معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مطالبات وزیر راه و شهرسازی مبنی بر بهسازی آزادراه‌های موجود و رسیدن به رقم ۱۰هزار کیلومتر آزادراه در کشور، گفت: تکمیل خطوط ریلی با پیشرفت ۶۰ درصد و بالاتر حداکثر تا ۲ سال آینده‌ انجام خواهد شد.

 دستور وزیر راه برای رسیدن به رقم ۱۰ هزار کیلومتر آزادراه/ساخت خط‌آهن با کمک سرمایه‌گذاری خارجی‌

به گزارش قدس آنلاین، خیرالله خادمی در پاسخ به این سؤال که پیگیری مطالبات وزیر راه و شهرسازی در توسعه شبکه ریلی و آزادراهی و بهسازی برخی از آزادراه‌های کشور به کجا رسید؟ اظهار داشت: وزیر راه و شهرسازی برای بخش‌های مختلف حمل‌ونقل برنامه‌های مناسبی تدوین کرده و به معاونت‌ها نیز دستور تدوین برنامه‌ها را داده‌اند.

* بررسی ۲ پیشنهاد در اتصال مراکز بار به شبکه ریلی

وی با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با موضوع توسعه خطوط ریلی با حضور وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در بخش توسعه خطوط ریلی، برنامه‌ریزی شد تا با هماهنگی کامل با بهره‌بردار خط، احداث ریل‌ با محوریت توجیه بار و مسافر مورد نیاز در خطوط انجام شود و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی بتواند بهره‌وری بالاتری از این خطوط داشته باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین مقرر شد مسیرهای ریلی که احداث می‌شود به چشمه‌های بار و کارخانجات صنعتی متصل شود و مراکز عمده بار به این خطوط وصل شوند تا بار بیشتری از این مراکز از طریق خط‌آهن جابه‌جا شود و بدین ترتیب بهره‌وری خط افزایش یابد و تعریف جابه‌جایی بار و مسافر برای هر خط محقق شود و راه‌آهن به عنوان بهره‌بردار بتواند به خوبی از این خطوط بهره‌برداری کند.

خادمی گفت: البته فعلاً مسیرهای ریلی اصلی را احداث می‌کنیم و مقرر شد پیگیری‌هایی برای نحوه  اتصال خطوط اصلی به چشمه‌های بار از طریق خطوط آنتنی انجام شود و وزیر راه‌ و شهرسازی دستور داد، در این حوزه با سازمان برنامه و بودجه مکاتبه شود و این موضوع هم مشخص شود که یا به صورت طرح جداگانه اتصال خطوط آنتنی‌ به محور اصلی ریلی انجام شود و یا در قالب همین طرح‌ها، آنتنی‌های اتصال به مراکز بار را هم احداث کنیم.

* تکمیل خطوط ریلی با پیشرفت ۶۰ درصد و بالاتر حداکثر تا ۲ سال آینده‌ 

وی بیان کرد:‌ همچنین مطرح شد که پروژه‌های ریلی با پیشرفت فیزیکی بالا و مورد نیاز شبکه ریلی با میزان پیشرفت ۶۰ درصد به بالا در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ به بهره‌برداری برسانیم که در این باره پروژه‌های ریلی مهمی به وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: امیدواریم بتوانیم حداقل ۱.۵ تا ۲ برابر متوسط ساخت ریل در کشور در سال جاری تا سال ۱۴۰۲ از محل منابع عمومی یا روش‌های تأمین مالی که در قانون بودجه پیش‌بینی شده است، نظیر تهاتر نفتی، احداث خط داشته باشیم.

*‌ تأمین مالی پروژه‌های مهم و بزرگ ریلی‌ از طریق فاینانس بین‌المللی یا سرمایه‌گذاری خارجی

خادمی اظهار کرد: همچنین در موضوع ابرپروژه‌های ریلی کشور که مورد نیاز جدی شبکه ریلی هستند و تکمیل کننده خطوط ریلی محسوب می‌شوند، مباحثی با وزیر راه و شهرسازی مطرح شد.

وی ادامه داد: ‌ما برای آنکه بتوانیم بهره‌وری کل این شبکه ۱۴ هزار کیلومتری راه‌آهن را افزایش دهیم، باید ابرپروژه‌های ریلی اتصالی و تکمیل شبکه را زودتر اجرا کنیم که در این‌باره می‌توان به راه‌آهن رشت - آستارا به عنوان حلقه مفقوده بین ایران و کشور آذربایجان اشاره کرد تا در ادامه مسیر، راه‌آهن کشورمان به آذربایجان و شبکه راه‌آهن روسیه و اروپا متصل شود؛ همچنین خط ریلی ‌شمال-جنوب در شرق کشور که از چابهار به زاهدان و در نهایت به مشهد مقدس متصل می‌شود، یا خط آهن اصفهان - اهواز به عنوان افزایش استفاده از ظرفیت بندر امام‌ و یا مسیر ریلی شیراز - بوشهر باید زودتر تکمیل شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: پروژه‌هایی که نام برده شد، پیشرفت فیزیکی چندانی ندارند و نیاز است کشور فکری به حال تأمین مالی آنها مثلاً از طریق فاینانس بین‌المللی یا سرمایه‌گذاری خارجی یا قانون بودجه در قالب تهاتر نفتی‌ کند ‌که این موارد در قالب این سه برنامه در حال تدوین شدن است.

