مبالغ نجومی قبض‌های برق این دوره صدای بسیاری از مشترکان خانگی را درآورده است و شهروندان از چگونگی محاسبه و البته نبود شفافیت در قبض برق خود گلایه دارند؛ به گونه‌ای که برخی ادعای افزایش قیمت چشمگیر و چندین برابری بهای قبوض برق را کرده‌اند که گاهی تا ۱۰ برابر هزینه‌های قبلی نیز اعلام شده است.

 چرا برخی قبوض، فیوز پراند؟

افزایش چراغ خاموش قبض‌های این دوره مشترکان در حالی است که شرکت برق مثل همیشه توپ این افزایش قبض‌ها را به میدان مشترکان انداخته و افزایش مصرف شهروندان را دلیل این گرانی‌ها عنوان می‌کند.

یکی از شهروندان در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه بنده در گلبهار منزلی دارم که هر چند وقت یک بار به آنجا مراجعه می‌کنم و در بیشتر مواقع خالی است، اما قبض برق من که همیشه کمتر از ۵۰هزار تومان می‌آمد برای دوره جدید ۲۵۰هزار تومان صورتحساب صادر شده است...

...پس از پیگیری‌های فراوان و پرس‌وجو از کنتورخوان منطقه متوجه شدم که قبض صادره به اسم بنده است، اما شماره تنه کنتور مربوط به جای دیگری است که پس از پیگیری فراوان این موضوع را اصلاح کردند.

وی با انتقاد از حذف قبض‌های کاغذی عنوان کرد: خدا می‌داند چند نفر دیگر مثل من قربانی این سهل‌انگاری‌ها شده‌اند؛ چرا که نمی‌توانند از جزئیات قبض خود باخبر شوند و یا پیگیری نمی‌کنند. 

افزایش تعرفه یا افزایش مصرف؟

سخنگوی صنعت برق خراسان رضوی با تأکید بر اینکه گرمای بی‌سابقه در ۵۰ساله اخیر موجب شد مشترکان بیشتر مصرف کنند و قبوض برق بیشتری هم داشته باشند، گفت: دلیل اصلی گران شدن قبوض برخی از مشترکان در دوره اخیر، افزایش مصرف آنان و رعایت نکردن الگوی مصرف در تابستان است که تأثیر آن در افزایش مبالغ قبوض مشاهده می‌شود.

حسن حشمتی در گفت‌وگو با خبرنگار ما یکی دیگر از عوامل گرانی قبوض این دوره را افزایش تعرفه ۷درصدی دانست که هر ساله در اردیبهشت ماه از سوی وزارت نیرو در قبوض برق مشترکان اعمال می‌شود.

وی افزود: علاوه بر اعمال ۷درصدی افزایش تعرفه‌های برق در قبوض هر سال، در صورت عدم رعایت الگوی مصرف که ۳۰۰ کیلووات ساعت در سه ماهه تابستان و ۲۰۰ کیلووات ساعت برای ۹ ماه دیگر سال است، مشترکان باید مبلغ بیشتری به شرکت برق پرداخت کنند.

وی با اشاره به اینکه الگوی مصرف اعلام شده ماهانه است و اگر مشترکی مصرفش بیشتر از این الگو باشد، مشمول افزایش قیمت حدوداً ۱۶ درصدی به مبلغ پایه مصرفی قبض برق خواهد بود، بیان کرد: بین ۷۰ تا ۷۵ درصد از مشترکان برق در خراسان رضوی الگوی مصرف را رعایت می‌کنند، اما در صورت عدم رعایت الگو و افزایش مصرف، هزینه آنان به صورت پلکانی افزایش یافته و در قبوض برق اعمال می‌شود.

یارانه یکسان بی‌عدالتی است

وی با تأکید بر اینکه برای امسال که با کمبود برق مواجه بودیم، مشترکان خانگی که بیش از حد یعنی دو برابر الگوی سقف مصرف را گذرانده باشند کیلووات ساعت مبلغ برق آن‌ها بسیار بیشتر محاسبه خواهد شد، افزود: یکسان دیدن یارانه‌ای که در سیستم برق داده می‌شود، نوعی بی‌عدالتی در حق کسانی است که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند.

وی افزود: این سیستم و تعرفه، اهرمی است که دو حالت را به وجود می‌آورد؛ یا موجب می‌شود که مشترک الگوی مصرف را رعایت و کمتر مصرف کند و یا اینکه در صورت مصرف هزینه آن را پرداخت کند.

وی با اشاره به اینکه در برخی موارد احتمال خطای قرائت کنتور وجود دارد، عنوان کرد: قبض برق یک فاکتور است و مشترکان اول مراجعه به قبض برق داشته باشند و کیلووات ساعت مصرفی را با شماره کنتور تطبیق دهند، اگر عدد روی قبض با عدد روی کنتور مطابقت نداشت به امور برق برای اصلاح قبض مراجعه کنند؛ چرا که این موضوع کاملاً قابل پیگیری و ردیابی است.

وی در خصوص قطعی برق در هفته‌های آینده با اشاره به اینکه با توجه به سرد شدن هوا و کم شدن مصرف به احتمال فراوان تا پایان شهریور شاهد قطعی برق نخواهیم بود، اظهار کرد: در سه چهار هفته اخیر هم قطعی برق بسیار اندکی داشتیم.

وی تصریح کرد: البته با توجه به اینکه برای ۶ماهه دوم سال باز با کمبود گاز مواجه هستیم به دلیل محدودیت تولید گاز برخی نیروگاه‌ها مجبور به خاموشی هستیم و احتمال خاموشی برق در این موارد وجود خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.