وزیر امور خارجه آلمان گفت، کشورش آماده ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان است و اقدامات بیشتر به رفتار طالبان بستگی خواهد داشت.

آلمان: درخصوص رفتار با دولت افغانستان هماهنگ با آمریکا عمل می‌کنیم

به گزارش قدس آنلاین، «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان گفت، کشورش آمادگی دارد کمک‌های بشردوستانه‌ای را از طریق سازمان ملل به افغانستان بفرستد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، ماس گفت: «نباید مردم افغانستان را بابت تصاحب قدرت توسط طالبان، مقصر دانست و آن‌ها (مردم) مستحق روی گردانی جامعه جهانی نیستند».

وزیر امور خارجه آلمان افزود: «ما آمادگی داریم کمک‌های بشردوستانه را از طریق سازمان ملل فراهم کنیم و دستکم به‌منظور فراهم شدن فرصت‌هایی برای کسانی که در قبال آن‌ها مسئول هستیم، ارتباط با طالبان ادامه خواهیم داد».

ماس در ادامه متذکر شد:‌ «هرگونه اقدامات بیشتر به نحوه رفتار طالبان بستگی خواهد داشت».

این دیپلمات آلمانی بدون اشاره به اجرای مفتضحانه عملیات خروج  نیروهای آمریکایی و متحدانش از افغانستان گفت:‌ «اخیراً با آمریکایی‌ها بیش از دیگر شرکایمان در ارتباط بوده‌ایم. بابت پشتیبانی مشترکی که در خلال خروج شهروندان و پرسنل محلی داشتیم، قدران هستیم».

ماس که قرار است با «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کند، افزود: «در مرحله بعدی، قصد داریم اقدامات خود را به صورت هماهنگ با یکدیگر انجام دهیم، به‌خصوص در زمینه رفتار با مقامات جدید کابل».

ماه گذشته درپی تصرفات سریع طالبان در افغانستان، آلمان سفارت خود را به قطر منتقل کرد اما روابط خود را با طالبان خفظ کرده است.

چندی پیش وزیر امور خارجه آلمان گفت، اگر شرایط سیاسی و امنیتی اجازه دهد، سفارت آلمان دوباره به کابل باز می‌گردد.

او روز چهارشنبه در دیدار با همتای قطری خود گفت: «به رسمیت شناختن طالبان هنوز اولویت ما نیست اما معتقدیم که تعامل با طالبان به نتایج مثبتی منجر خواهد شد». 

وی با ابراز امیدواری درباره پایبندی طالبان به حقوق بشر گفت: «ما آن‌ها را زیر نظر داریم و به کمک رسانی خود به شهروندان افغانستان ادامه خواهیم داد». 

وزیر خارجه آلمان که کشورش یکی از کشورهایی است که افغانستان را به حال خود رها کرده افزود: «ما با علاقه تشکیل دولت جدید در افغانستان را بررسی می‌کنیم و برای آن چندین شرط تعیین کرده‌ایم».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.