* بهسازی رویه آسفالت ۶ آزادراه با تأمین اعتبار ۴.۵ هزار میلیارد تومانی ‌ 

خادمی گفت: همچنین با توجه به دستور وزیر راه و شهرسازی مبنی بر بهسازی و ترمیم رویه آزادراه‌های کشور و ترسیم افق افزایش و توسعه شبکه آزادراهی به ۱۰ هزار کیلومتر، ‌ اولویت بندی بهسازی آزادراه‌ها و احداث کریدورهای جدید آزادراهی هم در دستور کار قرار گرفت.

‌وی ادامه داد: تلاش کردیم نظرات وزیر راه و شهرسازی به صورت منسجم برای توسعه شبکه آزادراهی کشور تهیه کنیم، بخش اول این بود که مسیرهای آزادراهی که نیاز به ترمیم دارند در برنامه قرار گیرند تا برآورد مالی بهسازی و مدت‌زمان اجرای بهسازی آنها، به دقت احصا شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: تعدادی آزادراه در کشور داریم که رویه‌های نامناسب دارند و باید ترمیم شوند که در این باره می‌توان به آزادراه زنجان - تبریز، آزادراه قم - کاشان - اصفهان و یا بخشی از آزادراه قزوین - رشت اشاره کرد.

خادمی اظهار کرد: در قالب برنامه‌ زمان‌بندی هدفگذاری شد ۶ آزادراه که نیاز به ترمیم رویه دارد و بخش خصوصی مدیریت آنها را برعهده دارد، بررسی و برآورد هزینه‌ها انجام ‌و به مشاور واگذار شود، این پروژه‌ها به زودی آماده خواهند شد و در برنامه‌ایی حداکثر ۲ ساله تعیین وضعیت می‌شوند.

وی افزود: برآورد ما برای ترمیم رویه این چند آزادراه بین ۴ هزار میلیارد تومان تا ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که نیاز داریم که اگر بتوانیم قیر آنها را تأمین کنیم سرمایه‌گذار بخش خصوصی هم می‌تواند منابع مالی اجرا را تأمین کنند و در یک برنامه دو تا سه ساله می‌توان رویه این جاده‌ها را ترمیم کرد.

* ساخت ۶۰۰۰ کیلومتر آزادراه جدید در دست اجرا

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در بخش توسعه‌ آزادراه‌ها نظر وزیر راه و شهرسازی این بود که با توجه به اینکه شبکه آزادراهی ما در افق چشم‌انداز باید به ۱۰ هزار کیلومتر افزایش یابد و امروز حدود ۲۷۶۰ کیلومتر آزادراه زیر بار ترافیک و یک‌هزار و ۵۰ کیلومتر هم در دست اجرا داریم، بنابراین برای رسیدن به عدد چشم‌انداز باید ۶ هزار کیلومتر آزادراه جدید بسازیم.

خادمی ادامه داد: در این راستا در قالب دو برنامه تدوینی در حال انجام کار هستیم، اول آنکه آزادراه‌هایی که در طرح‌های مصوب قانون وجود دارند را تکمیل کنیم و دوم آزادراه‌هایی که برای شبکه ترانزیتی مورد نیاز است، اما مجوز آن در پیوست قانون نیست ولی با توجه به کریدورهای ترانزیتی کشور باید این خطوط ساخته شود.

وی افزود: بنابراین طراحی این مسیرها در دستور کار قرار گرفت، ‌از هفته گذشته کار به پنج شرکت مشاور بدون معرفی شرکت دیگر، ‌واگذار شد تا با توجه به ظرفیت‌های حمل‌ونقلی کشور و درگاه‌های ترانزیتی که اتصالات مرزهای ترانزیتی کشور هستند، موضوعِ ساخت بررسی و براساس آن نگاهی به شبکه موجود آزادراهی و طرح‌های اولیه جامع حمل و نقل کشور انجام شود و از بین این پنج گزینه یک پیشنهاد و یا تلفیقی از پیشنهادات چند مشاور تهیه می‌کنیم تا به وزیر راه و شهرسازی ارائه شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: مجموعه این پروژه‌های آزادراهی، هم آنهایی که در قالب پیوست قانون بودجه باید زودتر به پایان برسند و هم آنهایی که ضرورت ایجاب می‌کند اجرا کنیم، حدود ۶ هزار کیلومتر خواهد بود و برنامه مالی آنها هم طوری که بتوانیم از ظرفیت‌های احداث این آزادراه‌ها که در کنار آن ایجاد می‌شود، نظیر امکانات رفاهی، شهرک‌های گردشگری و شهرک‌های صنعتی و غیره هم استفاده خواهد شد و  این ظرفیت‌ها برای کمک به توسعه شبکه آزادراهی کشور به کار گرفته می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.