۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۸
کد خبر: 767840

نفتکش ایرانی؛ برگ برنده لبنان در بازی با غرب

حسین محمدی اصل - کارشناس مسائل غرب آسیا

مسئله تحریم لبنان توسط واشنگتن و غرب در حوزه سوخت و برق یکی از اتفاقاتی بود که توجه همگان را به خود جلب کرد. اعتقاد برخی بر این بود در آخر این شاهنامه شاهد جنگ داخلی گسترده‌ای خواهیم بود و این رخداد منتهی به تأمین امنیت هرچه‌بیشتر صهیونیست‌ها در نخستین روزهای ریاست اسحاق هرتزوگ بر دولت اشغالگر می‌شود.

نگفته پیداست لبنان هم یکی از مصادیق دخالت و دست‌اندازی قدرت‌های خارجی است؛ عربستان سعودی به دلیل استیلاطلبی، فرانسه با القای قیمومیت و آمریکایی‌ها برای تأمین امنیت اسرائیل و منافع کاخ سفید. هرکدام به نوعی اقدام به تخریب لبنان و مانع‌تراشی بر سر راه این کشور می‌کنند.

در این میان اما اعزام نفتکش‌های ایران  در روزهای اوج تشنج و تحریم‌های سوختی و برقی کشور لبنان یک اقدام فراتجاری و راهبردی محسوب می‌شود. تصور صهیونیست‌ها این بود درزمینه واردات نفت از ایران اتفاقی نمی‌افتد و جامعه لبنان به‌سمت تشنج، ناامنی و جنگ داخلی پیش می‌رود و ابتکار عمل به‌دست صهیونیست‌ها می‌افتد.

اما تحریم علیه ملت لبنان موجب ورود ایران اسلامی به بازی لبنان این بار از دریچه اقتصادی و تجاری شد. این اتفاق که در هماهنگی کامل با حزب‌الله لبنان برای جلوگیری از بروز بحران در امنیت این کشور رخ داد همه فعالان بین‌المللی و داخلی لبنان را دچار شوکی عمیق کرد. حزب‌الله لبنان با سرعت وضعیت لبنان را آرام و فضای کشور را ایزوله کرد. پس از وصول دومین محموله نفتی ایران به‌لبنان و سخنرانی سیدحسن نصرالله در مورد کشتی سوم، اغلب تحلیلگران به‌این نتیجه رسیدند دیوار تحریم‌ها علیه لبنان

فرو ریخته است. حزب‌الله و شخص سیدحسن نصرالله از این تنها فرصتش به‌خوبی استفاده کرد تا همه دشمنان عروس خاورمیانه را آچمز کند. نفتکش ایرانی تنها برگ روی میز سیدحسن بود و او با همین یک برگ بازی را برد. حالا می‌بینیم آمریکا به‌ دست‌وپا افتاده است تا از طریق اردن برق به لبنان برساند، چرا که بیم آن دارد پای ایران بیش از این به لبنان باز شود. تصمیم سید مقاومت همچنین به همه اثبات کرد حتی تحریم‌های ظالمانه علیه ایران نیز به‌راحتی قابل شکستن است و اقتدار ملت‌ها به مصاف تحریم‌ها خواهد رفت. گفتمان حزب الله لبنان به دلیل مردمی بودن کارآمد است. سید حسن نصرالله با درک صحیح شرایط منطقه و صهیونیست‌ها این تصمیم را گرفت زیرا بر کسی پوشیده نیست اگر اتفاقی برای کشتی‌های حامل سوخت بیفتد فاصله نزدیک‌ترین سکوی گاز اسرائیل‌ تا لبنان ۳۵ کیلومتر است و حزب‌الله قدرت تخریب مواضع دریایی و جنگ‌های نامنظم را در اختیار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.