مدرس حوزه و دانشگاه و پژوهشگر دینی با تاکید بر اینکه نهج‌البلاغه بزرگترین معمار و معلم زندگی بشر است گفت: حضرت علی (ع) بالاترین معمار رستگاری بشریت در تمامی زمینه‌های و عرصه‌های زندگی فردی و اجتماعی بشری است.

 نهج‌البلاغه بزرگترین معمار و معلم زندگی بشر است

به گزارش قدس آنلاین، مجید زجاجی افزود: اگر فردی بخواهد به زیبایی ذات شخصیت امیرالمومنین(ع) را، نه تنها شخصیت بلکه منطق و جایگاه آن حضرت در اسلام و بالاترین معمار بشریت در تمامی زمینه‌ها بعد از پیامبر(ص) را بشناسد و بداند باید به نهج‌البلاغه مراجعه کند.

وی با بیان اینکه این کتاب شریف انسان را به شناخت شخصیت مولا رهنمون و در زندگی هدایت می‌کند، اظهار داشت: روایت‌ها و تاریخ نیز از معرفی شخصیت امیرالمومنین(ع) سخن‌های فراوانی دارد.

مدرس حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه تمامی حرکت‌ها، رفتار و کردار امام علی(ع) و سخنان آن حضرت هر کدام مجموعه‌ای ارزشمند است که می‌توان هزاران ارزش از آن استخراج کرد، اظهار داشت: برای مثال امیرالمومنین(ع) در زمینه عدالت اجتماعی که زمینه های مختلفی از جمله عدالت اقتصادی، سیاسی، معنوی روحی روانی سخن فرموده است.

اقتصاد اسلامی اقتصادی بر مبنای استخراج صحیح از قرآن و عترت

زجاجی، عدالت را بدون افراط و تفریط دانست و گفت: منظور از عدالت اقتصادی، اقتصادی اسلامی به معنای واقعی کلمه و استخراج صحیح آن بر مبنای قرآن و عترت است که هیچ اقتصادی در دنیا بالاتر از این نوع اقتصاد نیست و سایر اقتصادهای موجود در نوسان و با ایجاد اختلاف طبقاتی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد بدون عدالت منظور نظر امام علی(ع) فقرا را فقیرتر، سرمایه‌داران مرفه را مرفه‌تر و زورگویان را زورگو تر می‌کند، ادامه داد: این اقتصاد سالمی نیست و در نگاه کلی، اقتصاد سالم، اقتصادی است که از مجامع عمومی رفع نیاز کند.

به گفته وی، بر پایه کلام امیرالمومنین (ع) عدالت اقتصادی در مصرف نیز یعنی اینکه نباید کالا و محصول خوب و عالی را روی جعبه و کالای بد را زیر آن پنهان کرد و به مردم فروخت، بلکه باید کالاهای خوب بدون تفاوت در افزایش قیمت و تبعیض بین فقیر و غنی به دست تمامی مردم برسد.

سخنران نشست‌های مذهبی با تاکید بر اینکه امام علی(ع) در نگاه به تمامی اقشار جامعه عدالت را رعایت می‌کرد، خاطر نشان کرد: آن حضرت پس از جنگ صفین خانواده عمار یاسر را به عنوان رزمنده جنگ تفقد و حمایت کرد.

عدالت امام علی(ع) حتی به پیرمرد نصرانی

زجاجی با یادآوری اینکه حضرت علی (ع) هنگام مشاهده پیرمرد فقیری در حال گدایی دستور دادند که وی را از بیت‌المال تامین و زندگیش را بهبود بخشند، ادامه داد: آن حضرت وقتی گدایی پیرمرد فرتوت و نابینا را دید و پرسید این مرد کیست و چرا گدایی می کند که در جواب گفتند نصرانی است؛ آن حضرت فرمود: "تا آن زمان که قدرت کار کردن داشت از او کار کشیدید و اینک که پیر شده و قدرت کار کردن ندارد، از تامین روزیش دریغ می‌ورزید؟ "از بیت المال زندگی او را تأمین کنید و حتی امام حسن (ع) نیز پرداخت این مقرری را در زمان خود به آن پیرمرد ادامه داد. (مَرَّ شَیخٌ مَکفُوفٌ کَبیرٌ یَسألُ. فَقالَ أمیرُالمُؤمِنینَ: ما هذا؟ فقالُوا : یا أمیرَالمُؤمِنینَ! نَصرانیٌّ. فَقالَ : استَعمَلتُمُوهُ حَتّی إذا کَبُرَ و عَجَزَ مَنَعتُمُوهُ، أنفِقُوا عَلَیهِ مِن بَیتِ المالِ) "

