با دستور ویژه بازپرس شعبه ۲۰۱ دادسرای مشهد(ویژه جرایم پزشکی) وعملیات دقیق و ضربتی پلیس فتا خراسان رضوی باند پیچیده انجام عمل غیرقانونی سقط جنین در یکی از مناطق مرکز شهر مشهد متلاشی و در این زمینه چهار نفر که در میان آن‌ها یک ماما و یک متخصص بیهوشی هم حضور دارند، دستگیر شدند.

 دستگیری باند زیرزمینی سقط جنین

آغاز ردزنی‌ها

سرنخ ماجرا با بررسی‌های دفتر تبلیغات وزارت فرهنگ‌و ارشاد اسلامی بدست آمد، چراکه کارشناسان مربوط حین پایش و رصد فضای مجازی به صفحه اینستاگرامی برخوردند که در آنجا به صورت گسترده انجام عمل‌های سقط جنین، تجویز قرص‌هایی در همین زمینه، انجام عمل‌های غیرقانونی دیگر و... تبلیغ می‌شد.

بررسی بیشتر نشان می‌داد آن‌ها در استان خراسان رضوی در حال فعالیت‌اند اما مراقب هستند تا هیچ کس بویی نبرد، چراکه اقدام‌های آن‌ها غیرقانونی است.

از همین رو و با توجه به اینکه انجام عمل‌های سقط جنین قوانین و سخت‌گیری‌های ویژه‌ای دارد، موضوع به دادستانی مرکز خراسان رضوی منعکس و به دلیل اینکه رسیدگی به این دست پرونده‌ها که دخالت در امور پزشکی محسوب می‌شود، باید در شعبه ویژه رسیدگی به جرایم پزشکی طرح شود، مستندات ماجرا روی میز بازپرس «دانیال طاهری فرافن» قرار گرفت.

بازپرس شعبه ۲۰۱ دادسرای مشهد هم به صورت ویژه و خارج از نوبت تمامی جوانب کار را بررسی و طی دستوری از کارشناسان پلیس فتا خراسان رضوی خواست عاملان این اقدام غیرقانونی هرچه سریع‌تر شناسایی و بساط آن‌ها را جمع کنند.

با توجه به دستور مقام قضایی سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتا خراسان رضوی یک تیم از اداره عملیات ویژه را مأمور رسیدگی به این پرونده با اهمیت کرد.

فعالیت مطب زیرزمینی در بولوار «م»

ابتدا کارشناسان پلیس فتا با انجام اقدام‌های فنی و پلیسی توانستند «آی پی» محل بارگذاری اطلاعات را استخراج و از سوی دیگر برای اطمینان بیشتر فردی را به صورت پوششی در قالب مشتری به سراغ ادمین صفحه اینستاگرامی فرستادند. این مأمور در قالب آنکه نیاز به انجام عمل جراحی سقط جنین دارد با گرداننده این صفحه ارتباط می‌گیرد. درحالی که مشخص می‌شود در پس پرده یک مرد قرار دارد که کارچاق کنی می‌کند و برای دیگر اعضای باند مشتری جور می‌کند، به هر شیوه‌ای که شده اعتماد او را جلب و برای انجام یک عمل جراحی وقت می‌گیرد.

آدرسی که برای انجام عمل سقط جنین داده می‌شود به حوالی بولوار «م» اشاره دارد. حتی در ادامه منشی اتاق عمل زیرزمینی طی تماس با مشتری از او می‌خواهد برای انجام عمل چند قلم لوازم بهداشتی تهیه و رأس ساعت  مقرر به آدرس مراجعه کند چراکه برای چند عمل دیگر هم نوبت داده‌اند!

این‌گونه که می‌شود ماجرا برای هماهنگی و کسب تکلیف قضایی به بازپرس پرونده منعکس و مقام قضایی هم دستور ورود به محل و جمع‌آوری تمامی لوازم مرتبط با جرم را نیز صادر می‌کند. از سوی دیگر خواسته می‌شود تمامی اقدامات مستندسازی شود.

