مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ضمن اشاره به ضرورت فعالسازی دیپلماسی گردوغبار در سطح منطقه گفت: همانطور که برای مسئله گردوغبار در غرب کشور نمایندگان مجلس مصوب کردند که اعتباراتی برای استان‌ها اختصاص یابد، لازم است که برای سال جاری نمایندگان استان‌های شرقی کشور نیز به اجماعی برسند و از محل صندوق توسعه ملی اعتباراتی برای برنامه‌های کوتاه‌مدت تامین نمایند.

ضرورت تامین اعتبار برای مسئله گردوغبار استان‌های شرقی از محل صندوق توسعه ملی

به گزارش قدس آنلاین، تورج همتی در پنجاه و یکمین جلسه کارگروه اجرایی و اضطراری کاهش آلودگی هوای استان که  در سالن اجتماعات شهید باهنر استانداری خراسان رضوی و با حضور اعضاء این کارگروه برگزار شد، با مروری بر دستاوردهای کارگروه کاهش آلودگی هوای استان و ارائه گزارشی از روند اجرای مصوبات جلسات پیشین این کارگروه، به تبیین اقدامات مورد انتظار دبیرخانه از دستگاه‌های عضو این کارگروه برای کاهش آلودگی هوای استان پرداخت.

وی بیان کرد: خراسان رضوی یکی از استانهای متأثر از مسئله گردوغباراست و هر ساله به منابع اقتصادی اجتماعی و زیر ساختی ما آسیب می‌رساند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: درهفته جاری با شکل‌گیری توده پرفشار خزری و کم فشارصحرای قره قوم شاهد ناپایداری‌هایی در خارج از مرز بودیم که  در تعامل با جبهه هرات و فعال‌سازی کانون‌های داخلی باعث خیزش گردوغبار و افزایش میزان ذرات معلق گردوغبار در هوای مشهد شد.

دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای استان گفت: درخصوص کانون‌های داخلی هم می‌توان به کانون بحرانی سرخس به‌عنوان خاستگاه گردوغبار شرق استان و دروازه ورودی گردوغبار اشاره کرد  که کانون‌های خارجی با تاثیر بر دشت‌های فرسایش‌پذیر و مستعد سرخس باعث ایجاد افزایش میزان گردوغبار در مشهد شد که از نظر بهداشتی برای تمامی گروه‌ها شرایط ناسالمی رقم خورد.

همتی افزود: از نظر جغرافیای طبیعی ما در کمربند خشک قرار داریم. کشورهای همسایه شرقی و غربی هم با همین مشکل و پدیده مواجه هستند. با توجه به رفتار این پدیده و شدت تاثیر، مقصر در درجه اول اقلیم است که موقعیت و جغرافیای ما ایجاب می‌کند که با این مسئله مواجه باشیم، اما نکته دیگر این است که عدم مدیریت پایدار سرزمین  و نقص در مدیریت منابع آب موجب استمرار گردو غبار و افزایش میزان و تعداد روزهای آلوده در مناطق تحت تاثیر شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی درخصوص اجرای قانون هوای پاک یادآورشد : طبق ماده ۸ آئین‌نامه اجرایی خودروهای کاربراتوری اعم از تاکسی‌ها و موتورسیکلت‌ها ممنوعیت تردد دارند و با توجه به زمان کمی که تا اجرای این قانون داریم لازم است که تمهیدات و تدابیر لازم با هماهنگی پلیس راهنمایی و رانندگی اتخاذ شود.

