مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه در حال حاضر این استان رتبه هشتم تولید کشور را در زمینه تولیدات گل وگیاه زینتی و آپارتمانی داراست، از تولید سالانه ۱۵۰ میلیون واحد انواع گل و گیاه زینتی در خراسان رضوی خبر داد.

 خراسان رضوی حائز رتبه هشتم تولید گل و گیاه در کشور

به گزارش قدس آنلاین، محمد میری اظهار کرد: در کشور ما نیز با توجه به شرایط اقلیمی، تولید گل و گیاه، یک زمینه مناسب برای ارزآوری و ایجاد اشتغال پایدار محسوب می‌شود، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد، در بازارهای کشورهای خارجی این صنعت توجه صادرکنندگان را به خود جلب کرده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: کشوری مانند ایران از تنوع اقلیمی بسیار برخوردار است، به طوری که مسئولین و کارشناسان بر این باور هستند استعدادهای بالقوه‌ای در زمینه تولید گل و گیاهان زینتی در کشور وجود دارد که در این راستا مراکز تولید گل و گلخانه‌های متعددی در مناطق مختلف و مستعد از جمله خراسان رضوی احداث شده که با وجود شرایط دشوار صادرات و موانع موجود، توانسته‌اند در مسیر درآمدزایی و ارزآوری حرکتی پویا داشته باشند.

وی ادامه داد: با توجه به سیاست‌گذاری وزارت جهاد کشاورزی به منظور افزایش راندمان مصرف آب در تولید محصولات کشاورزی با وجود محدودیت‌های آبی، سیاست ما این است حداقل در سال ۱۸۰ الی ۲۰۰ هکتار به سطح زیر کشت گلخانه‌ها اضافه کنیم و با توجه به شرایط اقلیمی خراسان رضوی در تولید گل‌های فصلی و نشایی، افزایش سطح زیر کشت و احداث گلخانه‌ها مدنظر است.

میری گفت: در حال حاضر سطح زیر کشت گل و گیاهان زینتی بر اساس آخرین آمار(سال ۱۳۹۹) در خراسان رضوی، ۱۲۷ هکتارگلخانه و ۱۱۲ هکتار در فضای باز است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: در گلخانه‌ها و واحدهای تولیدی گل و گیاه زینتی و آپارتمانی مستقر در فضای باز، این استان سالانه بالغ بر ۱۵۰ میلیون انواع گل‌های شاخه بریده، گیاهان گلدانی، گل‌های فصلی و نشایی و درخت و درختچه زینتی تولید می‌شود.

وی میزان اشتغالزایی در واحدهای گلخانه‌ای تولید گل وگیاه زینتی خراسان رضوی را یک‌هزار و ۵۲۴   نفر و در واحدهای تولیدی فضای باز حدود هزار نفر اعلام کرد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه در حال حاضر خراسان رضوی رتبه هشتم تولید کشور را در زمینه تولیدات گل وگیاه زینتی و آپارتمانی داراست، افزود: تعداد ۵۱۴ تولیدکننده و بهره‌بردار در زمینه تولید گل و گیاهان زینتی در گلخانه و ۳۷۵ نفر در فضای باز و جمعا ۸۸۹ نفر در این بخش فعالیت دارند و شهرستان‌های مهم تولیدکننده گل و گیاهان زینتی به ترتیب مشهد، چناران، طرقبه و شاندیز و نیشابور هستند.

وی با اشاره به اینکه ۵ درصد کل تولیدات گل‌های زینتی خراسان رضوی صادر می‌شود، متذکر شد: تا کمتر از پنج سال پیش ۶۰ درصد نیاز مصرفی استان به گل وارد می‌شد اما اکنون بیش از ۹۰ درصد آن در داخل استان تولید می‌شود و ۱۰ درصد باقی‌مانده نیز انواع گل‌هایی است که امکان پرورش و تولید آن در خراسان رضوی وجود ندارد.

میری دغدغه تولیدکنندگان این حوزه را دستیابی به بازار فروش و بالا بودن هزینه‌های تولید عنوان کرد و گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور مواد اولیه و نهاده‌های تولید مانند انواع کود، سموم و تجهیزات گلخانه‌ای که از طریق واردات تأمین شده، افزایش قیمت و افزایش هزینه برای تولید کننده را به همراه داشته است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: ثبات را در بازار گل و گیاه شاهد نیستیم، همچنین آنچه که تولید می‌شود نیاز داخلی را تأمین می‌کند اما جهت‌گیری تولیدکنندگان در راستای صادرات محصول است، عمده صادرات ما به کشورهای آسیای میانه مانند روسیه، اوکراین، گرجستان و تاجیکستان که به عنوان بازار هدف تولید محصولات کشاورزی ما محسوب می‌شوند، است.

وی تاکید کرد: با وجود مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم، پرورش گل و گیاه باید با توجه به ارزش اقتصادی، ارزآوری مناسب و اشتغال‌زایی با جهت‌گیری صادراتی حمایت شود و فعالان این بخش نیز با روش‌های نوین، هزینه‌های تولید را کاهش و بهره وری را افزایش دهند تا بتوان گامی در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی برداشت.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.