مأموران پلیس فتا عملیات نهایی را کلید می‌زنند و زمانی که تمامی متهمان به دخالت در امور پزشکی در محل حضور داشتند و برای انجام عمل غیرقانونی سقط جنین دیگری حاضر می‌شدند، در پی عملیاتی برق‌آسا در محاصره پلیس قرار گرفتند و دستگیر شدند. براساس اطلاعاتی که پلیس پیش از وارد کردن آخرین ضربه به باند سقط جنین بدست آورده بود چهار نفر در این زمینه بیشترین سهم را دارند که شامل دو مرد و دو زن می‌شوند.

وقتی پلیس هویت افراد مذکور را بررسی کرد مشخص شد یک «ماما» با هویت معلوم در محل دست به اقدام‌های خلاف قانون زده و در این زمینه یک متخصص بیهوشی هم با او همکاری می‌کرد. همچنین ادمین صفحه اینستاگرامی و منشی اتاق عمل زیرزمینی هم نقش جذب و معرفی افراد را بازی می‌کردند که دستبند مردان قانون بر دستان همگی آن‌ها گره خورد.

داروی بیهوشی در کیف آقای متخصص و ادوات سقط جنین در محل

وقتی مأموران کیف همراه متخصص بیهوشی را که در یکی از بیمارستان‌های دولتی هم مشغول به فعالیت بود بازرسی کردند، چندین داروی مورد استفاده برای بیهوش کردن بیماران که استفاده آن خارج از بیمارستان ممنوع است را کشف کردند.

فرد خاطی وقتی همه چیز را لو رفته دید اعتراف کرد در چند عمل جراحی با زن ماما همکاری داشته و در این زمینه پورسانت خودش را (هربار یک میلیون تومان) دریافت کرده است. بررسی‌های اسناد مالی هم این موضوع را تأیید می‌کرد.

وجود برخی دستگاه‌ها مانند کورتاژ، ساکشن، اکسیژن و داروهای مورد استفاده در سقط جنین در دفتر کار مامای متخلف جایی برای شبهه باقی نمی‌گذاشت که آن‌ها به صورت گسترده دست به اقدام‌های خلاف قانون در محل زده‌اند. دیگر متهم پرونده که همان زن ماما و نقش اول ماجرا بود و سرکرده این باند محسوب می‌شد با اظهارات ضد و نقیض سعی داشت همه چیز را انکار کند، به گونه‌ای که ابتدا مدعی بود فقط مشاوره به افراد در محل می‌داده، اما با استخراج مکالمه‌های او در فضای مجازی با مشتری‌هایی که عمل شده بودند یا در نوبت عمل بودند و از آن‌ها بسته به درخواستشان از ۷۰۰هزارتومان به بالا وجوهی دریافت شده بود، سکوت اختیار کرد.

پلمب مطب زیرزمینی و توقیف دستگاه‌ها

در بررسی دقیق اقدام‌های ادمین صفحه اینستاگرامی هم مشخص شد او نه تنها در ازای معرفی افراد پورسانت دریافت می‌کرد بلکه به دنبال تطمیع افرادی بود که مشکل مادی داشتند تا کارت‌های بانکی آن‌ها را اجاره کند. هدفش از این کار هم از بین بردن رد تخلف‌ها بود.

در پایان عملیات پلیسی محل پلمب و تمامی دستگاه‌های مورد استفاده در این اقدام غیرقانونی به دانشگاه علوم پزشکی مشهد منتقل شد.

همچنین متهمان به همراه پرونده سنگین تخلف‌های صورت گرفته به شعبه ویژه رسیدگی به جرایم پزشکی دادسرای مرکز استان منتقل و در ادامه با اتهام‌هایی نظیر آسیب رساندن به سلامت، مداخله در امر پزشکی و مشارکت در سقط جنین روبه‌رو شدند.

با توجه به ابعاد گسترده ماجرا تحقیقات قضایی و پلیسی برای کشف دیگر ابعاد احتمالی موضوع همچنان ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.