یک ویروس شناس با بیان اینکه هیچ اطمینانی به روند کاهشی فعلی بیماری در کشور وجود ندارد، گفت: واقعیت این است که اکنون اصلا شرایط مناسبی نداریم؛ هرچقدر گردش ویروس را کاهش دهیم، به تبع آن مرگ هم کاهش می‌یابد. بنابراین باید چرخش ویروس را بشکنیم تا تعداد موارد مثبت و در نتیجه مرگ و میر کاهش یابد.

کار خاصی برای مدیریت کرونا نشد / بیماری طبق روند طبیعی خود، در حال کاهش است

به گزارش قدس آنلاین، دکتر علیرضا ناجی  رییس مرکز تحقیقات ویرس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره روند کرونا در کشور، گفت: با توجه به اینکه کار خاصی در کشور برای مدیریت بیماری انجام نشد، در حال حاضر در اکثر استان‌ها بیماری بر اساس روند طبیعی خودش پیش می‌رود و به نظر می‌آید که در حال کاهش از قله بیماری است. البته چند استان کشور هنوز کاهشی نشده‌اند و رو به افزایش هستند.

روند کاهشی "غیرقابل اطمینان" بیماری در کشور

وی با بیان اینکه هیچ اطمینانی به این روند کاهشی وجود ندارد، گفت: چراکه ما همچنان هر روز تعداد بالایی موارد مثبت داریم و در عین حال با توجه به شرایطی که داریم که ویروس در حال چرخش است، خطر ورود واریانت‌های جدید و گردش آن‌ها بسیار زیاداست. بر همین اساس است که به شخصه فکر می‌کنم دولت باید بسیار سریع‌تر وارد موضوع شود و سریع‌تر اقدامات غیردرمانی مناسب و همچنین واکسیناسیون سریع اقدام کند که البته خوشبختانه خبرهای خیلی خوبی در زمینه واکسیناسیون اعلام شده و چندین محموله وارد شده و قرار است ادامه یابد.

لزوم افزایش تست های شناسایی کرونا در کشور

ناجی تاکید کرد: در عین حال در کنار این موضوع باید اقدامات غیر درمانی‌مان را بسیار قوی کنیم. زیرا در غیر این صورت اتفاقات بدی در کشور رخ دهد. اقدامات غیر درمانی هم اقدامات متعددی است. به عنوان مثال یکی از این اقدامات افزایش تعداد تست‌های شناسایی است. ما در ایران یک زمانی به انجام ۱۲۰ هزار تست در روز هم رسیدیم. در حالی که اکنون این میزان تست انجام نمی‌شود. مزیت انجام تست بالا، شناسایی زودهنگام و امکان کنترل است. با توجه به شیوع روزانه‌ و تعداد بالای موارد مثبت روزانه‌ای که داریم، حداقل در ایران باید روزانه ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تست انجام دهیم تا بتوانیم همه موارد را به صورت وسیع شناسایی کنیم. وقتی موارد مثبت و موارد در تماس با افراد مثبت شناسایی می‌شوند، می‌توانیم اقدام مناسب انجام دهیم. یعنی این افراد را ایزوله و قرنطینه کرده، درمان و در صورت لزوم بستری کنیم که باعث می‌شود این افراد در جامعه راه نیفتند و ویروس را به دیگران منتقل نکنند.

موارد مثبت بیماری باید واقعی و به شدت کاهش یابد

وی گفت: یکی دیگر از اقدامات غیردرمانی آموزش مردم است. اکنون دوباره مقداری تاب آوری‌ مردم بیشتر شده و دارند رعایت می‌کنند، اما همچنان عده‌ای هستند که رعایت نمی‌کنند. مهمانی می‌روند، مهمانی می‌دهند، مسافرت می‌روند و ... که باید جلوی این موارد گرفته شود. بر اساس اطلاعاتی که هست باید شهرهایمان را در صورت خیز بیماری سریعا ببندیم، سکون ایجاد کنیم تا چرخه روزانه ۳۰ تا ۴۰ هزار موارد مثبتی که داریم می‌بینیم، به زیر ۵ تا ۶ هزار نفر کاهش یابد. باید توجه کرد تا زمانی که موارد مثبت روزانه‌مان را به صورت واقعی به این عدد کاهش ندهیم، اتفاق مثبتی در زمینه بیماری در کشور رخ نمی‌دهد. ما باید این اقدامات را انجام دهیم.

بحران کرونا

زنجیره پُرچرخش ویروس را بشکنیم

ناجی تاکید کرد: در عین حال اکنون در یک بحران قرار داریم. ما این اقدامات غیر درمانی و تصمیمات به موقع را باید بسیار زودتر از این‌ها اتخاذ کنیم و اجازه ندهیم که کشور وارد بحران شود. با این حال اکنون هم باید این اقدامات را انجام داده و جدی بگیریم تا سریع‌تر زنجیره پر چرخش ویروس را بشکنیم. واقعیت این است که اکنون اصلا شرایط مناسبی نداریم. ما هرچقدر گردش ویروس را کاهش دهیم، به تبع آن مرگ هم کاهش می‌یابد. وقتی روزانه این تعداد بالا موارد مثبت داریم و تعداد زیادی از آنها در بیمارستان بستری می‌شوند و عده‌ای هم در آی سی یو بستری می‌شوند، مرگ و مر هم بالا خواهد بود. بنابراین باید چرخش ویروس را بشکنیم تا تعداد موارد مثبت و در نتیجه مرگ و میر کاهش یابد.

۲۰ تا ۳۰ درصد سالمندان هنوز واکسن نزده اند

لزوم لکه گیری واکسیناسیون و تزریق دُز بوستر

وی گفت: دوما باید واکسیناسیون را افزایش دهیم و گروه‌های خطرمان را هم سریعا تحت پوشش واکسیناسیون بریم. اکنون نزدیک ۲۰ تا ۳۰ درصد از افراد سالمندمان هنوز واکسن نزدند، برخی از سالمندان نیز ممکن است واکسنی را تزریق کرده باشند که خیلی تاثیر نداشته باشد، باید هم لکه‌گیری‌های واکسیناسیون را انجام دهیم و هم با دوزهای سوم و بوستر برای افرادی که سن بالا دارند یا خطرات خاص و افزایش ریسک دارند و همچنین برای کادر درمان تاثیر واکسن را در این افراد افزایش دهیم و  باید این اتفاق انجام شود. در این صورت هم موارد بیماری کاهش می‌یابد و هم موارد مرگ و میر.

لزوم افزایش پایش ژنتیکی ویروس با توجه به واریانت های جدید

وی درباره میزان احتمال بروز پیک ششم در کشور، گفت: باید نسبت به این موضوع حساس باشیم، اطلاعات را کسب کنیم و به موقع اقدام کنیم. در عین حال با توجه به واریانت‌های جدید باید پایش ژنتیکی‌مان را افزایش دهیم. این موضوع بسیار مهم است. در واقع شناسایی به موقع واریانت‌ها یکی از عوامل بسیار مهم در پیش‌بینی‌ها و اقدامات غیر درمانی است. باید در این زمینه هوشیار باشیم و با نظارت و پایش و اقدامات غیردرمانی از بروز پیک جدید در کشور پیشگیری کنیم.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.