آخرین ماه تابستان که به میانه های خود نزدیک می شود، استان کرمان خود را برای یک رخداد بزرگ کشاورزی آماده می کند. ماراتن فصل برداشت پسته، آنقدر مهم هست که تقریبا تمام فعالیت های مردم استان کرمان را تحت الشعاع خود قرار دهد.

فصل برداشت طلای سبز در استان کرمان آغاز شد/ کاهش ۵۰ درصدی محصول

به گزارش قدس آنلاین، سطح زیرکشت پسته در استان کرمان ۲۱۲ هزار هکتار اعلام شده و در این بین، شهرستان رفسنجان با بیشترین سطح زیرکشت پسته یعنی حدود ۸۶ هزار هکتار، یک قطب بسیار مهم برداشت پسته در استان به شمار می رود.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان اظهار کرد: میزان برداشت پسته امسال در شهر طلای سبز از ۲۰ هزار تن تجاوز نمی کند.

"حاج عبداللهی" دلیل کاهش شدید تولید محصول نسبت به سال گذشته را سرمازدگی و ناپایداری های جوی ابتدای امسال بیان کرد و افزود: این مشکلات باعث شده کشاورزان شهرستان رفسنجان با خسارت ۵۰ درصدی محصول پسته مواجه شوند.

وی همکاری بانک ها در استمهال وام های کشاورزی را یک امر ضروری و اجتناب ناپذیر برشمرد و گفت: وضعیت مناسب نیست و چنانچه بانک ها در این زمینه با مردم همکاری نکنند فشار زیادی بر آنها تحمیل خواهد شد.

به گفته حاج عبداللهی برای برداشت آن چه از گزند باد و باران بی موقع و سرمازدگی های ابتدای فروردین جان سالم به در برده، امسال در فصل برداشت، ۸۰۰۰ نفر روز کارگر، تلاش یک ماهه ای را آغاز خواهند کرد.

رییس جهاد کشاورزی رفسنجان بر برداشت پسته در موعد مناسب خود تأکید کرد و ادامه داد: تجربه سال پیش نشان داد به تعویق انداختن آغاز فصل برداشت ممکن است کشاورزان را در آغاز فصل پاییز با سرمای پیش بینی نشده و خسارت مجدد مواجه سازد.

برداشت پسته و کرونا

از سوی دیگر، همان گونه که اشاره شد در شهرستان رفسنجان حدود ۸۰۰۰ نفر روز کارگر لازم است تا بار موجود پسته بر روی درختان را پایین آورده و راهی ضبط های پسته و ترمینال های موجود نمایند. این در حالی است که شهرستان رفسنجان مانند دیگر نقاط استان و کشور هم اکنون با چالش کرونا دست و پنجه نرم می کند، این روزها این امیدواری را در خود می بیند که با تغییر وضعیت کرونایی از قرمز به نارنجی و ثبات نسبی در وضعیت همه گیری کرونا، در میانه خوف و رجا، کار برداشت پسته را آغاز کند.

علی رغم کاهش ۵۰ درصدی محصول پسته نسبت به سال پیش، اما ورود کارگران فصلی که غالب آنها از استان های شرقی به عنوان یکی از کانون های شیوع کرونا به رفسنجان وارد می شوند، یک امر اجتناب ناپذیر محسوب می شود و این مسئله ممکن است اوضاع ناپایدار کرونا را در شهرستان رفسنجان دستخوش تغییرات زیانباری نماید.

در این زمینه علاوه بر فرمانداری بخشی از کار بر عهده شهرداری رفسنجان و بخش مهمی نیز به عهده دانشگاه علوم پزشکی به عنوان یکی از رصدکنندگان سلامت کارگران ورودی به شهرستان رفسنجان است البته تأمین امنیت محل نیز وظیفه ای است که متوجه نیروی انتظامی می باشد.

نظارت ۱۵۰ نفر از کارشناسان و بهورزان بر فرآوری پسته

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان نیز در این رابطه گفت: هرساله روال این بوده که در فصل برداشت پسته یکسری نظارت هایی را بر فرآوری بهداشت پسته چه قبل از کرونا و همچنین از سال قبل که درگیر بحث کرونا هستیم انجام می شده است.