همتی با اشاره به تهیه سیاهه انتشار آلودگی هوا و تعیین سهم هریک از منابع انتشار ثابت و متحرک گفت: اگرچه توسط شهرداری و شورای اسلامی کلان شهر مشهد برنامه‌های خوبی برای کاهش آلودگی هوا پیش‌بینی شده و مطالعاتی هم صورت گرفته اما به‌منظور اهمیت دادن به نتیجه مطالعات انجام شده در سیاهه انتشار و پیش‌بینی کیفیت آلودگی هوا و رفتار آلودگی مرتبط بر آن، شهرداری مشهد بایستی هر چه سریعتر مطالعات مدل‌سازی آلودگی هوا را با انتخاب مشاور ذی‌صلاح به سرانجام برساند و ریاست محترم شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص برنامه اجرایی زمان‌بندی شده کاهش آلودگی هوا در جلسه آتی پیرامون مصوبه شورای شهر توضیحات لازم را از روند اجرایی این اقدام مهم به کارگروه ارائه نماید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ضمن اشاره به اجرای مواد ۱۶ و ۱۷  قانون هوای پاک  و ضرورت ارائه اطلاعات لازم به دبیرخانه کارگروه خواستار اقدامات اجرایی در خصوص معاینه فنی موتورخانه‌ها و همکاری بیشتر اداره کل استاندارد استان در این خصوص شد.

همتی در پایان خاطرنشان کرد: افتتاح ایستگاه شارژ خودروهای برقی اتفاق خوبی بود که در کلان‌شهر مشهد رقم خورد و در کشور تنها کلان‌شهری هستیم که برای خودروها و موتورسیکلت‌های برقی برنامه داریم. امیدواریم شاهد توفیق بیشتر این برنامه در آینده نزدیک باشیم.

کمال‌الدین میرجعفریان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز  در این جلسه اظهار کرد: بسیاری از عوامل آلودگی هوای مشهد موضوعات فرابخشی است و باید با همکاری چندین دستگاه حل و رفع شود؛ بنابراین در حوزه آلودگی هوا باید ابتدا آسیب‌شناسی لازم انجام و راه حل جایگزین و نسخه اجرایی تدوین شده و همچنین سهم دستگاه‌ها در آلودگی هوا مشخص شود تا در گام دوم مدل‌سازی و بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوا با تعیین وظایف و تکالیف مشخص هر دستگاه در دستور کار قرار گرفته و اجرایی شود.

معاون استاندار در خصوص اجرای طرح کاهش آلودگی بازنگری شده گفت: طرحی  که برای اجرا مد نظر است به‌عنوان طرحی جایگزین مطرح بوده و باید از قابلیت پیش‌بینی راه‌های جایگزین نیز برخوردار باشد.

وی با تاکید بر تدوین هر چه سریعتر طرح جامع کاهش آلودگی هوا ، به نقش موثر صنایع و شهرک‌های صنعتی در آلودگی شهر مشهد نیز اشاره کرد .

رئیس کارگروه اجرایی و اضطراری کاهش آلودگی هوای استان ادامه داد: باید مشخص شود که آلودگی هوای مشهد چند درصد مربوط به شهرک صنعتی و چند درصد مربوط به اطراف مشهد است. به برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در این راستا نیازمندیم.

وی افزود: ما در خصوص مدیریت انرژی و تدوین برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت در زمستان سال گذشته با حضور مدیران استانی جلساتی برگزار کردیم  و دغدغه ما تامین گاز برای گرمایش منازل و فعالیت‌های ضروری بود. در همان زمان تاکید داشتیم و تذکر جدی در خصوص تهیه طرح جامع انرژی به مدیران دستگاه‌های ذی‌ربط دادیم .

معاون هماهنگی امور عمرانی خراسان رضوی در پایان ضمن تاکید بر کنترل و معاینه فنی موتورخانه‌ها توسط دستگاه‌های دولتی و اعمال نقش حاکمیتی و نظارتی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دستگاه‌ها بایستی با تکیه بر انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک و با هدف کاهش مصرف انرژی طبق برنامه مدون و جامع عمل کنند و سهم هر کدام از دستگاه‌ها باید در این خصوص مشخص شود.

وی تصریح کرد: با توجه به نقش زیاد مدیریت حمل‌ونقل همگانی در کاهش آلودگی هوا، خودروهای فرسوده باید هر چه سریعتر نوسازی شده یا از رده خارج شوند و در این راستا خواستار توسعه خطوط مترو و بی‌آرتی و حمل و نقل عمومی و رساندن آن به حداکثر ظرفیت شد.

 گفتنی است در این جلسه گزارشی از کیفیت هوای مشهد و وضعیت آلاینده‌های هوا از سوی مرکز پایش آلاینده‌های محیط زیست ارائه شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.