زمین کافی در اطراف مشهد برای استقرار شرکتهای دانش بنیان به منظور تولید محصولات دانش محور و طرحهای تحقیق و توسعه وجود ندارد اما صاحبان این شرکتها فقط اصرار به ماندن در مشهد یا شهرکهای صنعتی اطراف آن دارند.

شرکتهای دانش بنیان مشهد و معضل کمبود زمین

به گزارش قدس آنلاین، این داستان چند سالی است که گریبان توسعه دانش بنیان شهر مشهد را گرفته و به چالش جدی برای شرکتهای فعال در این عرصه تبدیل شده است. شرکتهایی که به دلیل توسعه نامتوازن شهرها و تمرکز امکانات در مشهد حاضر نیستند در سایر شهرکهای صنعتی شهرهای دیگر استان مستقر شوند.

توسعه ۲ شهرک صنعتی توس و ماشین سازی مستقر در اطراف مشهد برای استقرار شرکتهای دانش بنیان از سال ۹۱ مصوبه هیات وزیران را دارد اما به دلایل مختلف اجرا نشده است و هنوز نتوانسته مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان رضوی را برای اجرا به دست آورد.

اخیرا نیز توسعه هفت هکتار از پارک علم و فناوری برای استقرار شرکتهای دانش بنیان مطرح و برای بررسی به کارگروه امور زیربنایی استان رفت اما هنوز نتیجه آن مشخص نیست و این موضوع فعلا بلاتکلیف است.

رییس انجمن شرکتهای دانش بنیان خراسان رضوی در خصوص دلیل اصرار شرکتهای دانش بنیان برای استقرار در مشهد و اطراف آن گفت: نیروی انسانی مستقر در این شرکتها افرادی تحصیلکرده حوزه دانشگاهی و مرتبط با حوزه آی.سی.تی هستند که تمرکز کاریشان در مشهد است و نیازی به استقرار در شهرکهای صنعتی ندارند.

سید مهدی مدنی بجستانی افزود: تمرکز امکانات در مشهد و مسافت بین شهرکهای صنعتی و این شهر و جابه جایی شرکتها از مشهد به شهرستانها، انجام فعالیت برای شرکتهای دانش بنیان و جذب نیروی انسانی در آنها را مشکل می کند.

وی اضافه کرد: به طور طبیعی افراد تحصیلکرده علاقه مند به استقرار در شهرهای توسعه یافته دارند و در صورتی که امکانات لازم برای دانش بنیانهای هر شهرستان فراهم و تقویت شود، ممکن است این شرکتها در همان شهرستانها مستقر شوند و بمانند اما عمده  ۴۰۰ شرکت دانش بنیان خراسان رضوی مربوط به مشهد است.

رییس انجمن شرکتهای دانش بنیان خراسان رضوی گفت: موضوعی مبنی بر عدم گسترش صنعتی محور غرب مشهد به دلیل وجود آبخوانها و احتمال بروز مشکلات زیست محیطی مطرح است که مانع از استقرار شرکتهای دانش بنیان در شهرکهای مستقر در این محور شده است.

مدنی افزود: این در حالی است که بیش از ۹۰ درصد شرکتهای دانش بنیان فاقد آلایندگی هستند، آبی مصرف نکرده و فضای زیادی اشغال نمی کنند و این موارد بارها در نشستهای مختلف به مسوولان گفته شده است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر در زمان استانداری آقایان رزم حسینی و معتمدیان، اجرای مصوبه هیات وزیران مبنی بر توسعه ۲۰۰ هکتاری ۲ شهرک صنعتی توس و شهرک صنعتی ماشین سازی برای استقرار شرکتهای دانش بنیان مورد تاکید قرار گرفته اما هنوز اجرایی نشده است.

رییس انجمن شرکتهای دانش بنیان خراسان رضوی گفت: با این که مسوولان قول واگذاری زمین در شهرک صنعتی شماره پنج مشهد واقع در محور شرق را به شرکتهای دانش بنیان داده اند اما این شرکتها تمایلی به استقرار در آن شهرک ندارند و بر توسعه ۲۰۰ هکتاری ۲ شهرک توس و ماشین سازی اصرار می کنند.

مدنی افزود: شرکتهای آی.سی.تی در داخل شهر مشهد نیز به دنبال استقرار هستند اما هیچ نهادی در این زمینه از آنها حمایت نمی کند.

