ناوگروه رزمی هفتادوپنجم نیروی دریایی ارتش، متشکل از ناوشکن تمام ایرانی سهند و ناوبندر مکران در اقدامی که از آن به بزرگ‌ترین و تاریخی‌ترین رویداد نظامی در عرصه دریایی جمهوری اسلامی نام برده می شود، پس از دریانوردی ۴۵ هزار کیلومتری و عبور از سه پهنه اقیانوسی (هند، آرام و اطلس)، روز گذشته به کشور بازگشت.

 رکورد زنی دریانوردان

این ناوگروه ۲۰ اردیبهشت امسال حرکت خود را از بندرعباس آغاز و با گذر از دماغه امید نیک در جنوبی‌ترین نقطه آفریقای جنوبی، دریای مانش میان انگلیس و فرانسه، دریای بالتیک در منطقه اسکاندیناوی و سرانجام خلیج فنلاند به سن پترزبورگ رسیده بود. دریانوردی این ناوگروه ایرانی البته از چشم دشمنان هم پنهان نمانده و سر و صدای زیادی به پا کرده بود. ۲۰ خرداد ماه دریادار سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش اعلام کرد این ناوگروه ایرانی توانست برای نخستین بار و بدون پهلوگیری در بنادر دیگر کشورها وارد اقیانوس اطلس شود. در پی آن شبکه سی‌ان‌ان گزارش داده بود پنتاگون و آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده این ناوها را از نزدیک زیر نظر دارند. این رسانه مدعی شد نهادهای امنیتی غربی در تلاش‌اند بدانند هدف ایران از اعزام این ناوها چیست.

حضور در مانور دریایی روسیه بیانگر توان دریایی ماست

فرمانده نیروی دریایی نداجا روز گذشته در نشست خبری که به منظور تشریح اهداف این مأموریت برگزار شد عبور این ناوگروه از کنار ۵۵ کشور را نشانه ای از خودباوری و توانمندی جمهوری اسلامی عنوان کرد. امیر دریادار شهرام ایرانی با بیان اینکه مأموریت دریایی این ناوگروه در تاریخ ماندگار شد، گفت: توانستیم در این راهپیمایی از سه کانال مهم و هشت تنگه دریایی با سلامت عبور کنیم.

با این حال یک تحلیلگر مسائل نظامی نیز در گفت‌وگو با قدس اقدام جمهوری اسلامی در اعزام ناوگروه به آب‌های دوردست را به خودی خود دارای اهمیت بسیار می‌داند. مهدی بختیاری می گوید: حضور ناو سهند که صفر تا ۱۰۰ آن در خاک ایران تولید شده از توانایی بالای صنعت دریایی ما حکایت دارد. همچنین استفاده از ناوبندر پشتیبانی مکران یک ایده بسیار خوب بود و درک بالا و آینده‌نگری موجود در صنعت نظامی ما را نشان داد که می‌تواند توان و برد دریایی ما را بالا ببرد. وی تصریح کرد: نکته دیگر تأثیر مثبتی است که این‌گونه دریانوردی‌ها روی نیروها دارد. میانگین سنی نیروهای فعال روی این ناوها بسیار پایین و در حد ۳۰ سال است. این‌گونه دریانوردی‌ها، هم به لحاظ تجربه‌اندوزی و هم به لحاظ بالا بردن اعتماد به نفس از اهمیت بالایی برخوردار است. این تحلیلگر حوزه نظامی و امنیتی همچنین با تأکید بر اینکه حضور و شرکت ایران در مانور دریایی روسیه که خود از ابرقدرت‌های دریایی است از جایگاه بالای ما در این حوزه حکایت دارد، افزود: یگان دریایی ما پیشتر اقیانوس هند و آرام را درنوردیده بود؛ حرکت جدید نشان داد جمهوری اسلامی کم‌کم دست‌های خود را برای حضور در آب‌های آزاد بلندتر کرده و نتیجه این اقدام گسترش عمق راهبردی دریایی ایران است.

اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران

حسین دلیریان دیگر تحلیلگر حوزه نظامی هم می‌گوید: از نظر راهبردی به دلیل اینکه نیروی دریایی ما تا همین چند سال پیش خیلی در حوزه آب‌های بین‌المللی حضور نداشته و عرض اندام نمی‌کرد، در گام نخست این حرکت بسیار مهم است و نشان می‌دهد ما به این توانمندی رسیده‌ایم که شناورهایی بسازیم که بتوانند راهپیمایی طولانی دریایی را انجام دهند. معمولاً کشورهایی در این زمینه ورود دارند که توانایی فناورانه بالایی دارند. این اثبات می‌کند جمهوری اسلامی در این حوزه  توانمندی خوبی دارد. دلیریان افزود: حضور جمهوری اسلامی در چنین مأموریت‌هایی همچنین این پیام را به دشمنان منطقه‌ای و جهانی ما می‌دهد که ایران در سالیان اخیر به توانمندی رسیده که اگر لازم باشد می‌تواند برای حفظ امنیت و منافع، ناوگروه‌های بزرگ‌تر و توانمندتر به اقصا نقاط جهان اعزام کند. برای نمونه کاری که جمهوری اسلامی در گذشته در حوزه تأمین امنیت آب‌های خلیج عدن و تنگنه باب المندب در مقابله با دزدان دریایی کرد همین معنا را برای غربی‌ها فهماند؛ همان‌گونه که در عملیات‌های مختلفی که ارتش انجام داد، حتی چندین فروند کشتی خارجی هم نجات پیدا کرد. حال حضور ناو سهند به عنوان یک ناو تمام ایرانی نوعی قدرت‌نمایی جمهوری اسلامی در دریا محسوب می‌شود و اقتدار ایران را به رخ جهانیان کشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.