پروین حدادی یکی از ماهرترین فعالین حوزه صنایع دستی در لرستان است که با شرکت در کلاس‌های مراکز فنی و حرفه‌ای فعالیت خود را آغاز کرده است. او در حوزه‌های قلم زنی، برجسته کاری، طلاسازی، حکاکی روی سنگ و انگشترسازی یکی از ماهر ترین اساتید لرستان است.

از قلم زنی تا انگشترسازی؛ بانویی که هر انگشتش یک مهارت دارد

نوجوانان و جوانان بسیاری طی دو دهه گذشته تنها راه موفقیت خود را در گرو وارد شدن به رشته‌های انسانی، تجربی و ریاضی دیدند.

همین عامل سبب شده جوانان تحصیل کرده زیادی را در جامعه ببینیم که هیچگونه مهارت فنی و هنری ندارند.

طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب مهارت افزایی جوانان یکی از مهمترین اولویت‌های کشور بوده است به طوریکه در حال حاضر در تمام شهرهای کوچک و بزرگ شاهد مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای هستیم.

این مراکز ظرفیت بسیار بالایی برای افزایش مهارت‌های فنی، خدماتی و هنری جوانان کشور و لرستان دارند و مردم با حضور در این مراکز و پرداخت هزینه‌های اندک می‌توانند مهارت‌های بسیاری را یاد بگیرند و با استفاده از این مهارت‌ها برای خود یک کسب و کار راه اندازی کنند.

خبرگزاری فارس لرستان نیز در راستای تشویق جوانان به حضور در این مراکز در یک رشته گزارش به سراغ جوانان لرستانی می‌رود که با حضور در این مراکز نه تنها برای خود کسب و کار راه انداخته اند بلکه افراد زیادی را وارد عرصه کار کرده‌اند.

پروین حدادی یکی از ماهرترین فعالین حوزه صنایع دستی در لرستان است که با شرکت در کلاس‌های مراکز فنی و حرفه‌ای فعالیت خود را آغاز کرده است.

او با بیان اینکه در سال ۸۰ همراه با یکی از اقوام خود در کلاس‌های مرکز فنی و حرفه‌ای بروجرد شرکت کرده و پس از حضور در اولین جلسه به مهارت قلم زنی علاقه مند شده و همین موضوع باعث حضور مستمر او در این کلاس‌ها شده است.

این فعال حوزه صنایع دستی با  اشاره به اینکه پس از گذاراندن یک دوره هشت ماه در فنی و حرفه‌ای به عنوان شاگرد در کنار اساتید قلم زنی بروجرد فعالیت کرده‌است سپس بعد از کسب مهارت‌های لازم در این حوزه در منزل پدری یک کارگاه کوچک راه‌اندازی کرده است.

 طی ۲۰ سال گذشته هرگز از یادگرفتن خسته نشده‌ام

حدادی با عنوان کردن این موضوع که طی ۲۰ سال گذشته هرگز از یادگرفتن خسته نشده است، ادامه داد: پس از اینکه در حوزه قلم زنی در بروجرد مطرح شدم و مشتری‌های ثابت خود را پیدا کردم به سراغ یادگرفتن هنر برجسته کاری رفتم که در آن زمان به علت کمبود امکانات از طریق تلفن با استاد این حوزه ارتباط داشتم و با تمرین بسیار توانستم در حوزه برجسته کاری نیز مهارت‌های لازم را کسب کنم.

او پس از مهارت در دو رشته قلم زنی و برجسته کاری دست از یادگرفتن برنداشت، و وارد حوزه ساخت و ساز رکاب انگشتر وطلاسازی شد و پس از سال‌ها آموزش که به گفته خودش پنج سال طول کشیده در نهایت در سال ۸۹ اقدام به راه اندازی یک کارگاه مجهز کرده است.

پس از راه اندازی این کارگاه طی ۱۰ سال گذشته او دختران و آقایان بسیاری را به عنوان کارآموز قبول کرده و مهارت‌های خود در حوزه‌های قلم زنی، برجسته کاری، طلاسازی را به آن‌ها آموخته است.

در کارهای فنی و هنری، فرد برای خودش کار می‌کند

حدادی با بیان اینکه جوانان لرستانی با حضور در مراکز فنی و حرفه‌ای و تلاش مستمر می‌توانند مهارت‌های لازم برای ایجاد یک کسب و کار را بیاموزند و مزیت این نوع کارها این است که فرد تنها برای خود کار می‌کند.

کسب مهارت‌های فنی و هنری برای بانوان باعث کارکردن در محیط خانواده می‌شود

او معتقد است که فضا کار در مشاغل فنی و هنری برای بانوان نسبت به حضور در کارخانه‌ها و شرکت‌ها بهتر است زیرا آن‌ها با کسب یک مهارت می‌توانند کارگاه خود را در منزل دایر کنند و در کنار کار از وظایف همسر و مادر بودن خود را نیز انجام دهند.

این فعال حوزه صنایع دستی اظهار داشت: متاسفانه طی سالیان گذشته با خصوصی شدن بعضی از مراکز فنی و حرفه‌ای هزینه آموزش بسیار بالا رفته است و در عوض آن کیفیت آموزش‌ها تغییری پیدا نکرده است اما با این وجود نیز جوانانی که به دنبال آموزش مهارتی  هستند که در کمتر از یک سال به درآمد برسند تنها بایستی به سراغ مراکز فنی و حرفه‌ای بروند.

منبع: فارس

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.