چرایی اجرایی نشدن مصوبات مربوط به استقرار دانش بنیانها

از مصوبه هیات وزیران در سال ۹۱ مبنی بر توسعه ۱۰۰ هکتاری شهرک صنعتی توس و توسعه ۱۰۰ هکتاری شهرک صنعتی ماشین سازی و فناوریهای برتر در اطراف مشهد به منظور استقرار واحدهای دانش بنیان صحبت شد ضمن این که توسعه هفت هکتاری پارک علم و فناوری خراسان برای استقرار شرکتهای دانش بنیان نیز مطرح شد که اخیرا نتوانست موافقت شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان رضوی را به دست آورد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی و دبیر شورای برنامه ریزی و توسعه استان درباره چرایی اجرایی نشدن این مصوبات  گفت: برای اجرای مصوبه هیات وزیران مبنی بر توسعه ۲ شهرک صنعتی مزبور، نیاز به مصوبه کارگروه امور زیربنایی استان است که به شورای برنامه ریزی آمده و به تصویب نهایی برسد اما هیچ یک از این ۲ مورد مصوبه کارگروه امور زیربنایی را ندارد.

رضا جمشیدی افزود: توسعه هفت هکتاری پارک علم و فناوری خراسان برای استقرار شرکتهای دانش بنیان نیز از دستور کار آخرین نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان به دلیل اشکالاتی خارج و دوباره به کارگروه امور زیربنایی ارجاع شد زیرا نامه مربوطه مشروط به تصویب و تایید چند اداره بود که با این پیشنهاد موافقت کنند اما این اداره ها موافقت خود را اعلام نکرده بودند از این رو این مورد نمی توانست مصوبه کارگروه امور زیربنایی تلقی شود و باید دوباره به این کارگروه باز گردد و بررسی شود.

وی ادامه داد: در صورتی که کارگروه امور زیربنایی موافقت این اداره ها را بگیرد می تواند توسعه هفت هکتاری پارک علم و فناوری را به عنوان مصوبه تلقی کند و برای تصویب نهایی به شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان رضوی بازگرداند.

رییس پارک علم و فناوری خراسان نیز در این باره  گفت: آنچه باعث شد که توسعه هفت هکتاری پارک علم و فناوری خراسان از دستور کار شورای برنامه ریزی و توسعه استان خارج شود این بود که استعلامات لازم از همه دستگاههای اجرایی گرفته نشده بود در حالی که زمانی این موضوع به تصویب شورای برنامه ریزی می رسد که همه دستگاههای مرتبط نظر موافق خود را اعلام کرده باشند.

رضا قنبری افزود: در واقع این هفت هکتار بخشی از زمین ۱۱ هکتاری اختصاص یافته به طرح "پردیس فناوری سلامت ثامن" است که مجوز ایجاد آن از سوی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری گرفته شده و از این میزان زمین، چهار هکتار تغییر کاربری داده اما هفت هکتار باقیمانده نیاز به مصوبه شورای برنامه ریزی برای تغییر کاربری دارد.

وی اضافه کرد: این پردیس با مشارکت آستان قدس رضوی برای استقرار شرکتهای دانش بنیان سلامت محور برای نخستین بار در ایران ساخته می شود و یک مدل جدید از توسعه است که مشارکت بخش دولتی با بخش غیردولتی را به همراه دارد.

رییس پارک علم و فناوری خراسان گفت: در صورتی که تغییر کاربری هفت هکتار زمین باقیمانده انجام شود این پردیس طی پنج سال ساخته  شده و به بهره برداری می رسد با این حال این پردیس نیاز همه شرکتهای دانش بنیان به زمین در اطراف مشهد را تامین نمی کند و باید دغدغه زمین برای دانش بنیانها را با مشارکت سایر دستگاههای اجرایی پیش برد.

پیگیری دوباره تامین زمین 

شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی به عنوان متولی ارایه خدمات به شرکتهای دانش بنیان مستقر در این شهرکها پیگیر اجرایی شدن مصوبه هیات وزیران  است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی در این رابطه  گفت: پیگیر تامین زمین به منظور استقرار واحدهای دانش‌بنیان و پیشرفته در شهرک‌های صنعتی اطراف مشهد از طریق طرح دوباره این موضوع در کارگروه امور زیربنایی و تصویب نهایی آن در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان هستیم.