وی این حرکت و تفکر امام علی (ع) را در آن زمان همان پشتوانه بیمه در برهه کنونی عنوان و اضافه کرد: از این حرکت می‌توان نتیجه گرفت نگاه امیرالمومنین (ع) به ارزش‌ها در قالب عدالت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، تربیتی و معنوی نمود دارد و اهمیت به ارزش‌های مثبت و تحقق آن عامل گسترش عدالت در جامعه است.

زجاجی با تاکید بر اینکه همگان با فهم بسیار خوب این مسایل و اجرای زیبای آن در زندگی فردی و اجتماعی می‌توانند سعادت و سلامت خود، خانواده و جامعه را تضمین و محقق کنند، اظهار داشت: اگر ارزش‌های جامعه مثبت باشد آن جامعه نیز به سوی رفتار و عملکرد مثبت و اگر ارزش‌های آن منفی باشد به سوی رفتار منفی می‌رود.

به گفته وی، مبحث عوامل ارزش‌ها، موارد افت ارزش‌ها و رشد آن، تاثیرگذاری زمان و مکان در ارزش‌ها و نقش حاکمان در ایجاد ارزش‌ها و روند و رشد آن، نقش مردم در تحقق ارزش‌ها برای هدایت جامعه و افراد در نهج البلاغه بسیار قابل تامل و توجه است.

ابقای ظلم در منطق امیرالمومنین(ع) ممنوع است

نویسنده و مولف بیش از ۵۰ اثر دینی و معارفی درباره ظلم و ظالم نیز در کلام مولا علی (رع) افزود: آن حضرت در بحث حکومت اسلامی لحظه‌ای با معاویه کوتاه نیامد و حتی وقتی به طور ظاهری خلافت را به او دادند آن حضرت معاویه را با وجود اصرار اطرافیان بر حکومت شام ابقا و قبول نکرد و در پاسخ فرمود من حتی برای یک لحظه به ابقای ظلم کمک نمی‌کنم.

وی با تاکید بر ممنوع بودن ابقای ظلم در منطق امام علی(ع) افزود: نظیر این بحث همان مساله تاریخی اجاره دادن شترهای صفوان جمال به حاکم در زمان امام موسی بن جعفر(ع) است که صفوان جمال نزد حضرت می‌آید و حضرت موافقت نمی‌کند و می‌فرماید همین اندازه که حاکم سفر برود و برگردد، اجاره را بدهد و تو منتظر باقی ماندن آن هستی؛ همین اندازه یعنی باقی ماندن ظلم تا این اندازه نیز ابقای ظلم جایز نیست.

به گفته وی، ظلم در هر زمان و مکانی شکل‌های متفاوتی دارد و در برهه کنونی صهیونیست، آمریکای جنایتکار و ایادی دست نشانده آنان ضد مردم مظلوم و مسلمان دنیا توطئه و زمینه ظلم را فراهم می‌کنند، از این رو باید چگونگی برخورد با این ظالمان جنایتکار را در جلوگیری از ابقای ظلم تبیین کرد.

شهرستان کاشان از ۲۱ مهر ۱۳۹۹ به مدت ۲ سال به عنوان نخستین پایتخت نهج‌البلاغه کشور نام‌گذاری شده است؛ افزون بر ۵۰ نفر حافظ نهج‌البلاغه، یک هزار و ۲۰۰ نفر حافظ بخش‌هایی از این کتاب ارزشمند، ۲۰۰ نفر حافظ کل قرآن مجید و ۱۵ نفر حافظ کل صحیفه سجادیه در شهرستان کاشان آموزش دیده‌اند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.