این روزها در خراسان‌جنوبی خبری از میوه ارزان نیست و کارشناسان سوء استفاده دلالان، افزایش کرایه حمل و عدم نظارت را از علل گرانی محصولات باغی می‌دانند.

گرانی میوه در بازار خراسان جنوبی/ عدم نظارت ها دلالی را رونق داد

به گزارش قدس آنلاین، گفت و گو ها و نظرات کارشناسان حوزه سلامت را که می‌خوانیم همه بر این نکته اتفاق نظر دارند که تقویت سیستم ایمنی بدن از طریق تغذیه مناسب به ویژه مصرف برخی میوه‌ها یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلاء به کرونا و یا بهبودی سریع‌تر مبتلایان است.

اما وقتی مردم با توجه به این توصیه‌ها و با برای مصرف خانواده به بازار میوه مراجعه می‌کنند، درمی‌یابند که قیمت انواع مختلف میوه با موجودی جیب یا عابر بانکشان همخوانی ندارد! و چیزی به نام میوه ارزان در بازار یافت نمی‌شود.

قیمت همان خربزه و هندوانه‌ای که معمولاً اقشار متوسط و ضعیف جامعه خریداری می‌کردند، نسبت به چند ماه قبل افزایش داشته است و قید خرید آن را می‌زنند.

میوه تبدیل به یک کالای لوکس شده است

رضا بهمنی از همشهریان خراسان‌جنوبی اظهار کرد: خرید میوه و به ویژه برخی از انواع آن تبدیل به یک خرید لوکس شده است و اقشار ضعیف امکان استفاده از آن را ندارند.

وی بیان‌کرد: حتی در بازار روزها که معمولاً قیمت میوه از برخی نقاط شهر ارزان‌تر است مردم به واسطه گرانی معمولاً از سر ناچاری به سراغ میوه‌های نامرغوب و حتی پلاسیده می‌روند که مقداری ارزان‌تر است تا حداقل دست خالی به خانه نروند.

این شهروند خراسان‌جنوبی افزود: این در حالی است که این روزها مردم هر وقت تلویزیون را روشن می‌کنند و یا خبرگزاری و یا روزنامه‌ای را نگاه می‌کنند، در آن کارشناسان سخن از نقش مصرف انواع ویتامین‌ها در بهبودی کرونا و یا پیشگیری از آن از طریق تقویت سیستم ایمنی بدن دارند.

فاطمه مودی از دیگر شهروندان خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه قیمت انواع میوه رو به افزایش است، گفت: حتی هندوانه نیز که جزو ارزان‌ترین میوه‌ها محسوب می‌شده و معمولاً قشر ضعیف و متوسط جامعه آن را خریداری می‌کنند، گران شده و هر کیلویی نزدیک به ۶ هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی افزود: بسیار رنج‌آور است که گاه در میوه فروشی‌ها مشاهده می‌کنیم که یک کودک از پدرش تقاضای میوه خاصی می‌کند ولی پدر توان مالی خرید آن را ندارد.

گرانی میوه تولید داخل چه ربطی به افزایش قیمت دلار دارد

این شهروند خراسان‌جنوبی اظهار کرد: هندوانه، سیب، گلابی، زردآلو، خربزه، گیلاس، آلبالو، لیمو و بسیاری از میوه‌های دیگر در داخل تولید می‌شود و محصول وارداتی نیست که بگوییم افزایش قیمت دلار باعث گرانی آن شده است.

مودی اظهار کرد: به نظر می‌رسد که عدم نظارت بر بازار میوه و یا دلال بازی موجب این گرانی شده است وگرنه چرا باید قیمت میوه در باغ تا میدان تره بار چندین برابر تفاوت داشته باشد.

وی یادآور شد: گاه میوه از شهر دیگری است و خوب طبیعتاً هزینه حمل بر آن افزوده می‌شود ولی تأسف بار این است که مشاهده می‌کنیم قیمت میوه در یک شهر از باغ یا میدان تره‌بار و میوه فروشی تفاوت عمده‌ای دارد که هیچ توجیهی ندارد.

چرایی گرانی میوه را در استان‌های مبدأ خرید بیابیم

محمد حیدری، رئیس اتحادیه میوه و تره بار خراسان‌جنوبی نیز  اظهار کرد: علت افزایش قیمت میوه را باید در استان‌های مبدأ که از آن‌ها میوه خریداری می‌کنیم، پیدا کرد چرا که خراسان‌جنوبی خود تولیدکننده عمده میوه نیست.

وی با اشاره به اینکه افزایش کرایه حمل از جمله علل افزایش قیمت میوه در بازار خراسان‌جنوبی است، گفت: به عنوان مثال هندوانه در شیراز کیلویی پنج هزار و ۳۰۰ تومان است ولی وقتی کرایه حمل از استان فارس تا بیرجند به آن افزوده می‌شود در بازار ما به قیمت کیلویی ۶ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار خراسان‌جنوبی اظهار کرد: موز وارداتی در خراسان‌جنوبی کیلویی ۳۵-۴۰ هزار تومان و موز ایرانی نیز حدود ۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و همچنین خربزه تایباد نیز کیلویی ۶ هزار تومان و خربزه جیم آباد نیز کیلویی ۱۱ هزار تومان در بازار خراسان‌جنوبی به فروش می‌رسد.

