کمبود آب شرب امسال نه فقط در شهرهایی مانند گرگان، آزادشهر و غیره بلکه در شهرهایی که در مجاورت دریا قرار دارند نیز به یک مشکل اساسی برای شهروندان تبدیل شده است؛ شهرهای غرب استان که در ساحل خزر واقع شده‌اند نیز از کم آبی رنج می‌برند.

پیشرفت ۹۰ درصدی طرح‌های آبرسانی به شهرهای غرب گلستان/شمال استان از منابع آب شرب باکیفیت محروم است

به گزارش قدس آنلاین، برنامه ریزی، پیگیری، همت و شتاب در اجرای طرح‌های تامین آب در استان گلستان به ویژه مناطقی که با کمبود تامین آب شرب در مواجه هستند، می‌تواند افق پیش روی تامین آب به ویژه شرب در استان را با توسعه گره بزند و بارقه امید را در دل مردم این منطقه روشن کند.

یکی از مشکلات سال جاری در استان به ویژه در مناطقی چون بندرترکمن و گمیشان کمبود آب شرب بود که یکی از دلایل اصلی آن را می‌توان نبود منابع غنی سفره‌های زیرزمینی در این مناطق و تأمین آب دام‌ها در این مناطق با آب شرب لوله کشی است که مسئولان مربوطه باید تدابیر موثری برای رفع این چالش‌ها بیندیشند.

طرح آبرسانی به شهرهای بندرترکمن و گمیشان از جمله ۶ طرح آبرسانی است که شرکت آب منطقه‌ای استان درحال انجام آن است و مسئولان می‌گویند حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان در این باره  گفت: انجام این طرح که تا پایان برنامه سوم توسعه در قالب طرح آبرسانی به شهرهای گرگان و آق قلا، بندرترکمن، گمیشان و گنبدکاووس در دست مطالعه و اجرا بود، از ابتدای برنامه چهارم توسعه به صورت مستقل و از سال ۸۴ به عنوان آبرسانی به شهربندرترکمن و گمیشان در حال اجرا است.

سیدمحسن حسینی اظهار داشت: هدف این طرح، تامین آب شرب شهرهای بندرترکمن، گمیشان برای افق سال ۱۴۱۳ برای جمعیتی بالغ بر ۱۸۰ هزار نفر است.

وی با اشاره به جزئیات این طرح گفت: سیمای طرح شامل حفر و تجهیز  تعدادی چاه، احداث ۴۰ هزار متر مکعب مخزن جمع آوری و ذخیره و ۷۷ کیلومتر خطوط جمع آوری و انتقال است که تاکنون پیشرفت بیش از ۹۰ درصدی دارد.

حسینی افزود: همچنین تاکنون ۲۷ هزار متر مکعب مخزن، ۷۶ کیلومتر خطوط جمع آوری و انتقال، اجرا و تحویل شده است و در حال حاضر تکمیل ۷ هزار متر مکعب مخزن و شروع عملیات اجرایی یک مخزن ۵ هزار متر مکعبی دیگر همراه با تجهیز، برقرسانی و سایر جرئیات نیز در دستور کار این شرکت قرار دارد.

وی بیان داشت: به دلیل اینکه در شمال استان و در شهرستان های ترکمن و گمیشان سفره‌های آب زیرزمینی سفره های فقیری هستند و البته کیفیت لازم را برای شرب ندارند،   حفر بخشی از چاه‌های آبرسانی به مجتمع آبرسانی به گمیشان و بندرترکمن از چاه‌های جنوب استان انجام می‌شود که این موضوع در تمام استان به دلیل غنای سفره‌های آب زیرزمینی جنوب استان در طرح‌های آبرسانی انجام می‌شود.

حسینی گفت: ضمن اینکه آبرسانی به این شهرها خللی در آبرسانی به دیگر شهرها ایجاد نخواهد کرد و دستگاه‌های مربوطه در حال اجرای طرح‌های مختلف برای تأمین آب شرب شهرهای استان هستند.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.