رئیس دانشگاه صنعتی قوچان از ساخت کیت تشخیص سریع کرونا در ۳۰ ثانیه توسط عضو هیات علمی این دانشگاه خبر دا

ساخت کیت تشخیص کرونا در ۳۰ ثانیه در دانشگاه صنعتی قوچان

به گزارش قدس آنلاین، علی اصغر بهشتی رئیس دانشگاه صنعتی قوچان در جمع خبرنگاران عنوان کرد: این اقدام ارزشمند در شرکت «نانو کاوشگران یکتای توس» تحت پوشش این دانشگاه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد توسط طاهره روحانی بسطامی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی قوچان، طراحی و به نتیجه رسیده است.

وی با اشاره به حساسیت ۹۵درصدی این کیت گفت: در این کیت شناسایی نمونه‌برداری از بزاق انجام می‌پذیرد؛ بنابراین چنین کیتی اثرات ناخوشایند و در بعضی موارد مخرب تست‌های اوروفارنکس و نازوفارنکس را به دنبال ندارد.

همچنین طاهره روحانی بسطامی، مبدع این کیت شناسایی، در خصوص عملکرد آن بیان کرد: این کیت‌ها برای همه سنین قابل استفاده است. همچنین به دلیل استفاده از فناوری نانو، این کیت حساسیت بالایی در شناسایی ویروس دارد و اگر سطح ویروس در بدن بیمار پایین و به نوعی بی‌علامت باشد نیز توسط این کیت قابل شناسایی است.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی قوچان افزود: نتایج آزمایشگاهی ساخت این کیت تشخیصی بر اساس یک طرح تولیدی فناوری مصوب در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد و روی بیش از ۵۵۰ بیمار انجام شده که در مقایسه با شیوه استاندارد PCR تاثیر بسیار بیشتر و موفقیت‌آمیزتری داشته است.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم ساخت این کیت برای جلوگیری از خروج ارز از کشور در شرایط حساس کنونی، به برخی از نتایج کلی این طرح پرداخت و اظهار کرد: نمونه‌برداری از بزاق دهان به عنوان یک تست کاملا غیرمخرب محسوب می‌شود؛ این در حالی است که در سایر تست‌های کرونا نمونه‌برداری از انتهای بینی(نازوفارنکس) و انتهای حلق(اوروفارنکس) انجام می‌شود که حس ناخوشایندی برای فرد مراجعه کننده ایجاد می‌کند و امکان آسیب رساندن، به ویژه به داخل بینی وجود دارد اما در کیت تشخیص سریع نانوکیت نمونه‌گیری فقط از داخل دهان است.

روحانی بسطامی ادامه داد: این کیت در مقایسه با PCR دارای حساسیت ۹۶ درصدی است و فرآیند جمع آوری نمونه با این کیت بسیار ساده است؛ به گونه‌ای که نیاز به اپراتور متخصص ندارد و هر شخصی در داخل منزل هم می‌تواند این تست را انجام دهد و امکان دریافت پاسخ به سرعت انجام پذیر است.

وی تصریح کرد: شناسایی آسان با چشم غیر مسلح و بر اساس تغییر رنگ و بدون نیاز به هیچ‌گونه دستگاه جانبی برای تشخیص نتیجه تست و اندازه‌گیری در دمای محیط و بدون نیاز به گرمادهی از دیگر ویژگی‌های این کیت تشخیص سریع کروناست.


منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.