دکتر"جمالی زاده" با بیان اینکه شهرستان رفسنجان به ۱۰منطقه تقسیم و هر منطقه توسط یک نفر ناظر ستادی کنترل می شود، بیان کرد: قریب به ۱۵۰ نفر از کارشناسان و بهورزان بحث نظارت بر فرآوری پسته را انجام می دهند و اگر جایی نیاز به آموزش، تذکر و تعطیلی محل باشد انجام خواهند داد.

وی با تاکید بر اینکه احتمال شیوع کرونا با ورود کارگران فصلی بیشتر است لذا دستورالعمل هایی برای نظارت بر این امر تهیه شده، عنوان کرد: در نقاط مختلف شهرستان، کارگاه های فرآوری پسته مرتب توسط بازرسین بهداشت بازدید و آموزش به مالکین داده می شود، همچنین رعایت پروتکل های بهداشتی توسط کارگران و فضای اسکان موقت کارگران از جمله مواردی است که کنترلی است و در صورت مشاهده تخلف، تذکر داده و در مراحل بعدی در صورت لزوم برخورد قانونی انجام می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بیان کرد: از آنجایی که بیشتر کارگران فصلی از سیستان و بلوچستان هستند وضعیت این استان در زمینه شیوع کرونا در حال حاضر نسبتا خوب است.

وی افزود: ارتباط و دورهمی خانواده های مالکینی که از شهرهای دیگر با وضعیت قرمز برای برداشت پسته به رفسنجان می آیند ما را نگران کرده که باید توجیه شوند و حتما این افراد توصیه های بهداشتی را رعایت کنند و از دورهمی و حضور در تجمعات خانوادگی پرهیز کنند.

عزم جدی برای ساماندهی کارگران فصلی

سرپرست شهرداری رفسنجان نیز درخصوص ساماندهی کارگران فصلی اظهار کرد: حضور کارگران فصلی در نقاط مختلف شهر موجب ازدحام، اختلال و ایجاد مزاحمت‌هایی برای شهروندان به خصوص در شرایط کرونایی می‌شود، که تبعات اجتماعی و بهداشتی ناشی از تجمعات، مدیریت شهری را بر آن داشت تا نسبت به اتخاذ راه حل مناسب برای جلوگیری از تشدید و بروز این مشکلات اقدام کند.

"جهانگیر ملکی" جزئیات اسکان موقت کارگران فصلی را چنین تشریح کرد: برای اسکان کارگران فصلی در ورودی شهر، ضلع جنوب‌غربی میدان امام حسین(علیه السلام) زمینی به مساحت ۸۰۰۰ مترمربع در نظر گرفته شده و احداث این مکان موجب عدم تجمع و تردد کارگران غیربومی در سطح شهر می‌شود و چنانچه شهروندان به کارگر نیاز داشته باشند باید به محل اسکان کارگران فصلی مراجعه کنند.

پیش بینی برداشت ۲۰ هزار تن پسته از باغات شهرستان کرمان

 "امیرعباس نخعی" مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمان نیز درباره برداشت پسته در این شهرستان اظهار کرد: برداشت محصول از نیمه دوم مردادماه آغاز شده و تا اواخر مهرماه ادامه خواهد داشت.

وی افزود: از مجموع سطح ۳۴ هزار و ۵۶۰ هکتار باغات پسته بارور شهرستان کرمان پیش بینی برداشت حدود ۲۰ هزار و ۳۹۰ تن محصول را داریم.

پیش بینی برداشت ۱۵ هزار تن پسته از باغات زرند

همچنین "رضا محمدی" سرپرست جهاد کشاورزی زرند با اشاره به اینکه پیش بینی تولید ۲۵ هزار تنی پسته در باغات شهرستان را  داشتیم که متاسفانه ۱۰ هزار تن از این میزان دچار خسارت سرمازدگی شد، اظهارکرد: پیش بینی می شود باتوجه به اینکه نزدیک ۵۰ درصد پسته این شهرستان را سرما زده از ۳۷ هکتار باغات این شهرستان قریب ۱۲ تا ۱۵ هزار تن پسته برداشت شود.

وی افزود: برداشت پسته در این شهرستان از ۱۵ شهریورماه آغاز شده و تا اواسط مهرماه ادامه خواهد داشت.

محمدی تصریح کرد: در حال حاضر نیز برداشت پسته به صورت مغز سبز در این شهرستان آغاز شده است.

وی ادامه داد: امسال محصول پسته شهرستان دچار سرمازدگی شد، اما باتوجه به اینکه در سال پسته زرند قرار داریم برداشت پسته نسبت به سال گذشته بیشتر است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.