وزیر امور خارجه کشورمان در نخستین نشست خود با سفرای خارجی مقیم تهران با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران روابط حسنه با همسایگان و گفتگو با آنها را یک اصل می‌داند، تأکید کرد که در اولویت قرار گرفتن همسایگان به معنای نادیده گرفتن سایر کشورها نیست.

امیرعبداللهیان: گفتگو با کشورهای همسایه را یک اصل می‌دانیم/ اولویت همسایگان به معنای نادیده گرفتن دیگر کشورها نیست

به گزارش قدس آنلاین، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان امروز میزبان کلیه سفرا و روسای نمایندگان خارجی مقیم تهران بود.

وزیر امور خارجه در این دیدار که در ساختمان شهید سلیمانی دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت خارجه برگزار شد، به تشریح رویکرد دولت جدید در سیاست خارجی و اولویت های اصلی جمهوری اسلامی ایران در این حوزه پرداخت.

وی  در ابتدای سخنان خود، با اشاره به عنوان سیاست خارجی دولت سیزدهم یعنی سیاست خارجی متوازن، فعال، پویا و هوشمند ابراز داشت: ما تاکید داریم این پیام را به تمام جهان ارسال کنیم که سیاست خارجی ما مبنای متوازنی خواهد داشت. بر این مبنا یکی از اولویتهای اساسی ما، نگاه به همسایگان است. ما در این اولویت همسایگی هیچ استثنائی قائل نیستیم.

وزیر امور خارجه در ادامه نگاه ویژه به قاره آسیا را اولویت دیگر سیاست خارجی کشور دانست و گفت:قاره آسیا در قرن بیست و یکم از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است و وجود قدرتهای نوظهور اقتصادی، فرصتهای جدیدی را برای آسیا و جهان پدید آورده است.

وی تصریح کرد: ما دوستان و متحدان زیادی در میان همسایگان و در قاره آسیا داریم و در اولویت های سیاست خارجی خود به این دو محور توجه ویژه داریم. با این وجود، همانگونه که از عنوان برنامه سیاست خارجی دولت سیزدهم استنباط می شود، نگاه دارای اولویت ما نسبت به همسایگان و آسیا، به معنای نادیده گرفتن بقیه نقاط جهان نیست و توجه به کشورهای عربی و اسلامی، کشورهای آفریقایی، کشورهای آمریکای لاتین و اروپا و غرب، بخشی از سیاست خارجی فعال و پویای ما را تشکیل می دهد.

وزیر امور خارجه پاندمی کرونا را از اولویتهای موضوعی دولت دکتر رئیسی عنوان کرد و افزود: در کنار توجه به تولید حداکثری واکسن داخلی، ما در وزارت امور خارجه با همکاری سفرای محترم خارجی موفق به تامین مقادیر زیادی واکسن کرونا شدیم. همچنین با توجه به شرایط خاص و نگران کننده افغانستان، حتی از توجه به بیش از ۴ میلیون پناهنده این کشور نیز غافل نشدیم و برنامه واکسیناسیون این میهمانان افعانستانی در ایران را دنبال می کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از صحبتهای خود مواضع کشورمان درخصوص مذاکرات هسته ای را تبیین کرد و اظهار داشت: دولت سیزدهم مذاکره را یک ابزار موثر دیپلماسی می داند و ما به هیچ وجه از مذاکره فاصله نخواهیم گرفت. همانطور که در دیدار با آقای اریکه مورا تاکید کرم، ما مذاکره را با نگاه مثبت و فرصت به دیپلماسی باور داریم، اما معتقدیم مذاکره برای مذاکره نفعی برای ملت ایران و هیچ یک از طرفها نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: آمریکایی ها صدمه اصلی را به برجام وارد کردند و نه تنها متهم، بلکه مجرم اصلی در نقض برجام هستند.

وزیر امور خارجه ضمن تاکید بر این نکته که ایران از هر مذاکره ای که تامین کننده حقوق و منافع ملت بزرگ ایران باشد استقبال میکند، افزود: ما به مذاکره حکیمانه، متین و تامین کننده حقوق ملت قائل هستیم و فعالانه در این زمینه عمل می کنیم.