علی بهرامی زاده افزود: طرحهای توسعه شهرک صنعتی ماشین سازی، شهرک صنعتی توس و پارک علم و فناوری که مورد مخالفت دستگاه های ذیربط در شورای برنامه ریزی و توسعه استان قرار گرفت یک موضوع ۱۰ ساله است که در دستگاههای مختلف تخصصی و کارگروههای فنی بررسی شده است و مصوبه هیات وزیران دولت وقت را نیز دارد.

وی ادامه داد: در این راستا شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی متعهد شده است که صنایع غیرآلاینده با فناوری پیشرفته و دانش بنیان در بخش توسعه یافته شهرکهای مزبور مستقر شوند تا از یک سو صنایع دانش محور و پیشرفته توسعه یابد و هم فاقد آلایندگی باشد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی  گفت:پیگیر می شویم تا دوباره موضوع توسعه شهرکهای صنعتی ماشین سازی، توس و پارک علم و فناوری در دستور کار کمیته های تخصصی و فنی و کارگروه امور زیربنایی قرار گیرد و دلایل فنی و توجیهی آن منطبق بر ضوابط زیست محیطی و سفره های آبهای زیرزمینی و توسعه ترافیکی تهیه و تدوین شود.

بهرامی زاده از دستگاه های متولی، مدیریت شورای برنامه ریزی و توسعه استان و کارگروه های تخصصی مربوطه در این خصوص خواست که با دید منطقی تر و فنی تر موضوع توسعه شهرکهای صنعتی توس، ماشین سازی و پارک علم و فناوری را دنبال کنند که هم مورد تقاضای واحدهای تولیدی و هم در راستای فرمایش مقام معظم رهبری در سال مزین به نام "حمایت از تولید و مانع زدایی از آن" است.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی ابراز امیدواری کرد که اعضای کارگروه امور زیربنایی و شورای برنامه ریزی و توسعه استان به توسعه شهرکها که مورد تقاضای واحدهای دانش بنیان است کمک کنند.

اولویت واگذاری زمین با دانش بنیانها است

از سوی دیگر معاون صنایع کوچک شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: هم اینک در شهرک فناوری صنایع غذایی و بیوتکنولوژی شمال شرق مستقر در اطراف مشهد حمایتهای خاصی از شرکتهای دانش بنیان به عمل آمده است.

محمد احسانی افزود: کل شهرک فناوری صنایع غذایی و بیوتکنولوژی ۱۶ هکتار است که چهار هکتار از اراضی آن آماده استقرار واحدهای جدید است به همین منظور فراخوان واگذاری زمین در این شهرک با اولویت شرکتهای دانش بنیان به منظور اجرای طرحهای تحقیق و توسعه و آزمایشگاه ها اعلام شده است.

وی اضافه کرد: واحدهای دانش بنیان ۲ قسم هستند بخشی از آنها در مراکز دانشگاهی مستقر بوده و مراحل رشد را طی می کنند و برخی دیگر به مرحله رشد رسیده و دانش خود را روی تولید محصولات متمرکز کرده اند که این شرکتها دارای سه درجه ای.بی.سی هستند که اطلاعاتشان در تارنمای معاونت علمی – فناوری ریاست جمهوری ثبت شده است.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: واقعیت این است که زمین برای استقرار شرکتهای دانش بنیان در اطراف مشهد کم است، شرکت شهرکهای صنعتی به شدت انتقال توسعه صنعتی به مناطق محروم را دنبال می کند و در این راستا مانع از آمدن واحد صنعتی از شهرستانهای دیگر به مشهد می شود و حتی امسال برنامه مربوط به استارتاپها به شهرستانها انتقال یافت تا شهرهای اطراف مشهد نیز از این ابداعات و اختراعات بهره مند شوند.

احسانی افزود: در هر صورت با توجه به محدودیتهای موجود برای استقرار صنایع در غرب مشهد، اولویت واگذاری زمین در شهرک صنعتی شماره پنج مشهد واقع در محور شرق و همه شهرکهای صنعتی استان را با شرکتهای دانش بنیان قرار داده ایم.

انتهای پیام

منبع:ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.