معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: درصد فوت بیماران مبتلا به کرونا در این استان نسبت به میانگین کشوری پایین تر است.

درصد فوت بیماران کرونایی در خراسان شمالی نسبت به میانگین کشوری پایین تر است

به گزارش قدس آنلاین، دکتر بیانی با طرح این موضوع که گفته شده آمار مرگ و میر بیماران کرونایی در بیمارستان های استان زیاد شده است، اظهارکرد: این موضوع درست نیست و بیماران به محض مشاهده کسالت به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وی افزود: در ابتدای مرداد ماه امسال ۲۶۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های این استان بستری شده اند که این تعداد در ۳۱ مرداد ماه به ۸۸۸ نفر رسیده است و این آمار نشان می دهد که تعداد بستری بیماران مبتلا به کرونا حدود ۳.۵ برابر افزایش یافته است.

دکتر بیانی ادامه داد: درصد اشغال تخت های بیمارستانی طی پنج ماه گذشته در میانگین کشوری ۱۷.۶ درصد بوده که این عدد در خراسان شمالی ۲۲.۷ درصد بوده است.

وی در ارتباط با درصد اشغال تخت های بخش ویژه در بیمارستان های استان نیز بیان کرد: طی پنج ماه گذشته ۵۰ درصد از این تخت ها توسط بیماران مبتلا به کرونا اشغال شده اند، بطوریکه قبل از شیوع این ویروس تعداد تخت های بزرگسالان بخش آی سی یو ۴۰ تا ۴۴ تخت بوده که با شیوع کرونا بر تعداد تخت ها افزوده شد و به ۱۱۶ تخت رسید.

این مقام مسئول تصریح کرد: طی ۱۸ ماه گذشته (از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون) ۱۶۹ هزار و ۹۲۴ بیمار مبتلا به کرونا به بخش اورژانس بیمارستان های استان مراجعه کرده اند که از این تعداد ۲۳ هزار و ۵۵۸ نفر نیز بستری شده اند.

وی تاکیدکرد: درصد کل مرگ و میر به کل بستری ها طی ۱۸ ماه گذشته در این استان ۷.۷۴ درصد بوده این درحالی است که متوسط کشوری ۱۱ درصد بوده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: ۱۷.۳۸ درصد از مرگ های میرهای اتفاق افتاده نیز در ۲۴ ساعت اول رخ داده است.

وی در ارتباط با اتفاقات رخ داده در ارتباط با کرونا طی مرداد ماه نیز بیان کرد: درصد کل مرگ و میر کرونایی طی ۱۸ ماه در استان ۷.۷۴ درصد بوده این درحالی است که این رقم در مرداد ماه امسال ۴.۹۷ درصد بوده است.

دکتر بیانی افزود: شاخص درصد کشندگی این ویروس در بستری در پنج ماه گذشته ۸.۴ درصد و در خراسان شمالی ۵.۹ درصد بوده است.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در ادامه گفت: متاسفانه بیماران مبتلا به کرونا در این استان با وضعیت خیلی بدحال به بیمارستان و مراکز درمانی مراجعه می کنند.

وی اظهارکرد: ۲۴.۱۲ درصد بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در کمتر از ۲۴ ساعت جان خود را از دست داده اند و این به آن معنا است که تعدادی از این بیماران در بخش اورژانس فوت کرده که ناشی از آن می شود که خیلی دیر به پزشک و یا مراکز درمانی مراجعه کرده و یا به توصیه های نابخردانه برخی از افراد گوش کرده اند.

وی افزود: مراجعه دیرهنگام این بیماران به مراکز درمانی و با حال خیلی بد سبب شده تا تلاش های درمانی صورت گفته نیز برای بیماران خیلی موثر انجام نشود.

دکتر بیانی تاکیدکرد: بیماران مبتلا به کرونا با مراجعه زودهنگام خود به مراکز درمانی و جدی گرفتن توصیه های پزشکی این اجازه را بدهند که درصد مرگ هایی که در ۲۴ ساعت اول رخ می دهد، به صفر رسانده شود.

وی ادامه داد: بررسی درصد کاهش سطح هوشیاری در بیماران مبتلا به کرونا نشان از آن دارد که متوسط کشوری ۲.۶ و متوسط استانی رقم ۴.۱ درصد است که نشان دهنده آن است که بیماران ما با وضع خیلی بدحال به بیمارستان ها مراجعه می کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: از مردم درخواست داریم تا به محض ایجاد کسالت به پزشک مراجعه و در صورت دستور بستری، حتما به بیمارستان ها مراجعه کنند.

وی گفت: درصد کشندگی ویروس کرونا در بیماران بستری در کشور ۱۱ و در خراسان شمالی ۷.۷۳ درصد و درصد کشندگی این ویروس به مراجعه بیمارستانی در کشور ۱.۸ و در خراسان شمالی ۱.۰۷ درصد بوده است.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در ادامه با تاکید بر اینکه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی یک دانشگاه گرید سه است و مقایسه آن با دانشگاه های گرید یک و دو اشتباه است، تصریح کرد: در دانشگاه های گرید یک و دو دستیاران پزشکی فوق تخصص هستند که این دانشگاه از این امکان محروم است و از سوی دیگر تعداد نیروهایی که در آن دانشگاه ها در حال فعالیت هستند در مقایسه با علوم پزشکی خراسان شمالی بسیار زیادتر است.

وی افزود: ضریب نیروی پرستاری به هر تخت در میانگین کشوری ۱.۳درصد است این در حالی است که این امر در خراسان شمالی با شیوع ویروس کرونا و اضافه شدن تخت ها به ۷۱ صدم درصد رسیده است.

به گفته دکتر بیانی در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ۱۴پزشک داخلی، شش پزشک عمومی، ۱۱ پزشک طب اورژانس، ۱۸ پزشک بیهوشی، ۴۶ پزشک عمومی و ۱۵۰ کارشناس در آزمایشگاه دارد.

وی ادامه داد: این درحالی است که هنوز به هفت پزشک داخلی، شش پزشک عفونی، ۱۲ پزشک طب اورژانس، چهار پزشک بیهوشی، ۱۲ پزشک عمومی و ۲۲ کارشناس آزمایشگاه نیاز دارد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.