وی در ادامه اظهار داشت: ما مذاکرات بدون نتیجه و با اتلاف وقت را برای ملت ایران مفید نمی دانیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه به تحولات جاری در افغانستان پرداخت و  ضمن اشاره به ارتباط با همه طرفها در این کشور، بر تشکیل دولتی فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان تاکید کرد.

وی ضمن ابراز نگرانی از تحولات این کشور و نیز رشد تروریسم و قاچاق مواد مخدر تصریح کرد:ارسال کمکهای بشر دوستانه از اولویتهای مورد توجه ما بوده و علی رغم شرایط سخت موجود، تلاش کرده ایم گذرگاه های مرزی ما برای ارسال کمکها و مبادلات تجاری باز بماند.

امیر عبداللهیان با اشاره به وجود سوء تفاهم هایی در روابط دوجانبه با معدودی کشورها که مانع از تحرک روان و روابط مطلوب دیپلماتیک شده، بر توجه به منطق گفتگو تاکید کرد و گفت: ما گفتگو با کشورهای منطقه را یک اصل می دانیم و گفتگوهای درون منطقه ای را راهکاری جدی برای خروج از وضعیت موجود منطقه قلمداد می کنیم.

وی با ذکر این نکته که اولین سفر خارجی ایشان در مقام وزیر، شرکت در نشست بغداد بود، اظهار داشت: ما ضمن اینکه مداخلات خارجی و امنیتی سازی مسائل منطقه ای را مضر می دانیم،  از هر فرمتی که مشوق گفتگوهای درون منطقه ای باشد و خروجی آن به نفع صلح و ثبات و پیشرفت منطقه باشد حمایت می کنیم.

وی در ادامه به موضوع روابط با اروپا پرداخت و ضمن تاکید بر فرصتهای اروپا و غرب در سیاست خارجی متوازن دولت جدید ابراز داشت: اروپا فقط تروئیکا نیست.

وزیر امورخارجه همچنین تصریح کرد: تروییکای اروپا باید از بی عملی در اجرای برجام فاصله بگیرد. وی با اشاره اشاره به نقش ایالات متحده در عدم رفع تحریمها و ممانعت از منافع برجام برای ملت ایران، بخشی از مسئولیت را نیز متوجه تروئیکای اروپا دانست.

وی افزود: این موضوع  به رئیس جمهوری و وزیر خارجه فرانسه در سفر اخیر من به عراق، و همچنین به سایر همتایان من در تروئیکای اروپا منتقل شده است.

وی تاکید کرد: تروئیکای اروپا فرصت بازنگری و تغییر رویه برای نشان دادن عزم جدی خود در تعامل با ایران را دارد. در عین حال به سایر کشورهای اروپایی نیز خوشامد می گوییم و آمادگی داریم در قالب سیاست خارجی متوازن، روابطی فعال و پویا را با آنها پیگری کنیم. وی خاطرنشان ساخت: همه قاره ها و بخشهای جهان در این روابط مورد توجه ما خواهند بود.

وزیر امور خارجه در ادامه به موضوع فلسطین پرداخت و گفت: ماهمچنان رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی شناسیم و آن را نامشروع، و عامل ناامنی منطقه می دانیم. جمهوری اسلامی ایران طرح روشنی را مبنی بر برگزاری رفراندوم سراسری میان ساکنان اصلی سرزمین فلسطین، اعم از یهودی، مسیحی و مسلمان، و تشکیل یک دولت سراسری در فلسطین مبتنی بر رای و نظر مستقیم تمامی مردمی که ریشه در این کشور دارند، ارائه کرده است.

امیرعبداللهیان در بخش پایانی سخنان خود، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع سفرای خارجی، بر آمادگی وزارت امور خارجه برای پیگیری و فعال سازی بیشتر مناسبت دوجانبه و در صورت لزوم هماهنگی با سایر وزارتخانه ها و شخص ریاست جمهوری تاکید کرد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: دکتر رئیسی برای روابط خارجی و حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی اهمیت ویژه ای قائلند و از هر ابتکاری که به توسعه همکاری های جمهوری اسلامی ایران با تک تک کشورهای جهان کمک کند، استقابل می کنند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.