حیدری یادآور شد: انواع سیب نیز از ۹ هزار تومان تا ۱۶ هزار تومان در بازار خراسان‌جنوبی متغیر است.

هزینه تمام شده تولید در بخش کشاورزی افزایش یافت

عبدالرضا رضایی، مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی نیز در زمینه چرایی قیمت میوه در خراسان‌جنوبی اظهار کرد: گرانی میوه دلایل مختلفی دارد که یکی از آن‌ها افزایش هزینه‌های تولید در بخش کشاورزی است.

وی بیان کرد: به عنوان مثال هزینه‌های کارگری، قیمت نهال و قیمت انواع نهاده‌های کشاورزی از جمله کود و سم به شدت افزایش پیدا کرده است و در طول یک سال گذشته قیمت کود فسفاته و پتاسه حدود پنج برابر افزایش پیدا کرده که بی شک بر قیمت میوه نیز تأثیر می‌گذارد.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه کرایه‌های حمل نیز افزایش یافته است، گفت: یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت میوه سیستم توزیع نامناسب است.

سود گرانی میوه نصیب کشاورز خرده مالک نمی‌شود

رضایی با تأکید بر اینکه از این افزایش قیمت‌ها چیزی نصیب کشاورز به ویژه کشاورز خرده مالک نمی‌شود، یادآور شد: وقتی که قیمت یک میوه از باغ در یک شهر تا میدان میوه و تره بار همان شهر چند برابر تفاوت دارد جز نقش واسطه و دلال در این میان چیزی نمی‌تواند مطرح باشد.

وی گفت: البته بی شک نمی‌توان دلال و یا خریداران عمده را از بازار حذف کرد ولی باید ساماندهی شده و بر آنان نظارت شود.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در پاره‌ای موارد نیز عده‌ای از نیاز مردم سو استفاده کرده و قیمت‌ها را افزایش می‌دهند که این موضوع را در افزایش قیمت هویج می‌توان مشاهده کرد و در شرایطی که مردم برای بیماران کرونایی خود به این میوه نیاز دارند، قیمت را افزایش می‌دهند.

راه اندازی بازارچه‌های عرضه مستقیم میوه، قیمت را تعدیل می‌کند

رضایی یادآور شد: راه‌اندازی بازارچه‌های عرضه مستقیم میوه با کمک و همکاری اتحادیه‌های میوه و تره بار و تقویت این اتحادیه‌ها می‌تواند در تعدیل قیمت انواع میوه نقش آفرین باشد.

وی در مورد نقش قیمت کرایه حمل بر گرانی انواع میوه گفت: در استان ما گاه یک کامیون میوه و یا یک بار دیگر می‌آورد و چون باری برای مسیر برگشت ندارد بی شک قیمت کرایه بیشتری در استان ما اخذ می‌کند.

غلامرضا یدالهی مسئول روابط عمومی سازمان صمت خراسان‌جنوبی نیز  اظهار کرد: تفاوت قیمت انواع میوه در وهله اول به کیفیت آن و در گام دوم نیز به استان‌های مبدأ که از آنان میوه خریداری شده است، بستگی دارد.

وی بیان کرد: گاه میوه را از استان خراسان رضوی خریداری می‌کنیم که هر روز به استان ما سرویس و وسیله دارد ولی زمانی نیز از استان فارس و شیراز همان میوه را خریداری می‌کنیم که قاعدتاً قیمت کرایه حمل از این استان با کرایه حمل از خراسان رضوی متفاوت است.

قیمت میوه باید بر مبنای فاکتور خرید و سود قانونی باشد

یدالهی با اشاره به اینکه قیمت میوه باید بر مبنای فاکتور خرید و سود قانونی تعیین شود، یادآور شد: میوه فروشان مکلف هستند که تابلوی قیمت را نیز در محل فروش نصب کنند.

مسئول روابط عمومی سازمان صمت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه افزایش هزینه‌های تولید در بخش کشاورزی نیز در گرانی میوه تأثیر داشته است، افزود: باید به این نکته نیز اشاره کنیم که در روز بازارها نظارت با شهرداری‌ها است.

هر چند به واسطه خشکسالی‌های اخیر و کمبود منابع آبی، کِشت برخی از میوه‌ها چون هندوانه در خراسان‌جنوبی از منظر محیط زیستی به صرفه نیست، اما می‌توان با ایجاد بازارچه‌های عرضه مستقیم میوه و کوتاه کردن دست دلالان و نظارت بیشتر بر سیستم توزیع، میوه را با قیمت مناسب‌تری به دست مردم رساند.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.