوات است، افزود: حتی در شرایط ترسالی و فراهم شدن امکان استفاده حداکثری از نیروگاه‌های برق‌آبی این عدد از مرز ۶۰ هزار مگاوات عبور نخواهد کرد، ولی میزان نیاز مصرف فعلی برق در کشور به بیش از ۶۷ هزار مگاوات رسیده است، لذا در بهترین شرایط تولید انرژی باز هم دچار کسری شدید تولید برق هستیم.

وی یادآور شد: در چند سال اخیر به دلیل وقوع ترسالی امکان استفاده حداکثری از نیروگاه‌های برق‌آبی و جابجایی بار صنایع پرمصرف برای وزارت نیرو وجود داشت تا بتواند به نحوی دوران پیک مصرف برق را مدیریت کند، اما در سال جاری به دلیل افزایش دما و بروز خشکسالی بی‌سابقه در کشور این روند تحقق نیافته و مطمئناً مشکلات پیش آمده در تابستان امسال طی سال‌های پیش‌رو نیز ادامه خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: شرکت برق حرارتی برای مدیریت شرایط یاد شده و به منظور کمک به بخش صنعت و به‌ویژه صنایع فولاد کشور آماده است تا مالکیت نیروگاه‌های دولتی که با راندمان ۳۳ درصد در حال فعالیت هستند، به شرط تکمیل آن‌ها و افزایش راندمان این واحدها به ۴۸ درصد آن‌ها را در اختیار صنایع قرار دهد.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی با تاکید بر اینکه در حال شناسایی سرمایه‌گذاران و متقاضیان ورود به این عرصه هستیم، گفت: این شرکت آماده است تا نیروگاه‌های فرسوده دولتی را نیز در اختیار بخش فولاد قرار داده تا پروژه‌های نوسازی آن‌ها توسط صنایع اجرایی شود.

طرزطلب با اشاره به آمادگی برق حرارتی برای واگذاری ساختگاه‌های آماده احداث نیروگاه به صنایع، افزود: در صورتی که این اتفاق از سوی صنایع عملیاتی شود این تضمین نه از سوی وزارتخانه‌های نیرو و صمت بلکه از سوی دولت به صنایع داده خواهد شد که در صورت تبدیل واحدهای گازی به سیکل‌ترکیبی، نوسازی نیروگاه‌های فرسوده و احداث واحدهای جدید نیروگاهی، نسبت به قطع برق آن‌ها در شرایط نیاز مصارف خانگی، عمومی و تجاری اقدام نخواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه در کنار ساخت نیروگاه جدید باید نوسازی واحدهای قدیمی در دستور کار قرار گیرد، گفت: وزارت نیرو آماده است تا در زمینه احداث نیروگاه‌های جدید هرگونه تضمین و یا مشوق مورد نیاز صنایع را در اختیار آن‌ها قرار دهد. همچنین اگر صنایعی برای احداث نیروگاه جدید نیاز به ارز دارند، وزارت نیرو حاضر است هماهنگی لازم را با بانک مرکزی انجام دهد تا از محل صادرات بخش فولاد، ارز مورد نیاز احداث نیروگاه‌ها در اختیار صنایع قرار گیرد.

طرزطلب خاطرنشان کرد: علاوه بر همکاری با صنایع برای شروع عملیات اجرایی و احداث واحدهای جدید نیروگاهی حدود چهار هزار مگاوات نیروگاه گازی قابل ارتقا به سیکل‌ترکیبی، سه هزار مگاوات ساختگاه آماده احداث نیروگاه جدید و سه هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه فرسوده قابل نوسازی در اختیار این شرکت است که حاضریم آن‌ها را به صورت مزایده در اختیار صنایع قرار دهیم.

مدیرعامل برق حرارتی در پایان گفت: امکان دیگر برای صنایع، افزایش توان تولید و ارتقای واحدهای در حال اجرا است که برق حرارتی در صورت انجام سرمایه‌گذاری توسط بخش صنعتی امکان در اختیار قرار دادن برق تولید شده را به صنایع خواهد داشت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.