۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۹
کد خبر: 767691

  سرانجام پس از مدت‌ها امروز و فردا کردن، در نشست سه روز پیش کابینه عراق که به ریاست مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر این کشور برگزار شد، تکلیف زائران خارجی اربعین امسال معلوم شد تا بر اساس آن ایران با سهمیه‌ای ۳۰ هزار نفری و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس با سهمیه‌ای ۱۰ هزار نفری امکان حضور در این همایش بزرگ مذهبی را داشته باشند.

ابهامات مشتاقان زیارت اربعین برطرف نشد

در این جلسه تصویب شد زائران خارجی اربعین تنها با دو شرط حضور از طریق هوایی و انجام تست کرونایی که حداکثر سه روز قبل انجام شده باشد، حق ورود به عراق را دارند.

اما یکی دو روز قبل از این تصمیم، سایت سماح که می‌کوشد در همه سفرهای اربعین مرجعیت خود را اثبات کند و البته اکثر کسانی هم که به مشایه می‌روند معمولاً خیلی اقبالی به آن ندارند، اعلام کرد پیش‌ثبت‌نام سفر اربعین در این سایت انجام می‌شود و البته تأیید کرده بود هنوز هیچ چیزی معلوم نیست!

۲۴ ساعت پس از اعلام نظر رسمی دولت عراق، سایت سماح نوشت: «با توجه به اخبار واصله در خصوص تصمیم دولت عراق مبنی بر تخصیص سهمیه ۳۰ هزار نفری برای جمهوری اسلامی ایران جهت شرکت در مراسم اربعین و صرفاً تعیین مرز هوایی برای اعزام و ضرورت لزوم آگاهی از جزئیات و شرایط مدنظر کشور عراق و نحوه اعزام مشتاقان مقرر شد که ثبت نام فعلاً متوقف تا در این باره بررسی و تصمیم‌گیری و اعلام شود» و چند ساعت بعد از این پیام معترضانه، این سایت از دسترس خارج شد.

در همین شرایط و در حالی که تمام مشتاقان ایرانی سفر اربعین که در یکی از سال‌ها حدود ۳ میلیون نفر را هم ثبت کرده بودند و حالا این رقم را به میزان یک صدم کاهش یافته می‌دیدند و نگران بودند و هستند، رئیس ستاد اربعین در مصاحبه‌ای با تشریح شرایط اعلامی دولت عراق اظهار کرد: وزارت بهداشت و وزارت کشور عراق با حضور مسئولان سفارت ما در این کشور جلسه تشکیل دادند و با حضور ۳۰ هزار زائر ایرانی موافقت کردند. ما تصمیم گرفتیم که این ۳۰ هزار نفر را در قالب موکب‌دارانی که همه‌ساله در کشور عراق خدمات می‌دادند و همچنین کمیته‌هایی که در عراق وظایفی دارند، اعزام و سازماندهی کنیم؛ چرا که این عدد سهمیه قابل توزیع در کل کشور نبود و می‌توانست تبعیض‌هایی به وجود بیاورد. حسین ذوالفقاری افزود: ما امسال بنا داشتیم ۱۰۰هزار نفر از خادمان در اربعین شرکت کنند که درمجموع ۳۰هزار سهمیه به ایران داده شد.

وی تأکید کرد: مرزهای زمینی کاملاً بسته است و می‌خواهیم کسی به سمت مرزها حرکت نکند و هیچ‌گونه خدماتی در قالب موکب‌ها در مرزها ارائه نخواهد شد. به گفته ذوالفقاری عبور از مرزهای زمینی ممنوع است و دولت عراق برای متخلفان مجازات‌هایی اعمال می‌کند.

رئیس ستاد اربعین کشور همچنین خاطرنشان کرد: در کمیته امنیتی اجتماعی و ستاد ملی اربعین با حضور مسئولان وزارت بهداشت این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و این پیشنهاد مطرح شد «افرادی که واکسن دریافت کردند» و «فاقد بیماری زمینه‌ای هستند» در مراسم اربعین عراق شرکت کنند. در این زمینه دستورالعمل کاملی برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تهیه شد و مواردی که در کشور عراق باید مورد توجه قرار بگیرد هم در قالب دستورالعملی مشخص شده است.

برخی خبرها هم حکایت از برنامه‌ریزی صداوسیما برای اعزام تعداد زیادی از خبرنگاران و کارکنان این سازمان برای این مراسم دارد که گفته می‌شود این تعداد به چند صد نفر افزون می‌شود.

همچنین گزارش‌هایی از قم می‌رسد که از حرم حضرت معصومه «س» هم تعدادی در قالب موکب این حرم مطهر آماده حضور در این مراسم می‌شوند. با این همه سؤالی که همچنان برای مشتاقان باقی مانده این است که تکلیف کسانی که به طور انفرادی می‌خواهند در این همایش عظیم شرکت کنند و شرایط اعلامی هر دو کشور عراق و ایران را هم دارند، یعنی هم دو دُز واکسن خود را تا آخر این هفته زده‌اند، هم تست پی‌سی‌آر قبل از سفر را خواهند داد و هم بیماری زمینه‌ای ندارند و هم قبول خواهند کرد که هوایی مشرف شوند، چیست و چگونه و کجا باید مراجعه کنند؟ آیا طبق روال قبل نیازی به گرفتن ویزا نیست؟ اگر باید ویزا گرفته شود باید انفرادی اقدام شود یا گروهی؟ به شرکت‌ها مراجعه شود یا به سفارتخانه یا کنسولگری‌های عراق؟

با توجه به زمان کم و ابهامی که باقی مانده است، ضروری است مسئولان مربوط به صراحت تکلیف این‌گونه افراد را که مثل همیشه کوله‌هایشان را آماده نگه‌داشته‌اند و می‌خواهند اقدام کنند مشخص کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.