مسئولان ستاد کرونای خراسان رضوی و شهر مقدس مشهد برای استفاده حداکثری شهروندان از ماسک در فضاهای عمومی چاره ای جدی و عملیاتی و نه صرفا شعاری بیاندیشید.

تداوم بی توجهی شهروندان مشهدی به استفاده از ماسک/ لزوم اقدام جدی از سوی مسئولان

به گزارش قدس آنلاین، اگرچه بنا به گفته مسئولان ستادکرونا خراسان رضوی  موج پنجم این بیماری تا حدودی در سرازیری  قرار گرفته و آمار در زمینه ابتلا و مرگ و میر بر اثر کرونا روند کاهشی دارد اما علی رغم گذشت بالغ بر ۱۸ماه از حضور این ویروس در سطح جامعه و مشاهده تبعات آن در  حوزه های مختلف نظیر  اجتماعی، اقتصادی و  سیاسی،  برخی مردم مشهد  همچنان به دستورالعمل های بهداشتی بویژه استفاده از ماسک بی توجه هستند .

به صورت میدانی سری به پارک ملت که با برداشتن محدودیت ها، دوباره شهروندان امکان حضور در این مجموعه برای ورزش را پیدا کرده اند زدیم و متاسفانه شاهد عادی انگاری مردم در برابر کرونا شدیم به طوری که در یک بازه زمانی از بین ۲۰۰نفری که از اقشار مختلف برای ورزش صبحگاهی در این مکان از نگاه ما عبور می کردند ۱۳۰نفر از آنها یا به عبارتی ۶۵درصد آنها ماسک نداشتند.

جای بسی تعجب است که همین شهروندان که تا چند روز قبل به دلیل شیوع گسترده کرونا و طغیان موج پنجم این ویروس در شهر مشهد ، فرصت حضور در پارک ملت و استفاده از فضای صبحگاهی و نشاط آور از انها سلب شده بود اکنون که مجددا این فضا در اختیار انها قرار داده شده است اعتنایی به رعایت دستورالعمل های بهداشتی و استفاده از ماسک ندارند تا دوباره داستان تکراری موجی دیگر از کرونا در این کلانشهر دور از دسترس نباشد.

البته عدم استفاده از ماسک در شهر مشهد تنها محدود به این فضا نمی شود و مردم در بازارها، پاساژها و مراودات روزانه نیز تعهد آن چنانی به استفاده از ماسک ندارند که این موضوع به نوعی می تواند سطح انضباط اجتماعی  و فرهنگ بهداشتی و اطاعت پذیری جامعه را نیز مشخص نماید.

این در حالی است که مسئولان بهداشت و درمان کشور بارها بر لزوم استفاده از ماسک به عنوان ساده ترین مسیر برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری تاکید کرده و حتی رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار تصویری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تجلیل چندین باره از خدمات درخشان و فداکاری‌های کادرهای بهداشتی و درمانی که بعضی از آنها نیز در راه خدمت به مردم به بیماری مبتلا شدند و یا جان باختند، گفتند: با وجود این خدمات، بعضی افراد حتی کار ساده‌ای مثل ماسک زدن را انجام نمی‌دهند که من واقعاً از آن پرستاری که فداکارانه در حال ارائه خدمت است خجالت می‌کشم.

از طرفی  طبق نتایج مطالعات صورت گرفته ، میزان انتقال ویروس کرونا از طریق قطرات تنفسی یا ذرات هوابرد در هنگام استفاده از ماسک های پزشکی ۷۵ درصد کاهش می یابد و  در صورت استفاده صحیح از ماسک های پزشکی تا ۱۰۰ درصد امکان انتشار ویروس از ناحیه تنفسی افراد کم می شود و اگر در مکان های عمومی ۸۰ درصد افراد از ماسک استفاده کنند، امکان انتقال ویروس وجود نخواهد داشت.

از این رو مسئولان استانی و شهر مقدس مشهد برای استفاده حداکثری شهروندان از ماسک در فضاهای عمومی باید چاره ای جدی و عملیاتی و نه صرفا شعاری بیندیشند تا دوباره قصه پر غصه افزایش مبتلایان و مرگ و میر بر اثر کرونا، کمبود سرم و داروهای مورد نیاز بیماران و تکرار  تبعات مختلف موج های قبلی  رنگ واقعیت به خود نگیرد . چه اصراری هست وقتی گرهی با دست باز می شود با دندان باز کرد!!!

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.